KTM 250 EXC-F Six Days

sailor79

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Honda CB600F Hornet 2007
Hej,
Jag är ny på forumet och har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig att svara på.
Var och tittade på en KTM 250 EXC-F "Six Days" version enduro från 2007 ikväll som en polare ska sälja (4-takt)
Han vill ha 45 000 och den har gått 80 timmar.
Han har aldrig kontrollerat ventiler utan bara bytt kolv efter 30 tim.
Hur ofta bör man kolla ventiler på en sådan hoj och vad kostar sånt om man lämnar in det?
Fick se papper på att den var bänkad till 37 hk i våras och där efter har den körts i ca 3 timmar. Hojen går riktigt bra när jag provkörde den!
Det medföljer en hel hög med sommar och vinterdäck i helt okej skick för en amatör. Han har kört på däcken i ca 3 timmar sedan har han bytt.
Olja är bytt var 5:e timma. En hel del extra plast (ny) skickar han med också.
Nyrenoverad fjädring, har inte körts en meter efter renoveringen.
Han skickar även med ett tiotal luftfilter, tändstift och lite annat "godis".

Då jag inte vet så mycket om hur serviceintervaller etc. ser ut så vore jag tacksam för era synpunkter så jag vet om jag ska köpa den eller inte. Verkar priset vettigt?! :tummenupp

Låter skitbra, jag hade handlat om jag letat efter en 250f. Men varför skickar han med alla däcken, är han för tät eller ska han sluta köra?

Jag kanske är ute och cyklar, men iom att ni är från uppsala, är inte så att din polare ska börja köra Honda?

Han har nog lite för mkt pengar...
Nu sitter ett par vinterdäck på som jag tror hette Michelin Pure Competition som tydligen ska vara riktigt bra?! (jag vet ej men låter bra på namnet :)).
Han har köpt en ny 08:a som han åker på nu och skaffar nya däck till den. Han tycker däcken är slut som han skickar med men det tycker inte jag som glad amatör.
Tack för snabbt svar, har du koll på serviceintervaller på en sådan hoj vad gäller ventiler och ramlager?
Han lär nog inte byta till Honda, han är inbiten KTM:are :)

Låter skitbra, jag hade handlat om jag letat efter en 250f. Men varför skickar han med alla däcken, är han för tät eller ska han sluta köra?

Last edited:
Inte kollat ventiler på 80 timmar låter precis som nån med för mycket pengar som kör så det ryker (eller tills det rasar) och byter upp sig när man känner för det :tungan

Inte kollat ventiler på 80 timmar låter precis som nån med för mycket pengar som kör så det ryker (eller tills det rasar) och byter upp sig när man känner för det :tungan

Eller så ställde man in ventilerna när man bytte kolv utan att han vet om det för man demonterar en del saker för ett sådant ingrepp. Antar att han inte bytte kolven?

Det stämmer, han har inte bytt kolven själv. Allt är gjort på aktoriserad verkstad, han skruvar inget själv i princip. Jag ska lyssna med han och se om dom kanske gjorde ventiljusteringar då.
Hur ofta bör man kolla ventilerna/ramlager?

Eller så ställde man in ventilerna när man bytte kolv utan att han vet om det för man demonterar en del saker för ett sådant ingrepp. Antar att han inte bytte kolven?

Har själv tittat en del på endurohojar och som sagt det där med antal timmar kan man ta med en stor nypa salt tror jag.

Det viktigaste som alltid är skicket, ett skabbigt yttre avslöjar ofta att den är hårt körd med höga varvtal.

Medan köper du av mig och 150 timmar så är den garanterat snällt körd, men å andra sidan servar raceåkarna sina grejer ofta.

Jag tittade på en 525 EXC 06 med 75 timmar igår, mycket hårt körd av en glad amatör.
Magkänslan sa nej.

Okej, jag vet att denna hoj har fått gå rätt bra. Han har kört kåsan en eller två gånger på den och det är ju känt för att vara hårt + flera andra tävlingar.
Pratade med en verkstad och väntar nu pris på vad det skulle kosta att byta kolv och kontrollera ventiler. Dom tyckte att det var dags att göra det vid det här laget. Lite småskabbig i plasten är den så jag är lite kluven som jag ska köpa eller inte...

Har själv tittat en del på endurohojar och som sagt det där med antal timmar kan man ta med en stor nypa salt tror jag.

