Ktm 400 - 450?

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Hej!

Jag undrar lite om skillnaden mellan de två hojarna KTM 400 EXC och KTM 450 EXC?? Självklart kubiken, men varför ska jag tillexempel ha en 450 istället för en 400? Ska användas till enduro..

Och sen undrar jag om det är någon årsmodell av dessa två jag ska undvika som är problem modell eller liknande? (Endast 04 och nyare gäller det)

Tacksam för alla svar!

MVH Mattias

De allra flesta kör nog fortast i endurospåret på en 400 speciellt efter nån timmes åkning när armarna börjar bli till spaghetti.
Jag har bara provkört en 450 exc lite i skogen och den gick skönt, lättkörd men ändå med lite gött vrid.
Alla 400 och 450 sen -04 är ju praktiskt taget samma hojar, bara fjädringsinställningarna och lite smådetaljer som skiljer från år till år vad jag kommer på nu. Väldigt pålitliga hojar.

rejser skrev:
2635063 De allra flesta kör nog fortast i endurospåret på en 400 speciellt efter nån timmes åkning när armarna börjar bli till spaghetti.
Jag har bara provkört en 450 exc lite i skogen och den gick skönt, lättkörd men ändå med lite gött vrid.
Alla 400 och 450 sen -04 är ju praktiskt taget samma hojar, bara fjädringsinställningarna och lite smådetaljer som skiljer från år till år vad jag kommer på nu. Väldigt pålitliga hojar.

Ny ram kom väl på 450/525 -05? kanske på 400med?

Hur många kW el. kW/kg är de på 450 Exc, räknas den som mellanhojj?

Hur många kW el. kW/kg har 450 Exc, räknas den till mellanhoj?
Är det en bra hoj i övrigt?

Last edited:
De säger att 450/525 an är ganska lika. Rätt vassa går som ett skott. Nästan så att 450 är lite rappare. Medans 400 är mycket snällare och mer förmildrande i skogen. Ska du bara köra ren träningsenduro räcker 400 lätt. Vill du leka lite grusväg och så oxå så är det bara en 525a som gäller

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis