KTM 2t motard konventering

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Blir egentligen inget bygge, men tänkte att det kunde vara kul och få lite feedback och bra tipps.

Råkade köpa ett par motardfälgar till mej själv i julklapp
och nu tänker jag fräsch upp hojen lite när man ska vara ute och köra ibland vanligt folk.

Ska lacka ram och sving, ny plast och nya dekaler, ska även försöka letafram några extra hästar ur motorn.
Och lite annat småfix.

Nu har jag grundat ramen och den ska troligen lackas imorgon, har inte riktigt bestämt mej för vilken färg jag ska välja men de lutar åt svart.
Svingen tänkte jag pulverlacka.

Har beställt vevparti och cylinder och topplock ifrån en ktm 380, som jag hoppas få på.
Det ger mej 60cc mer, ska även porta cylindern lite eftersom den ändå ska in på svetsning och omnicalisering.
 

Bifogat

  • DSC00045.JPG
    DSC00045.JPG
    151.6 KB · Visningar: 119
  • aaaaaaaaaa.jpg
    aaaaaaaaaa.jpg
    88 KB · Visningar: 131
Tanken på en KTM 380 motard har slagit mig med. Det verkar onekligen ganska kul!
Hoppas det går bra att skruva ihop grejjerna och gör det fort, sen Youtube :)
 
Det är för få tvåtaktare ute i trafiken och sprider ljuvlig doft!

Go for it!
 
Nu har jag lackat ramen och börjat skruva ihop hojen igen.
Blir mycket tvätta och putsa för att få bort 8 års lera och 2t rök.

Har även satt i den större veven i motorn.
Kommer köra med 300 cylindern i början tills det att jag har fått tillbaka 380 cylindern från omnicasileringen.

Eftersom det både är mer slag och än längre vestake på den nya veven så kommer jag få höja cylinder ca 5 mm.
Har gjort en ritning och förhoppningsvis så kommer jag att få distansen utskuren imorgon.

Kommer att gå från 188 till 195 i avgasduration och få 15cc extra med den nya veven
Bara det kommer förhoppningsvis göra motorn märkbart piggare. :)
 

Bifogat

  • DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    142.6 KB · Visningar: 95
  • DSC00067.JPG
    DSC00067.JPG
    147.3 KB · Visningar: 97
  • DSC00056.JPG
    DSC00056.JPG
    153.7 KB · Visningar: 103
Kommer att gå från 188 till 195 i avgasduration och få 15cc extra med den nya veven
Bara det kommer förhoppningsvis göra motorn märkbart piggare. :)

Man kan ju låta kolven gå lite högre än cylinderkanten vid TDC, om du vill hålla ner durationen lite. Huvudsaken är ju att kolvringarna vänder under kanten. Kräver ju förståss även en tjockare toppackning eller modifikation av toppen.
 
Man kan ju låta kolven gå lite högre än cylinderkanten vid TDC, om du vill hålla ner durationen lite. Huvudsaken är ju att kolvringarna vänder under kanten. Kräver ju förståss även en tjockare toppackning eller modifikation av toppen.

Men jag tänkte att det kunde vara kul att testa och se hur den går med då pass hög duration.
Sen är det oringspackning i toppen, och kan inte riktigt komma på något bra sätt för att få upp toppen.
 
Nämen titta! Gamla moppen ska få gå i finkostym!

Köpte ett motard kitt för en överkomlig peng för att testa. Ruskigt kul. Framför allt när man kunde hålla jämt med polaren som körde Husa 650 med både riktig fjädring och broms. Så, ett råd är att göra något åt fjädringen samt investera i en bra frambroms, iaf om du ska köra mer än fram och tillbaka till korvmojjen. (sen måste du slipa och lägga på ny epoxi på kolfiberskyddet på kröken för den äkta posörlooken)
 
Nämen titta! Gamla moppen ska få gå i finkostym!

Köpte ett motard kitt för en överkomlig peng för att testa. Ruskigt kul. Framför allt när man kunde hålla jämt med polaren som körde Husa 650 med både riktig fjädring och broms. Så, ett råd är att göra något åt fjädringen samt investera i en bra frambroms, iaf om du ska köra mer än fram och tillbaka till korvmojjen. (sen måste du slipa och lägga på ny epoxi på kolfiberskyddet på kröken för den äkta posörlooken)

Beringer 6kolvsok med tillhörande skiva kommer nog räckatill för att få stopp på den.

Fjädringen är jag sugen på att göra nåt åt också.
Har dom lite håradare fjädrarna i nu, men småletar lite efter en bättre begagnad framgaffel.

Hade varit smidigt att ha en gaffel för gata och en för skogen.
Har läst mej till att endel sänker den där bak för att få en lite mer stabilare hoj också.

Och kolfiberskyddet borde man göra något åt ja, ser inte alls kul ut nu.
 
Liten uppdatering.

Har satt på blinkers och fixat hastighetsmätaren. Har även bytt slavcylinder, packningar och kolv till kopplingen.
Och lite annat småpill-

Fick även min distans idag, laseskuren ur 4mm aluminium.
Så nu är motorn ihopskruvad och kommer förhoppningsvis lyftas i imorgon.

Sitter någon konstig ''vinge'' i insuget, någon som vet vad den gör för nytta?
Känns fel på något sätt, fundera på att testa utan.
 

Bifogat

  • DSC00079.JPG
    DSC00079.JPG
    150.6 KB · Visningar: 66
  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    146.1 KB · Visningar: 67
  • DSC00074.JPG
    DSC00074.JPG
    146.8 KB · Visningar: 69
Back
Top