KTM 1290 Super Duke R

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Någon som har fått sin baklampa utbytt?.
Märkte att fästet(två klena plast pinnar) till min hade havererat idag när jag tvättade hojen,på 2014 och 2015 års modell är art.nr på lampan 6131404000 men denna har blivit ersatt med art.nr 61314040100 ECE.
På 2016 års modell heter lampan 61314040200,samma pris som föregående ca 2000KR.
Tydligen är detta ett mycket vanligt fel, någon som vet vad tillägget ECE i artikelnumret betyder, vill helst inte köpa samma skit igen.
Givetvis gick garantin ut för en månad sen:huvet.

Jag förstår inte vad du menar. Kan du lägga upp ett kort på fästet?
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
DSCF7543_zps658ae673.jpg

Denna lampa har moddats med extra stötdämpning, det är pinnarna som pilarna pekar på som ryker av.
Tror att detta problem delvis beror på att man spänt skruvarna för hårt på fabriken(max 25nm), då sprickor funnits på helt nya hojar.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
View attachment 428875

Denna lampa har moddats med extra stötdämpning, det är pinnarna som pilarna pekar på som ryker av.
Tror att detta problem delvis beror på att man spänt skruvarna för hårt på fabriken(max 25nm), då sprickor funnits på helt nya hojar.

Tack för bild!
Måste man skruva isär lampan för att se detta eller syns det ändå? Min står nämligen vinterförvarad hos min handlare och jag bad dom att kolla upp det igår och fick som svar att den sitter med två skruvar och är gummiupphängd och att allt tydligen ser helt OK ut, men då har de ju inte skruvat isär den.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Tack för bild!
Måste man skruva isär lampan för att se detta eller syns det ändå? Min står nämligen vinterförvarad hos min handlare och jag bad dom att kolla upp det igår och fick som svar att den sitter med två skruvar och är gummiupphängd och att allt tydligen ser helt OK ut, men då har de ju inte skruvat isär den.

Man måste ta bort lampan för att se om det finns sprickor i plasten, "piggarna" är gömda i en gummibussning, är dom helt av så syns det såklart, för då är lampan helt lös.
Ta av sadlen,lossa två skruvar,dra ut elkontakten sen är lampan lös.
Sprickorna kan vara svåra att se i dåligt ljus.

10403466_10204561180097171_5740670237644603265_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tog en bild för att visa hur min ser ut. Den här lyktan är körd med under cirka 500 mil på sin höjd.

IMG_9281.JPG
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Tack för bilderna! Jag har kollat och det finns i alla fall ingen recall från KTM, vilket jag tycker är lite märkligt. Det har ju varit en del med denna modell måste jag säga...

1. Recall, gummibussningar instrumentpanel
2. Recall, åtdragningsmom bakhjul
3. Recall, hål i tank (Jag fick en ny tank eftersom det dessutom var en spricka i min)
4. Oljefilter som inte funkade som tänkt (dock ingen recall)
5. Och nu baklampan...
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Nå, ingen recall på detta,rent generellt är ktm dåliga på detta med garanti, jag har haft flera.
Med det sagt, jag vill inte byta bort min stor-hertig, men goodwillen kunde varit mycket bättre.
Jag har haft en läckande packning på generatorkåpan, thats it.
Jag kan ta smällen på 2000kr för en lampa, men slippa göra om det vart annat år.
Inte för att vara dryg ,men jag skulle inte bli jätte förvånad om du har sprickor i din lampa, kolla det noga innan garantin går ut, min gick ut för en månad sen:huvet.
 

Lodisgrisen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Åland Jomala
Hoj
2016 KTM Superduke 1290 R
Hej! Jag har hört att KTMs original oljefilter inte är så bra. Stämmer detta? Jag funderar på att köra med K&N filter, är det ett bra filter eller finns det bättre?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
IMG_0332.JPGHej LodisGrisen ! :) Sjukt nick hehe . Jo jag har hört att det fanns en batch med dåliga oljefilter 2014 .. dom ska vara utbytta för länge sedan . Du kan alltid dubbelkolla med handlarn dom har serienr på de dåliga.

En Bild från Premiär turen med Vrålåket :)
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag tänkte byta hoj till nästa säsong men ni vet ju hur det är, så jag har gått och sneglat på en 1290 ett tag nu. Har stålarna men tänkte lysna med er som har en, är ni nöjda, vad suger och måste ändras på hojen för att slippa en massa krångel. Tacksam för lite tips:tummenupp
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Du har väl läst hela tråden? Det gjorde jag,.. köpte en själv då fattade jag :fakta vad alla menar.

Tror nog att Alla som köper denna hoj har svårt att se vad man ska ha efter en sån här underbar allrounder,
Det är en Motard med komfort och som går att nöta motorväg köra lugnt och tok köra, Ja allt..

Ska själv ut på Europa resa efter Midsommar och jag är inte orolig att den inte kommer att leverera där heller..

Du kommer Inte ångra dig!.. (men det enda som är minus är väl kanske premien den suger en del men men värt varenda spänn).... :tummenupp:)
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Du har väl läst hela tråden? Det gjorde jag,.. köpte en själv då fattade jag :fakta vad alla menar.

Tror nog att Alla som köper denna hoj har svårt att se vad man ska ha efter en sån här underbar allrounder,
Det är en Motard med komfort och som går att nöta motorväg köra lugnt och tok köra, Ja allt..

Ska själv ut på Europa resa efter Midsommar och jag är inte orolig att den inte kommer att leverera där heller..

Du kommer Inte ångra dig!.. (men det enda som är minus är väl kanske premien den suger en del men men värt varenda spänn).... :tummenupp:)

Ja det var just det här jag var rädd för måste nog slå till:) :tummenupp
 

erikjönsson

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 1290 Superduke R 2017
Tycker instruktionerna för oljebytet och nivåläsningen i manualen är lite motsägelsefulla.

Man börjar att fylla i 3-3,1 liter.
Startar motorn så sjunker nivån.
Stänger av motorn.
Väntar en minut.
Mäter nivån.
Fyller i resterande upp till översta markeringen A.

Hittils allt bra.

I instruktionsboken ska motorn (oljan) vara i arbetstemperatur när man mäter nivån dock, så om man tar en tur efter oljebytet tills tempen är på 85 grader, stänger av motorn och väntar en minut och sedan läser av nivån så blir siktglaset fullt, dvs över markeringen.

Vilken nivå är korrekt? det man mäter vid oljebytet eller det man mäter i vanliga fall efter varmkörning för de sammanfaller inte.

https://juzm71.files.wordpress.com/2014/08/14_3213109_en_om.pdf

s155 & 159.

Alla mätningar gjorda på plant underlag och depåstöd bak.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu vet jag inte alls vart/hur man kollar oljan på en SD 1290. Men du skriver att du har den på depåstöd. Blir det verkligen rätt? Då lutar väl hojen frammåt? Kan göra en del på nivån det beroende på vart man mäter.

Nu kanske det inte gör någon skillnad på SD 1290 men jag nämnde det mest så att du kanske tänker på det?
 

erikjönsson

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 1290 Superduke R 2017
Sitter ett siktglas på sidan där man ser nivån. Tyckte inte jag märkte någon större skillnad med och utan depåstöd bak, fast svårt att läsa när man ska balansera den utan stöd. Har ju stöd fram också, så drar nog upp den på stöd både fram & bak, thx!
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Vad tycker ni grabbar och givetvis tjejer, är det värt att köpa en 1290 special edition för 170000 om man väger det imot vad dom skruvat på hojen. Eller skulle ni införskaffa en vanlig 1290, tänk nu att ni hade stålarna och det inte var så stor grej. Skulle ni endå köpa en special eller blir det en vanlig som man sedan får skruva på det mesta..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Beror väl lite på om du vill ha en Svart /Orange/vit , va :)

jag skulle nog köpt en standard .. eller hmm , inte så lätt faktiskt . Är du torsk på den vita designen så skulle jag satsat på Special versionen
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Beror väl lite på om du vill ha en Svart /Orange/vit , va :)

jag skulle nog köpt en standard .. eller hmm , inte så lätt faktiskt . Är du torsk på den vita designen så skulle jag satsat på Special versionen

Nä jag är inte torsk på vit den är helt ok då den inte ser ut som om man kommer direkt från televerket :hihi men smaken är som baken. Den svarta är helt klart snyggast men som sagt då får man knöla på en del saker och som jag förstått det så är KTM förbannat strikta med sin garanti.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Nä jag är inte torsk på vit den är helt ok då den inte ser ut som om man kommer direkt från televerket :hihi men smaken är som baken. Den svarta är helt klart snyggast men som sagt då får man knöla på en del saker och som jag förstått det så är KTM förbannat strikta med sin garanti.

ehm om den inte är svart så kommer jag repa hela hojen så du blir tvungen att måla om den till svart! :D
Tror nu det är ett enkel val för dig:D
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top