KTM 400 -04 knackande/tickande ljud

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En polare kom till mig med sin hoj, en KTM 400 -04 och undrade varför den knackar. Han hade haft den till en mc-verkstad men det blev inte bättre för det.
Detta har säkert varit uppe hur många gånger som helst och jag har sökt och hittat hur många förslag som helst på vad det kan vara, men här kommer en film också ;)

Testade att plocka väck filter och stoppa in en pinne mot trotteln för att utesluta att det är trotteln som ligger och klapprar. Ventilerna är förhoppningsvis ställda när verkstaden var där och letade fel så det borde inte vara det heller. Hojen har autodecomp men ingen manuell så där är ingen vajer att justera.

Vad låter detta som? Kolla på youtube-filmen nedan. Läste något om att muttern till primärdrevet som sitter på vevaxeln och driver kopplingskorgen kan vara lös. Låter det så här? Eller är det kamkedjestäckaren eller autodecompen? Eller något annat. Knackar mer på filmen än i verkligheten eftersom telefonen är bättre på att ta upp diskanter verkar det som, men ändå. Gör ju inget att det hörs tydligare i denna filmen :) Vad tros om detta? Tacksam för svar, eftersom jag tog på mig detta och i utbyte ska ägaren till hojen hjälpa mig att byta träet på gaveln på mitt hus i sommar + måla huset...

Vadå, det där låter väl som det brukar om KTM RFS-motorer?
Ni kan ju kontrollera ventilspelet för säkerhets skulle om ni är paranoida.
Man kan ju också kolla kamkedjespännaren för att få ett hum om hur slapp kamkedjan är om den har gått många timmar.

edit: två på den då...
soelänk:http://forum.soe.se/showthread.php?51205-KTM-400-04-knackande-tickande-ljud

Ska de kanske låta så här? Jag har aldrig lyssnat på en sån här tidigare så jag vet inte... Ventilspel ska jag kolla imorgon. Vad ska de ligga på? 0,15 in och 0,20 ut eller nåt?

Ska de kanske låta så här? Jag har aldrig lyssnat på en sån här tidigare så jag vet inte... Ventilspel ska jag kolla imorgon. Vad ska de ligga på? 0,15 in och 0,20 ut eller nåt?

Ptja, en KTM RFS låter inte som man är van vid med en vanlig fullt fungerande motor iaf. :crash
0,12 både på in och ut på min -03 iaf, hittar man ett tumbladmått brukar 0,127 finnas med.

Last edited:

Jag hör inget jätteovanligt i filmen och en RFS låter ganska mycket även när den är hel. Men nu är ju din bekante orolig så då är det läge att titta över det jag föreslog. Kostar en transpackning och lite tid bara, då har du uteslutit majoriteten av saker som är åtgärdbara utan helrenovering.

Jag hör inget jätteovanligt i filmen och en RFS låter ganska mycket även när den är hel. Men nu är ju din bekante orolig så då är det läge att titta över det jag föreslog. Kostar en transpackning och lite tid bara, då har du uteslutit majoriteten av saker som är åtgärdbara utan helrenovering.

Humhum, det låter ju bra :) Det blir han nog glad av att höra. Men jag går igenom de punkterna ändå. Tackar för det! Jaså, ryker packningen när man lyfter på kåpan? På turbohojen har jag inte bytt packningar de senaste 10 gångerna den varit isär. Kanske därför den läcker som ett såll :D

Humhum, det låter ju bra :) Det blir han nog glad av att höra. Men jag går igenom de punkterna ändå. Tackar för det! Jaså, ryker packningen när man lyfter på kåpan? På turbohojen har jag inte bytt packningar de senaste 10 gångerna den varit isär. Kanske därför den läcker som ett såll :D

Det är en stor jäkla kåpa i tunt material som har ont om skruvförband så det är rätt lätt att den börjar läcka. Jag har alla delar du kan tänkas behöva till KTM

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT