KTM 380 eller Yamaha 400 cross?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Vad ger man för en KTM 380 årsmodell runt 99 eller en Yamaha YZ 400/426 runt 99? Vad bör man börja på? 2-takt vs 4-takt i crossgropen? Tanken är att ha en maskin som man kan sprätta runt i sand med och sen även kunna köra lite motard med. Tips och tankar! Tack
//Bill

Jahopp då lyfter jag då.. Är ju på gränsen att göra ännu ett impulsköp, så hjälp mig göra rätt nu! :)

BillS skrev:
Vad ger man för en KTM 380 årsmodell runt 99 eller en Yamaha YZ 400/426 runt 99? Vad bör man börja på? 2-takt vs 4-takt i crossgropen? Tanken är att ha en maskin som man kan sprätta runt i sand med och sen även kunna köra lite motard med. Tips och tankar! Tack
//Bill

Kan inte uttala mig om Yamaha då jag aldrig ägt eller ens kört ngn.

380 är dock en brutalt rolig hoj att köra, både som motard, cross mm. För mig har det för mkt effekt för crossbanan egentligen. Men kör man för att det är kul & inte för att vara snabbast så är det en fin hoj. Effekt ÄR kul! :) Lättkörd så tillvida att det inte är hela värden om man inte har i rätt växel. Karaktären är lite som en 250, fast mer överallt :banana

Är du intresserad av en 380 & vill titta närmare på en så är min tillsalu. Annons finns i min signatur

Tack fast det är lite mer än jag tänkt mig.. 380:n jag kollat på ska säljaren ha 17'000 för. En 98:a.
Nån som har mer info om yamahan?

BillS skrev:
Tack fast det är lite mer än jag tänkt mig.. 380:n jag kollat på ska säljaren ha 17'000 för. En 98:a.
Nån som har mer info om yamahan?

Fast då får du väl knappast motad hjul, ok mm till?

Nä det har du rätt i.. Men jag har inte riktigt den budgeten.. Får lägga ner mina RR-planer pga budgeten och tänkte köra cross istället. En KTM 380 -98 för 17'000 är det bra pris? Är 20'000 för en Yamaha YZF400 -99 bra pris? Vad skiljer förressten Yamaha YZ från YZF?

BillS skrev:
Nä det har du rätt i.. Men jag har inte riktigt den budgeten.. Får lägga ner mina RR-planer pga budgeten och tänkte köra cross istället. En KTM 380 -98 för 17'000 är det bra pris? Är 20'000 för en Yamaha YZF400 -99 bra pris? Vad skiljer förressten Yamaha YZ från YZF?

Priset är ju helt beroende på skick & utrustning. Går inte uttala sig om utan att veta mer/sett hojarna.
Är inte helt säker men är inte YZ 2-t & YZF 4-t?

BillS skrev:

YZ 2-takt, YZF 4-takt. En del skriver YZ400F. F= four stroke.

Jag sålde min WR 400-99 för 27 förra året. Kompisen sålde sin YZF400-98 för 23 men den va inte så bra då. Lite småfel på den.

WR är betydligt trevligare i skogen, YZ på bana, YZan känns smidigare.
Yamahan är krånglig att meka med, om det sitter orginalsystem på 99an så måste du ta bort kröken för att byta oljefilter, ventilerna är lite jobbiga att ställa med shims också.

Annars så var jag väldigt nöjd med min wr, yz:an är roligare i grusgrop och bana men inte i skogen som sagt.

380n har jag inte kört, kan inte uttala mig om den.

Ta dig nu kragen o köp min välvårdade 400:a.
Om du nån gång har kört en 4-takscross så vill du knappast
sätta dig på en 2-taktare igen. Jag lovar!

Grymt vrid o kraft över hela registret + ett underbart ljud.

19500. Kan tyvärr inte släppa den för 18500.
Det är några till intresserade och de har ej prutat än..

Det blev till slut en YZ400F, årsmodell 99
Slänger upp en bild på den med, hoppas Oskar inte tar illa upp att jag använder hans bild.

Nån som kan bekräfta att sprickor vid oljepåfyllningspluggen i ramen är en barnsjukdom hos modellen?

//B

Bifogat

• Min Cross.jpg
    Min Cross.jpg
    34.6 KB · Visningar: 78
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...