KTM 360sx 2 takt -97 vad betala???

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Hallå
Kanske inte är rätt sida för en crossfråga men nån kanske har erfarenhet av dessa.
Tänkte höra om nån vet vad som är rimligt att betala för en KTM 360sx -97 i ok bruksskick?
Vet att dom är lite ovanliga och går jämt med dom gamla 500cc 2 taktarna och dom står ju numera skyhögt minst sagt.
Bör man kolla efter nåt speciellt modellspecifikt fel på dessa -97 or?

Tacksam för svar.
Mvh Ricky
 
Som alla gamla crossar är det inte fråga om när dom detonerar för det gör dom allihop, utan frågan är går det få tag på cylinder/topp/kolv/vevaxel/vattenpump
/reed/kopplingskorg/lameller/tänddelar.

O hur mycket vill jag lägga på att serva/renovera.

På en så gammal maskin får du räkna med att allt kan ge upp nu eller sedan.

Tidiga ktm är sämre än lika gammal japaner.

Max 20 k o ha lika mycket till för reparationer..
 
Som alla gamla crossar är det inte fråga om när dom detonerar för det gör dom allihop, utan frågan är går det få tag på cylinder/topp/kolv/vevaxel/vattenpump
/reed/kopplingskorg/lameller/tänddelar.

O hur mycket vill jag lägga på att serva/renovera.

På en så gammal maskin får du räkna med att allt kan ge upp nu eller sedan.

Tidiga ktm är sämre än lika gammal japaner.

Max 20 k o ha lika mycket till för reparationer..
Såg att det mesta fanns på Ebay och jag får den till ett pris långt under 20k så det är bara att slå till.
 
För att utveckla tidigare svar. Kan du skruva själv är det en kul leksak för skogen eller isbana. Lämnar du alltid allt på service är det som att tacka ja varje gång Viasat ringer med ett "erbjudande", jävligt dyrt och mest tråkigt. 360 (och efterföljande 380) är busig men knappast lättkörd, är det vad du letar efter så slå till.
 
För att utveckla tidigare svar. Kan du skruva själv är det en kul leksak för skogen eller isbana. Lämnar du alltid allt på service är det som att tacka ja varje gång Viasat ringer med ett "erbjudande", jävligt dyrt och mest tråkigt. 360 (och efterföljande 380) är busig men knappast lättkörd, är det vad du letar efter så slå till.
Ok tack.Hade 380exc för tio år sen efter det har jag inte hållit på med cross och misstänkte att priserna har förändrats.
 
Såg att det mesta fanns på Ebay och jag får den till ett pris långt under 20k så det är bara att slå till.
Absolut jätte kul hoj, stor som en 250 varvar som en 125 o har vrid som en 500.

Börja med att serva fjädringen det gör natt o dag på dom kåttarna.
 
Stora tvåtaktare kan folk betala bra för. Några i mellanskiktet som tex ktm 360/380 har väl inte riktigt nått upp till sitt rätta värde i förhållande till kx och cr 500 men särskilt 380 ger ju bara några hk lägre toppeffekt ur en lättare motor med mindre svängmassa. Den är ju egentligen det självklara valet ifall man söker en hoj från gamla 500-klassen.
Att den skulle varva som en 125a är dock en kraftig överdrift, den varvar inte ens som en sx250 men kubikmeter gör ju sitt så det behövs inte heller.

Jag skulle inte sälja en lös motor för mindre pengar än 15000kr.

KTMs gamla chassi utan länkage till fjädringen ställer högre krav på att man håller tungan rätt i munnen när man ställer in sin fjädring och inte ens då är den i nivå med hojar med länkage.
Rätt fjäder är viktigt den är betydligt mindre förlåtande ifall man har fel fjäder för sin vikt.
Framgaffeln är väl eg inte heller i nivå med konkurrenterna från samma årsmodeller men det spelar mindre roll.
Hittar man en nyare tvåkammargaffel så är dessa betydligt bättre och passar bolt on. Men den svaga länken är ändå bakfjädringen.

Bromsarna från Brembo är outstanding inga nissin kommer i närheten, möjligen kan Brembo ha lite sämre livslängd men nya tätningar är billigt.
 
En -97 har länkage bak och "rättvänd" gaffel,Marzocchi antagligen.

:tummenupp Och då får man tillägga att tvåkammargaffeln inte alls passar bolt on som jag skrev. Åtminstone så passar inte gaffelbenen i styrkronan.

Möjligen kanske det passar om man även byter styrkronan men det är bara en gissning. Och andra sidan finns det ingen rationell anledning hålla på lägga pengar på såna byten.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top