KTM 390 Duke-tråden

Motorswap med 690, någon?

Skulle bli hysteriskt!

//K
 
Införskaffade en i somras. 190 mil avklarade.
Aldrig hållt på med sånthär med samåkningar eller häng eller sånt socialt. Men om det e fler 390 ägare hade det varit kul med en grupp o en tur nån gång? Är folk sugna på o hänga i en FB-grupp eller liknande?
 
Införskaffade en i somras. 190 mil avklarade.
Aldrig hållt på med sånthär med samåkningar eller häng eller sånt socialt. Men om det e fler 390 ägare hade det varit kul med en grupp o en tur nån gång? Är folk sugna på o hänga i en FB-grupp eller liknande?

Har tänkt i samma banor, startade en grupp "Duke 390 Sverige" nu på facebook så gå med alla lyckliga 390 ägare!
 
Bumpar lite. Funderat på att skaffa nått enklare åk. Är det någon som till slut ägt en KTM 390 och kan säga sitt? Har sett diverse recensioner på YouTube och alla verkar ju helt klart tycka det är en kul hoj. :banana

Vet att RC 390 finns... Men den verkar ju mindre bekväm för gatåka. Men mer potent för bana.

Kanske tar mig iväg för en provkörning om det finns för det någonstans i 08.

Inte så dyr, verkar ha bra vikt / effekt-förhållande och sliter nog inte kopiöst med däck = vettig för båda lite gata och banåka när tid finns för det.
 
Tjejen har en sån som jag fått köra i några mil. Knuffar på rätt bra ändå eftersom den inte väger särskilt mycket men över 100 så blir den rätt trött av förklarliga skäl. Sjukt kul hoj i övrigt dock. :banana

Det känns som att köra en moped och det räcker att bara tänka på att man ska svänga innan hojen ligger ner. Sen så behöver man ju jobba lite med växlarna för att det ska hända nåt och den låter inte allt för upphetsande med originalsystemet, om man nu ska försöka hitta negativa sidor.
 
Kikade på en igår. Icke-RC kändes helt klart smidigare för gata. Provsatt även 690, vilket väger ett ton i jämförelse.

Men som sagt. kanske 390 är för liten. Får ta och provköra en vacker dag :)
 
Är 189 cm. Nån med liknande längd som kör 390 Duke? 390 är 3,5 cm lägre i sitthöjd än 690 och superduken. Hjulbasen är ju också kortare om man jämför med 690 (1466 ± 15 mm) och superduke (1482 ± 15 mm) mot 1367 ± 15 mm på 390:n.
Man tycker ju 3,5 cm inte verkar så mkt. men det kanske är skillnad om man sitter på hojen. Även ca 10 cm kortare hjulbas känns ju inte som hela världen, men som sagt, det kanske är skillnad om man provsitter.

Hur som helst vore du skoj att höra om nån är ca i min längd som kört 390:n då den tilltalar mig.


Ps. Ja, jag ska åka och prova en vid tillfälle.
 
Är 189 cm. Nån med liknande längd som kör 390 Duke? 390 är 3,5 cm lägre i sitthöjd än 690 och superduken. Hjulbasen är ju också kortare om man jämför med 690 (1466 ± 15 mm) och superduke (1482 ± 15 mm) mot 1367 ± 15 mm på 390:n.
Man tycker ju 3,5 cm inte verkar så mkt. men det kanske är skillnad om man sitter på hojen. Även ca 10 cm kortare hjulbas känns ju inte som hela världen, men som sagt, det kanske är skillnad om man provsitter.

Hur som helst vore du skoj att höra om nån är ca i min längd som kört 390:n då den tilltalar mig.


Ps. Ja, jag ska åka och prova en vid tillfälle.

EPT, jag provkörde på SMC:s (eller STR:s) Start2Ride dag för 2 veckor sedan. Jag provkörde RC-modellen och på den testbana som var uppgjord var den rätt kul att köra faktiskt. Rätt trött oxå (mot vad jag är van vid...), men körupplevelsen tyckte jag ändå var på KUL-skalan! Min tanke med hojen vore ju att inte kunna köra för fort för fort, så att säga. Samt att den skulle passa att köra på bana med då slitagekostnader vore minimala (på däcken).

Jag är 181, och satt så pass bra att jag inte tänkt på körställningen.
 
Jag är 186 och jag har inte haft några problem med sittställningen de gånger jag kört den. Nu har jag inte provkört en 690 så där kan jag tyvärr inte dra några paralleller men jag skulle gissa på att den är lite mer bekväm än 390:n baserat på den 690 jag provsuttit.

Att köra 390 är ungefär som att köra en snabbare moppe. Funkar bra i tätort och på tajta kurviga vägar men på raka snabba landsvägar är det lite för obekvämt och för mycket vibrationer för min smak, men då jämför jag å andra sidan mot min striple som är i det närmaste vibrationsfri i jämförelse. Sen ska det ju inte alltid vara jättebekvämt att åka hoj så det är ju en smaksak det också.

Om det är något särskilt du undrar över så kan jag ju ha det i åtanke nästa gång det blir en tur med 390:n för min del, om du inte hunnit pallra dig iväg och provkört en själv innan dess då. :D
 
EPT, jag provkörde på SMC:s (eller STR:s) Start2Ride dag för 2 veckor sedan. Jag provkörde RC-modellen och på den testbana som var uppgjord var den rätt kul att köra faktiskt. Rätt trött oxå (mot vad jag är van vid...), men körupplevelsen tyckte jag ändå var på KUL-skalan! Min tanke med hojen vore ju att inte kunna köra för fort för fort, så att säga. Samt att den skulle passa att köra på bana med då slitagekostnader vore minimala (på däcken).

Jag är 181, och satt så pass bra att jag inte tänkt på körställningen.
Det är just kostnader jag är ute efter att begränsa då jag oftast inte kör ens 100 mil/sommar. Men vill ändå ha en hoj ståendes om andan faller på. Lillduken är ju skapligt billig i både försäkring och inköp men förmodligen ändå rätt skoj med sin låga vikt.


Jag är 186 och jag har inte haft några problem med sittställningen de gånger jag kört den. Nu har jag inte provkört en 690 så där kan jag tyvärr inte dra några paralleller men jag skulle gissa på att den är lite mer bekväm än 390:n baserat på den 690 jag provsuttit.

Att köra 390 är ungefär som att köra en snabbare moppe. Funkar bra i tätort och på tajta kurviga vägar men på raka snabba landsvägar är det lite för obekvämt och för mycket vibrationer för min smak, men då jämför jag å andra sidan mot min striple som är i det närmaste vibrationsfri i jämförelse. Sen ska det ju inte alltid vara jättebekvämt att åka hoj så det är ju en smaksak det också.

Om det är något särskilt du undrar över så kan jag ju ha det i åtanke nästa gång det blir en tur med 390:n för min del, om du inte hunnit pallra dig iväg och provkört en själv innan dess då. :D
Tätort och kurvigt låter bra för mig, det är så jag kör 85% av tiden. Tyckte inte raka snabba landsvägar var speciellt upphetsande med SV:n eller Intrudern heller. Som jag skrev tidigare är jag ute efter nåt billigt att köpa/äga. Visst tyckte jag även Intrudern var en trevlig bekantskap och billig att äga, men har nu inte plats för ett sånt schabrak.
 
Nu har jag varit och provsuttit 390 och 690. 390:n blir för liten, får inte ens in knäna under utbuckningarna på tanken. Får sikta på 690 eller nåt annat.
 
Ni som har köpt er en 390, hur är den att åka två på? Var och provsatt en i helgen, fruktansvärt läcker och sambon sa att det kändes helt ok att sitta där bak. Säljaren var dock lite tveksam, tyckte att 690 får det vara, minst. Verkar vara en jävligt kul hoj så jag är rätt sugen, men går det inte att åka två blir det svårt att motivera.
 
Några nya 390dukare denna säsong? Jag är en av dem!
Vad har ni satt för värden på rpm1 och rpm2? Precis haft 100milaService och tänkte sätta dem på 8500/10000, vad tros om det?
 
Någon som har en Duke och kan ge lite input?
Jag tänkte kika på en 2018 modellen.
 
För nå't år sedan blev jag intresserad av A2-hojar, 'provkörde då bl.a. KTM 390 Duke och Kawasaki Ninja 300.
Kawasakin var bättre på allt, eller som handlaren uttryckte det: Av de som provkör båda, väljer 1 av 15 att köpa KTMen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top