Det viktigaste som alltid är skicket, ett skabbigt yttre avslöjar ofta att den är hårt körd med höga varvtal.

Medan köper du av mig och 150 timmar så är den garanterat snällt körd, men å andra sidan servar raceåkarna sina grejer ofta.

Jag tittade på en 525 EXC 06 med 75 timmar igår, mycket hårt körd av en glad amatör.
Magkänslan sa nej.

Kan ju vara så att han kollat ventilerna, men ej behövt justera dom? Det är ju inget konstigt. Annars är det väl bara att be å få kolla spelet så man är säker på att man slipper en topprenovering det första man gör.

Jag tycker defenetivt att timaltalen är viktiga när man köper en hoj, är dom man köper av ärliga så kan man lätt avgöra i hur nära man är en renovering. Sen måste man ju använda hjärnan lite, en hoj som har gått 50h kan ju kanppt se ut som ett jehu.

Tack för alla svaren!
Jag har tagit reda på vad det kostar att lämna in den för att få kolven bytt samt kontrollerade ventiler (ca 4000). Har dragit denna kostnad på priset på MC:n. Nu återstår att se om han går med på det.
För den nyfikne så kommer jag skriva in här om det blev en hoj eller inte!
Synpunkter på serviceintervaller generellt samt åsikter om hojen är fortfarande välkommet i denna tråd. Alltid kul att höra vad folk har för erfarenheter.
:)

Jag tycker defenetivt att timaltalen är viktiga när man köper en hoj, är dom man köper av ärliga så kan man lätt avgöra i hur nära man är en renovering. Sen måste man ju använda hjärnan lite, en hoj som har gått 50h kan ju kanppt se ut som ett jehu.

Ja pruta du bara, men hade jag varit han så hade jag inte gått med på det, en 4-t hoj som har gått 80h enduro är inte i desperat behov av att byta kolv.

Som sagt kör du 80 på en dammig jordbana med höga varv sliter det betydligt mer än om den gått 120 timmar i lugnt motionärs tempo vintertid.
Det som knäcket motorerna är dom höga varven i komb med yttre dåliga förutsättningar.

Hej igen,
Det blev en affär så nu står den hemma i garaget :)
Ska boka upp en tid för kolv och ventilkontroll också.
Ska bli kul att ge sig ut i skogarna!

:tummenupp

threadworthlesswithoutpics.gif

Hej igen,
Det blev en affär så nu står den hemma i garaget :)
Ska boka upp en tid för kolv och ventilkontroll också.
Ska bli kul att ge sig ut i skogarna!

:tummenupp

Lär dig kontrollera ventilspelet själv. Är inte alls svårt & känner jag KTM's manualer rätt så står det väl beskrivet hur du ska göra. Justera kan vara lite knivigare om man har tummen mitt i handen, men hålla koll på spelet anser jag är ett måste att man kan på en sån här hoj precis som oljebyte eller vad som helst.
Kontrollera sen regelbundet spelet.

Se på faaan!! Jerken har numera TVÅ hojar i sitt garage alltså?!?!
Nu väntar jag ivrigt på en inbjudan att få prova :D

Grattis till nya hojen!

P.s Ska du/ni ner på mc-mässan ?

Bilder kommer, ska bara rota fram kameran, redan ikväll kanske :D
R1monstret: det är bara att sladda förbi. Tyvärr ingen mässa för mig :(

Se på faaan!! Jerken har numera TVÅ hojar i sitt garage alltså?!?!
Nu väntar jag ivrigt på en inbjudan att få prova :D

Grattis till nya hojen!

P.s Ska du/ni ner på mc-mässan ?

Ska absolut lära mig att göra det själv. Har skruvat mycket 2-takt så ventiler är lite nytt. Letar nu verkstadshandbok för den här modellen!
Karlstrommotor.se tror jag sitter på ett par stycken :)

Lär dig kontrollera ventilspelet själv. Är inte alls svårt & känner jag KTM's manualer rätt så står det väl beskrivet hur du ska göra. Justera kan vara lite knivigare om man har tummen mitt i handen, men hålla koll på spelet anser jag är ett måste att man kan på en sån här hoj precis som oljebyte eller vad som helst.
Kontrollera sen regelbundet spelet.

Last edited:
Det är välidgt konstigt att han bytt kolv vid 30 timmar för det är då man ska kolla ventilerna, och sen ska man byta kolv vid ca 100 timmar... Tycker jag låter konstigt..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti