KTM 1290 Super Duke R

Från vad jag läst om bänkningar på denna hojen så ligger hk på hjulet såhär .. Stock ca 155hk / Akramap samt luftfilter och öppet avgas ca 165hk / Lägg till Pc5 och bänkning eller autotune Öppenluftburk typ MotoHooligan ca 174hk .

Sedan så går det laborera med olika insugstrattar och få lite mer toppeffekt=korta trattar eller mixad .

Vridet ökar markant det med .

Enligt det test som tidningen Bike gjorde (nr 07 2014) låg effekten på en hoj i originalutförande på hjulet på 161,2 hk/9000 rpm samt vridet på 135,9 Nm/8100, men det kan givetvis skilja sig mellan olika hojar och bänkar. Micke: är dina siffror från en och samma hoj?
 
Bänkar troligtvis min hoj den 9/5 hos AnderssonTurbo. Jag har Akra mapp, KN filter och AustinRacing GP3 system. Ska bli spännande å se vad man får ut:)
 
Enligt det test som tidningen Bike gjorde (nr 07 2014) låg effekten på en hoj i originalutförande på hjulet på 161,2 hk/9000 rpm samt vridet på 135,9 Nm/8100, men det kan givetvis skilja sig mellan olika hojar och bänkar. Micke: är dina siffror från en och samma hoj?

Jo , från 2 st som visade liknande skillnader , 1 Finland ,1 Aus . Klart imponerande siffror .

Personligen så tycker jag akra luftfilter samt öppet avgas blir enormt bra , sjukt ös :Bugar
 
Hej alla.
Efter tre år på bana med en Honda har jag bestämt mig. Det blir en superduke igen, och ingen 990 den här gången. Jag har dock ett par frågor som jag hoppas få svar på.
Eftersom frugan vill åka med blir det softseat och packväskor. Jag vill helst bara busa, men vad jag läst ska denna hoj även funka för lite längre resor med någon bakpå. Hon vill ha ryggstöd (!) men det är ingen jävla chopper jag ska köpa. Älskade min 990 och kan knappt vänta tills jag får lägga vantarna på besten. Nu till första frågan; hur är hojen att bli skjutsad på? Kommer frugan döda mig på väg genom Norge? Jag har lurat (?) i henne att det blir kalas med mjukare sadel.
Nästa fråga; varför funkar inte Accra med packväskorna? För brant vinkel? För kort ljuddämpare? Måste jag åka original? Vilka alternativ finns?
Sen hade jag tänkt mig flyttbara fotpinnar, och givetvis en annan ankstjärt (var köper ni den förresten?) men annars blir det inte mycket pimp (än). Är det något annat "måste" som bör införskaffas tidigt? På 990:n gjorde ett 40-drev bak stor positivt skillnad. Drevar ni om era?
En sista fråga; någon som vill sälja sin?
Mvh Marcus
 
Hej alla.
Efter tre år på bana med en Honda har jag bestämt mig. Det blir en superduke igen, och ingen 990 den här gången. Jag har dock ett par frågor som jag hoppas få svar på.
Eftersom frugan vill åka med blir det softseat och packväskor. Jag vill helst bara busa, men vad jag läst ska denna hoj även funka för lite längre resor med någon bakpå. Hon vill ha ryggstöd (!) men det är ingen jävla chopper jag ska köpa. Älskade min 990 och kan knappt vänta tills jag får lägga vantarna på besten. Nu till första frågan; hur är hojen att bli skjutsad på? Kommer frugan döda mig på väg genom Norge? Jag har lurat (?) i henne att det blir kalas med mjukare sadel.
Nästa fråga; varför funkar inte Accra med packväskorna? För brant vinkel? För kort ljuddämpare? Måste jag åka original? Vilka alternativ finns?
Sen hade jag tänkt mig flyttbara fotpinnar, och givetvis en annan ankstjärt (var köper ni den förresten?) men annars blir det inte mycket pimp (än). Är det något annat "måste" som bör införskaffas tidigt? På 990:n gjorde ett 40-drev bak stor positivt skillnad. Drevar ni om era?
En sista fråga; någon som vill sälja sin?
Mvh Marcus

Tjejen föredrar faktiskt originalkutsen framför powerpart-sadeln när hon åker baktill. Men alla är olika. Jag rekommenderar att gå ner en kugg fram till 16t. Allt blir bättre förutom ettan :) men det är inget måste för att hojen ska vara skön att köra. Den är underbar original. Regskylt finns det ett par alternativ på. Kolla någon sida bak eller två! Det finns RG, evotech och någon till typ att välja på.
Jag tycker verkligen du ska fixa riktiga fotpinnar. Jag har dyra powerpart-pinnarna för 6k pch de är riktigt bra. Himself här på brädan har andra snygga som säkert är minst lika bra men inte lika dyra. Så det finns alternativ :)
Packväskorna har jag ingen koll på men det går alldeles utmärkt att åka långt med hojen! Även med passagerare.
 
