KTM 2016, skuret kamaxelsäte?

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Hej,

Min KTM 250F 2016 började gå ”tung” och stannade sedan ganska snabbt efter och gick inte att starta igen. Började att riva toppen och på väg till kolv och cylinder såg jag detta. Anade oråd redan när oljan hade svart sörja på magneten. Är det troligt att detta är hela felet? Hur fixar man det? Tacksam för råd!
 

Bifogat

  • 277E237E-879F-4B0C-AD82-EC410515B13D.jpeg
    277E237E-879F-4B0C-AD82-EC410515B13D.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 96
  • 48EAA4C0-3004-4B8A-BE52-75BAAC7D9174.jpeg
    48EAA4C0-3004-4B8A-BE52-75BAAC7D9174.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 94
  • 004E3CB9-CED5-4141-B1AF-1FADECA02B52.jpeg
    004E3CB9-CED5-4141-B1AF-1FADECA02B52.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 93
  • F296115A-BE35-4B22-BE34-DB8AC5F95EFA.jpeg
    F296115A-BE35-4B22-BE34-DB8AC5F95EFA.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 95
Det fixar man inte man skaffar en ny topp eller en beg topp som är ok.

Det är just detta som är anledningen till täta oljebyte med några timmar imellan.
Tack för svar! Inte brist på oljebyte denna gång då den körts sällan och relativt gubbigt, max 5-6h sedan oljebyte. Kan denna skurna topp skapat skador på andra ställen också?
 
Innan du ersätter toppen och monterar ihop den igen, se till att alla oljekanaler i block, cylle och topp är fria från packningssilikon.
Nu vet jag inte om denna motor har ktms notoriskt tätnande nylonsil som många glömmer att ta ur o rensa i samband med oljebyte, det är en grovsil före ev filter som samlar på sig stål flisor o dyligt.

Möjligt att kamkedjan kan ha stärkts för det är den som stoppade vevaxel att rotera när kammen skar.

Skicka ett pm till 2takt mannen han har ett gäng toppar stående eller till Boris som är vår ktm guru o se om du får svar.
 
Nu vet jag inte om denna motor har ktms notoriskt tätnande nylonsil som många glömmer att ta ur o rensa i samband med oljebyte, det är en grovsil före ev filter som samlar på sig stål flisor o dyligt.

Möjligt att kamkedjan kan ha stärkts för det är den som stoppade vevaxel att rotera när kammen skar.

Skicka ett pm till 2takt mannen han har ett gäng toppar stående eller till Boris som är vår ktm guru o se om du får svar.

Jag har många toppar men dom är alla skurna, det är vanligtvis just såna crosshojar med skurna toppar som blir för dyra att laga och jag får äran att köpa och slakta på delar.

Det går att fräsa ur i toppen och göra nya lagerlägen men det är ett jobb som bara lönar sig ifall man gör det åt sig själv. Eller om man har en värdefullare motor.
 
Innan du kör vidare bör du ju lista ut vad som hänt. Antingen är en kanal eller filter igensatt, eller så har oljepumpen lagt av. I det senare fallet har inte veven fått smörjning och då hade jag definitivt kluvit motorn för att kolla vev och ramlager.
 
Tack för alla bra tips och råd!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top