KTM 250 SXf 2012 stannar direkt efter start

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hjälper en "Kompis Kompis" att få igång en KTM som stått i flera år.
Den startar faktiskt ganska snällt, men efter 15-20 sekunder stannar den. Med måttliga mängder startgas håller den i liv.
Verkar som att den inte får bränsle som den ska.
Planen är att ta ur bränslepump och filter för rengöring.

Någon som liknande erfarenheter? Tips?

Ägaren var kaxig i början och sa att: Insprutning och Elstart så slipper man alla problem!
Skrattar bäst som skrattar sist! :-)
 
Jag är långt ifrån någon mekaniker expert.
men vill minnas att det var problem med spridaren i början när dom kom med insprutning.
Har den stått ett tag kan det vara läge att kolla den. Vet även vissa hade problem med bränslepumar. Är några år sedan kompisar hade de gamla årsmodeller så kan mycket väl minnas fel
 
Om den nu har stått länge

- Töm tanken och spola ur så att det inte är smuts eller gammal bensin som blir som gele där
- Bränslefilter som sitter på slangen
- Ny bensin
- Rengör bränslepump (måste skickas iväg)
- Kolla ventiler
 
Hjälper en "Kompis Kompis" att få igång en KTM som stått i flera år.
Den startar faktiskt ganska snällt, men efter 15-20 sekunder stannar den. Med måttliga mängder startgas håller den i liv.
Verkar som att den inte får bränsle som den ska.
Planen är att ta ur bränslepump och filter för rengöring.

Någon som liknande erfarenheter? Tips?

Ägaren var kaxig i början och sa att: Insprutning och Elstart så slipper man alla problem!
Skrattar bäst som skrattar sist! :)
Det sitter filter i tanken som i regel aldrig byts. Men dom ser ut som skit om man tar upp det och kikar.
Filterkit till tanken finns att köpa. 81207090200
På vänster sida kan man koppla isär soppaslangen.
Där sitter det också en o-ring som gärna går sönder om man är oförsiktig. Om ni ändå ska beställa filter så köp 2 o-ringar också. 58507012000, 1 att ha sönder när ni försöker trycka ihop det igen och 1 att göra rätt med.
250n verkar ha en vinklad anslutning efter kopplingen. Blås ur den ordentligt.

På en av hojarna hade en av kabelanslutningarn till pumpen gåttav. Kabelskon var helt av men låg kvar på sin plats så den hade oftast kontakt. Men sen ibland så dog hojen och man fick knuffa tillbaka den till depån.
Så syna kabelanslutningarna i tanken när ni byter filtren.
 
Ska återkoppla vad felet var.
Jag öppnade pumpen och hittade även fitret i tanken. Ganska enkelt när man viste hur det skulle göras.
Slangen mellan pumpen och filtret var totalt rutten, konsistensen påminde mest om en geleråtta. Hittade en slang i gömmorna och satt ihop igen. Braaap... Den gick perfekt igen.
Mest förvånad över att den startade överhuvud taget... Men men.
Nu blir det isåkning till helgen.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top