KTM 250 SX-F Wössnerkolv med konstig oljeskrapring.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Hej.

Konsultar lite i ett kolvbyte.

Den gamla kolvens oljeskrapring består av två delar. Övre och undre ring är en enhet med öppningen åt samma håll. Den veckade delen sitter ihop med en tråd som är instucken i ändarna.

Den nya oljeskrapringen består av tre delar. En övre och en undre ring samt den veckade delen som har lösa ändar. Är detta rätt grejer? Hur ska delarna monteras så det blir rätt?

Den veckade grejen ska in mellan de båda andra. Se till att ha rätt ring på rätt ställe också, gällande över- och underring. Det blir ofta bra när du monterar, men kan vara lite knepigt och tight ibland.

Den veckade grejen ska in mellan de båda andra. Se till att ha rätt ring på rätt ställe också, gällande över- och underring. Det blir ofta bra när du monterar, men kan vara lite knepigt och tight ibland.

De två ringarna ser identiska ut. Kompringen är givetvis annorlunda och har en märkning vilket som är upp. Men dessa två ser identiska ut och har inte vad jag kan se någon fas som kompringen har.

Ska t.ex. skarvarna vara på samma ställe på alla tre delarna? Det är inget som fattas när den veckade delen inte har nån tråd som håller ihop änden som på originalet?

De två ringarna ser identiska ut. Kompringen är givetvis annorlunda och har en märkning vilket som är upp. Men dessa två ser identiska ut och har inte vad jag kan se någon fas som kompringen har.

Ska t.ex. skarvarna vara på samma ställe på alla tre delarna? Det är inget som fattas när den veckade delen inte har nån tråd som håller ihop änden som på originalet?

Ser de identiska ut så spelar det ingen roll vilken som är var.

Det är inget som fattas, utan lägg den veckade precis som en vanlig ring och montera ihop. Jag brukar lägga skarvarana på under- och överringen på samma ställe men inte den veckade. Varför vet jag inte, men det känns bra och har funkat kanon på de senaste 6 kolvarna.

180 grader mellan öv o und för minsta oljeförbrukning, mot kolvbultarna brukar vara det bästa

Last edited:
Gäller väl bara kompring kontra skrapring och inte över- och underdel på skrapring.

Är det två oljeringar brukar man sätta oljeringarna så att ringgapen är på vardera sida av kolvbulten, alltså 180-graders förskjutning.

I detta fallet är det bara en oljering i traditionell mening, men den består av tre delar som alla har sina ändar, som sagt.

Motorn är i alla fall ihopsatt nu och säger brum brum i avgasröret. :)

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back