Tjejen föredrar faktiskt originalkutsen framför powerpart-sadeln när hon åker baktill. Men alla är olika. Jag rekommenderar att gå ner en kugg fram till 16t. Allt blir bättre förutom ettan :) men det är inget måste för att hojen ska vara skön att köra. Den är underbar original. Regskylt finns det ett par alternativ på. Kolla någon sida bak eller två! Det finns RG, evotech och någon till typ att välja på.
Jag tycker verkligen du ska fixa riktiga fotpinnar. Jag har dyra powerpart-pinnarna för 6k pch de är riktigt bra. Himself här på brädan har andra snygga som säkert är minst lika bra men inte lika dyra. Så det finns alternativ :)
Packväskorna har jag ingen koll på men det går alldeles utmärkt att åka långt med hojen! Även med passagerare.

Det blir helt enkelt för varmt och plasten i väskan som sitter ovanför ljuddämparen smälter. Så här kände sig en bekant till mig som investerat i helsystemet OCH väskorna :huvet :) Från början fanns nämligen inte denna information med när man köpte helsystemet.
 
Vet inte hur väskorna är monterade men du har ju en massa eftermarknadssystem som är low pipe.... Jag har ett AR och det slutar där fälgen börjar.
 
God förmiddag hertigar och hertiginna.
En dryg vecka kvar till leverans av min pärla men jag har sådan brutal beslutsångest gällande slipon/helsystem.

Min plan just nu är att handla ett pipewerx slipon denna säsong och att montera Rottis, AR helsystem och mappa under nästa vinter. Är det en vettig ide eller är jag ute och cyklar? :confused:
 
:fyllisar
God förmiddag hertigar och hertiginna.
En dryg vecka kvar till leverans av min pärla men jag har sådan brutal beslutsångest gällande slipon/helsystem.

Min plan just nu är att handla ett pipewerx slipon denna säsong och att montera Rottis, AR helsystem och mappa under nästa vinter. Är det en vettig ide eller är jag ute och cyklar? :confused:

Kör Kn ist för rottis. Kör du rottis med trattar så är det svårt att få lika mycket luftflöde i båda...just saying... Köp vettigt slipon direkt.
 
:fyllisar

Kör Kn ist för rottis. Kör du rottis med trattar så är det svårt att få lika mycket luftflöde i båda...just saying... Köp vettigt slipon direkt.

Ok. Anledningen är ju att ekonomin inte riktigt gillar nyinköp samtidigt som en massa lull-lull. Så därav tanken med slipon utan behov av att mappa och sedan spara och gneta till resten lagom till vintern.

Men inte rottweiler utan K&N. Tar till mig av tipsen. ! :banana
 
Mest prisvärda är nått slipon , kn filter , decat rör , akramap...
Jag har svårt att se att man inte blir nöjd med det trycket man få då hehe
 
Är det någon annan som har varit med om, eller läst om, att ena kylarvingen har gått sönder av fartvinden i över 270km/h? Korrekt monterad skall tilläggas.
 
God förmiddag hertigar och hertiginna.
En dryg vecka kvar till leverans av min pärla men jag har sådan brutal beslutsångest gällande slipon/helsystem.

Min plan just nu är att handla ett pipewerx slipon denna säsong och att montera Rottis, AR helsystem och mappa under nästa vinter. Är det en vettig ide eller är jag ute och cyklar? :confused:

Är du intresserad av att behålla den tvååriga garantin från KTM? Jag har nämligen en stark känsla av att åtminstone maskinskadegarantin ryker om du monterar andra slipon än vad KTM tillhandahåller... Om det spelar roll för dig tycker jag att du ska lyssna med din handlare om vad som gäller.
 
Har ni hört talas om att det inträffat att 1290:s som körts hårt fått problem med att oljefiltret sugits ihop? Jag var i kontakt med min handlare som kontaktade servicechefen på KTM och det har kommit ett nytt filter, som är uppdaterat och som ersätter det gamla. Numret slutar på .100 istället för .000. Jag kör inte speciellt hårt, men ibland kan jag bli riktigt nojig och därför har jag nu bytt filtret på min. Om man ska bänkköra så kanske man bör kolla vilket filter som sitter i hojen...
 
Detta har hänt på 990 modellerna också.
Jag beställde nytt oljefilter med artnr .100 efter att ha varit i samråd med en KTM mekaniker här i gbg trakten.. Better safe than sorry.:tummenupp
 
Är du intresserad av att behålla den tvååriga garantin från KTM? Jag har nämligen en stark känsla av att åtminstone maskinskadegarantin ryker om du monterar andra slipon än vad KTM tillhandahåller... Om det spelar roll för dig tycker jag att du ska lyssna med din handlare om vad som gäller.

Utan att outa handlaren så tyckte han att jag med ett slipon som inte kräver ny map utan endast sätts dit pga ljudet kunde "sätta tillbaka original" och komma hit och reklamera om något händer.
Låter ju som en idé, sålänge man inte är och rotar i mjukvaran så syns det ju inte och ett något öppnare slipon lär väl inte kräva mer soppa?! :3freak
 
exakt :) bara att skruva på original och åka tillbaka till handlaren :)

Det är bara akra som gäller om garantin ska gälla.. Hörde dock ljudet på ett helsystem akra idag, jävla ha begär man får :) men va fan 26000kr
 
Ingen som vill köpa eller känner någon som vill köpa en bandag plats med kcs den 26e på gelleråsen? Platsen jag har är i lugn grupp och är betalt för andra märken också.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top