KTM 450/505 SX-F Kopplings-problem

haeken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2014
Hoj
2008, KTM, 505 SX-F
Tja.

Har fått problem med min koppling på KTM:n.
Efter o ha kört lätt enduro en stund kanske 20 min.. så stoppar vi o när jag ska starta igen så får jag precis växlat o sen när jag ska försöka växla igen så funkar inte kopplingen :/...

Saker jag provat hittils!

1: Lufta med magura blood, så som det står i manualen alltså med spruta nerifrån o upp.
2: haft ute lameller och mellanskivor och gjort rent 2 gånger, bytt motorolja samtidigt.
3: Haft ute den där "kolven" i handtaget och gjort rent och bytt den plastbrickan som satt där hade tänkt o byta hela kolven men hade fått fel när jag beställt.. men såg inte sliten ut egentligen..
4: Haft isär slavcylindern o gjort rent och kollat så alla O-Ringar är hela.

När jag har av kåpan så jag ser lamellerna osv så ser jag att allt(lameller och mellanskivor) rör sig när jag trycker in kopplingshandtaget. Men vet inte om det är nog.

Har luftat upp snart en liten månadslön i magura blood olja så ska fan inte va nån luft heller tycker jag.. MEN med det sagt så tycker jag mig att det kanske kommer några MINI bubblor när jag pumpar mycket på handtaget vet dock inte om det "Skummar" för att jag pumpar mycke o fort :P Men då fattar jag inte vart luften kan komma ifrån ;(

Är helt nya lameller och mellanskivor!

Har absolut noll koppling och nu vet jag fan inte vad det kan vara längre.. HJÄLP! :)

när jag tömde systemet innan jag började lufta det kom det en del skräp i oljan som jag inte kan identifiera var det kommer ifrån. bild.jpg

Mvh Fredric

Nu har jag vart o kollat lite mer förstår fortfarande inte vad felet är..

Men skruvade av lamellerna igen o kollade på den där saken som trycker ut kopplingen bild (1).jpg
Ska de vara sånt glapp i den? Sitter ju ett "lager" och 1 bricka.. men är ju ett par mm glapp.

Sen så hörde jag när jag pumpade på kopplingshandtaget ett "surklande" ljude eller vad man ska säga från slavcylindern.. skruvade av den igen o det rann ut kopplingsvätska, ska de vara det där? eller läcker nån packning/o-ring?

blir GALEN på detta!

Mvh Fredric.

Last edited:
Låsbrickan som sitter bakom mutter, har den ena vingen på mutter o andra i chassit?
Det var den som strulade på min Ktm..

Nu har jag hittat felet tror jag..

men hur och varför det blir så behöver jag hjälp med..
och hur man fixar det :o

Bild 1.jpgbild 2.jpgbild 3.jpg

Tog ur lamellerna och märkte det inte gick o snurra "navet" man trär lameller osv på..

tog av den och såg det ni ser på bilderna.. varför!?! :näsblod:confused::3freak

Nu har jag hittat felet tror jag..

men hur och varför det blir så behöver jag hjälp med..
och hur man fixar det :o

View attachment 400644View attachment 400645View attachment 400646

Tog ur lamellerna och märkte det inte gick o snurra "navet" man trär lameller osv på..

tog av den och såg det ni ser på bilderna.. varför!?! :näsblod:confused::3freak

Har centrummuttern varit dragen med rätt moment?
Ser helt klart ut som att hylsan har skurit mot kopplingskorgen. Det är ju inget som borde kunna hända utan våld.

Japp tillomed använt momentnyckel :o 79nm menar jag det står i verkstadshandboken :o

Det jag undrar är om detta kan hända om muttern sitter för "löst" eller den brickan som ska låsa den inte låser ordentligt o navet liksom spinner runt i korgen?

Men tror du de kan gå o fila/slipa ner det slitna på drevet i centrum och beställa ny sån hylsa ?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla