KTM 2016, skuret kamaxelsäte?

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Hej,

Min KTM 250F 2016 började gå ”tung” och stannade sedan ganska snabbt efter och gick inte att starta igen. Började att riva toppen och på väg till kolv och cylinder såg jag detta. Anade oråd redan när oljan hade svart sörja på magneten. Är det troligt att detta är hela felet? Hur fixar man det? Tacksam för råd!
 

Bifogat

  • 277E237E-879F-4B0C-AD82-EC410515B13D.jpeg
    277E237E-879F-4B0C-AD82-EC410515B13D.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 96
  • 48EAA4C0-3004-4B8A-BE52-75BAAC7D9174.jpeg
    48EAA4C0-3004-4B8A-BE52-75BAAC7D9174.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 94
  • 004E3CB9-CED5-4141-B1AF-1FADECA02B52.jpeg
    004E3CB9-CED5-4141-B1AF-1FADECA02B52.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 93
  • F296115A-BE35-4B22-BE34-DB8AC5F95EFA.jpeg
    F296115A-BE35-4B22-BE34-DB8AC5F95EFA.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 95
Det fixar man inte man skaffar en ny topp eller en beg topp som är ok.

Det är just detta som är anledningen till täta oljebyte med några timmar imellan.
Tack för svar! Inte brist på oljebyte denna gång då den körts sällan och relativt gubbigt, max 5-6h sedan oljebyte. Kan denna skurna topp skapat skador på andra ställen också?
 
Innan du ersätter toppen och monterar ihop den igen, se till att alla oljekanaler i block, cylle och topp är fria från packningssilikon.
Nu vet jag inte om denna motor har ktms notoriskt tätnande nylonsil som många glömmer att ta ur o rensa i samband med oljebyte, det är en grovsil före ev filter som samlar på sig stål flisor o dyligt.

Möjligt att kamkedjan kan ha stärkts för det är den som stoppade vevaxel att rotera när kammen skar.

Skicka ett pm till 2takt mannen han har ett gäng toppar stående eller till Boris som är vår ktm guru o se om du får svar.
 
Nu vet jag inte om denna motor har ktms notoriskt tätnande nylonsil som många glömmer att ta ur o rensa i samband med oljebyte, det är en grovsil före ev filter som samlar på sig stål flisor o dyligt.

Möjligt att kamkedjan kan ha stärkts för det är den som stoppade vevaxel att rotera när kammen skar.

Skicka ett pm till 2takt mannen han har ett gäng toppar stående eller till Boris som är vår ktm guru o se om du får svar.

Jag har många toppar men dom är alla skurna, det är vanligtvis just såna crosshojar med skurna toppar som blir för dyra att laga och jag får äran att köpa och slakta på delar.

Det går att fräsa ur i toppen och göra nya lagerlägen men det är ett jobb som bara lönar sig ifall man gör det åt sig själv. Eller om man har en värdefullare motor.
 
Innan du kör vidare bör du ju lista ut vad som hänt. Antingen är en kanal eller filter igensatt, eller så har oljepumpen lagt av. I det senare fallet har inte veven fått smörjning och då hade jag definitivt kluvit motorn för att kolla vev och ramlager.
 
Tack för alla bra tips och råd!
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top