KTM 150SX eller 250 fyrtakts cross?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Vill prova på cross igen så är nybörjare på det även om jag kört mycket vanlig hoj. Inne på KTM 150SX tvåtakt eller 250 fyrtakt. Verkar vara väääldigt delade meningar :) När jag testa för 6-7 år sen hade jag först en 450 men alldeles för tung och klumpig. Hade sen en 250 tvåtakt vilken var smidigare men massor av effekt. Har aldrig kört 250 fyrtakt men upplevs de betydligt smidigare än 450cc eller är det ungefär samma? Är ute efter års -12-14! Hur är KTM 150SX tycker ni?
 
250F är smidigare än 450F men inte som en 2t250. 150SX kräver mer växlande och 250F är mer förlåtande ifall du råkar ha fel växel.
250F har ju sen inte den effektknuffen som 2t250 har vilket i sig gör den mer lättkörd.

Ska du köra max en gång i veckan så köp 250F eftersom den kommer kräva mindre av dig som förare.
 
Last edited:
Tack för svar!
Tror också att effekten är mer lätthanterlig i 250f men den låga vikten och smidigheten på 150 tvåtakt lockar:)
Är lite rädd för att fyrtakt kommer upplevas som lite klumpigt framför allt i snäva svängar men kanske bara jag som är nojig:)
Har du kört en 150.SX? Verkar som de fått väldigt bra omdömen i tester..
 
Tack för svar!
Tror också att effekten är mer lätthanterlig i 250f men den låga vikten och smidigheten på 150 tvåtakt lockar:)
Är lite rädd för att fyrtakt kommer upplevas som lite klumpigt framför allt i snäva svängar men kanske bara jag som är nojig:)
Har du kört en 150.SX? Verkar som de fått väldigt bra omdömen i tester..

Nej, har inte testat 150SX, men har haft en YZ125 med lite mer cc och man måste fortfarande växla som med 125an.

Kanske lite bökigare att ta en tajt kurva med 250F än med 150SX men det hör även till saken att desto mindre kubik du har desto större radier måste du göra i kurvorna för att inte tappa farten.

En 450F eller en 2t250 kan man vara lite bökig att baxa runt i ett tajt innerspår men direkt man vrider på rullen har man fått tillbaka farten ut på rakan.
Med 125 så är hela rakan efter förstörd om du tar ett tajt innerspår och tappar farten.
250F är lite där mitt i mellan.

Och 150SX har jag inte kört men skulle nog vilja placera den lite mitt i mellan 125 och 250F, är du inte skillad som förare så kommer du med 150SX få lite sämre fart ut på rakan än med 250F, utom någon enstaka gång när du har perfekt flyt på 150SX.

Ställer en motfråga istället, hur mycket ränker du köra och vill du köra aggressivt piska och känna dig utmanad i din körning eller vill du bara leka runt och ha en hoj som tar dig dit du vill?

Och var ska du köra? De flesta skånska banor är ju ganska hårda och går bra med småhojar, men ska du ut på Ripa och Saxtorp så blir det extra utmanande att hålla uppe farten med liten hoj.
 
Kommer köra 1-2 gång per vecka motionskörning bara. Blir på banor i mellanskåne (ej Ripa..:))
I början får man mest försöka få ork och teknik så jag känner att jag har kontroll.
 
Kommer köra 1-2 gång per vecka motionskörning bara. Blir på banor i mellanskåne (ej Ripa..:))
I början får man mest försöka få ork och teknik så jag känner att jag har kontroll.

Köp en 250F om du hittar en sån i gott skick. Tror faktiskt det är den mest svårsålda storleken vilket ju är en fördel när du vill köpa/pruta.
 
Nja inte helt lätt kan jag säga..:) verkar som 250f är väldigt populära och de med få timmar verkar försvinna fort. Tror du man blir mer trött i framför allt armarna av fyrtakt pga av vikten än en ktm 150 tvåtakt eller kan det vara tvärtom? Upplevde som sagt för ett antal år sen att fyrtakt kändes tunga i jämförelse men å andra sidan drar ju en tvåtakt som f.n när effekten kommer så det kanske är jobbigare?
 
Nja inte helt lätt kan jag säga..:) verkar som 250f är väldigt populära och de med få timmar verkar försvinna fort. Tror du man blir mer trött i framför allt armarna av fyrtakt pga av vikten än en ktm 150 tvåtakt eller kan det vara tvärtom? Upplevde som sagt för ett antal år sen att fyrtakt kändes tunga i jämförelse men å andra sidan drar ju en tvåtakt som f.n när effekten kommer så det kanske är jobbigare?

Lite kanske men trött i armarna brukar jag bli främst när fjädringen är felinställd, särskilt då gaffeln. När styret fladdrar eller, inte ger grepp fram eller bara slår kraften ur armarna.

Tyngden på hojen upplever jag mer nere i bålen, vilket är betydligt större muskelgrupper som i sin tur kräver mer av lungor och hjärta än avd armarna gör.

Så upplever jag det. Men har du hittat en fräsch 150sx som du gillar så köp den, du kan alltid byta efter ett tag. Det brukar dessutom ge lite extra inspiration att åka ut och träna om man byter klass. Själv har jag kört 125 1989-1992, 2t250 1993-1994 sedan lite uppehåll när jag iofs ägde en 2t250 med 290cc men knappt körde, sedan aktiv igen på 2t125 2002 till 2004, 250F från 2005 till 2011, sen började jag vilja ha mer pulver ur kurvorna och köpte 450F. Nu har jag ganska inaktiv och är dessutom less på 4t så nästa hoj blir 2t, har en skabbig kx500 stående som kanske får donera motorn till ett modernare chassi.
Tror dessutom att jag behåller min gamla 450 ifall man blir sugen på att köra touringhoj igen.

Så jag slår ett slag för att prova runt lite olika modeller, det ökar bara glädjen.
 
Aldrig kört 450 eller 125a. Men 525SX och en gammal kx 250. Samt ägt en EXC 250, och som vi är inne på en Husqvarna TC 250 (4T cross).

Husqyn tycker jag var som en moppe. Vet som sagt inte hur en 125a. Men upplevde då inte TC250in som bångstyrig utan rätt lättkörd. Det är ju inge herrejössanes effekt i dom. Men skulle jag köpa en idag för att köra bana skulle jag lätt välja en 250 4T.
Jag är/var väl att klassa som högst medelmåttig motionär. Two stroke man är nog bättre att avgöra egenskaper hit å dit än mig. Men det är då min åsikt iaf. =)
 
Aldrig kört 450 eller 125a. Men 525SX och en gammal kx 250. Samt ägt en EXC 250, och som vi är inne på en Husqvarna TC 250 (4T cross).

Husqyn tycker jag var som en moppe. Vet som sagt inte hur en 125a. Men upplevde då inte TC250in som bångstyrig utan rätt lättkörd. Det är ju inge herrejössanes effekt i dom. Men skulle jag köpa en idag för att köra bana skulle jag lätt välja en 250 4T.
Jag är/var väl att klassa som högst medelmåttig motionär. Two stroke man är nog bättre att avgöra egenskaper hit å dit än mig. Men det är då min åsikt iaf. =)

:tummenupp Instämmer, en 250F är inte bångstyrig. Skulle nog säga att 250F är det mest lättkörda man kan ha på en crossbana.
 
De senaste åren har jag haft dessa hojar ute på crossbana SMR 525 -05, SX-F 450 -07 och idag SX-F 350 -14.
Man ska inte bara stirra sig blind på storleken på motorn, förgasare eller insprutning gör grymt mycket och så även chassit.
450'n jag har är så brutalt mycket jobbigare att köra jämfört med 350n som man enkelt kan puttra runt lite med eller köra mer på varv.
Då var skillnaden mellan 525-450 ändå otroligt stor, men steget mellan 450-350 var också otroligt stort.
Större delen av kompisarna kör 250 4t idag och de är helnöjda.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top