KTM 1290 Super Duke R

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Sannolikt kommer lackstiften inte heller stämma till 100%
Har använt 100 tals lackpennor i rekondaryrket o det stämmer oftast inte helt.

Jag har lämnat in min hoj hos Mr.Cap i Täby (Som för övrigt, iaf han som verkar vara den ansvarige, verkar vara engagerad av att fixa detta på en entusiastisk nivå) för att fixa till de små skavanker som finns på tanken. De fick färgkoden RAL2009 som enligt KTMs dokument för färgar är Orange glossy repair color. (Och som alla säger är den färgen vi har på våra orangea hojar.

Men det ser helt förjävligt ut to be honest. Det är något som saknas. Vad kan det vara? Han har bett två olika lackerare att blanda och de har fått fram mer eller mindre identisk orange nyans. Vad kan det vara? Nu ska han köpa ett lackstift från KTM istället och fixa till det, för det första lagret med RAL2009 blev bara pannkaka.

Den här posten bör jag kanske slänga in i teknikforumet också, eller ja.. där någonstans.
Men vi har ju ägare med erfarenhet lackering med fälgar exempelvis. (Djulle va?)

All hjälp uppskattas.

Klicka på bilderna så syns det tydligt vilken nyansskillnad det är.
View attachment 412441View attachment 412442
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
RAL 2009 är väl den färg ramen har, men inte resten?

Enligt ett dokument med KTM after market color codes 1994-2012 så är Orange glossy RAL 2009.
Men du ser ju själv resultatet. det är inte i närheten av att vara rätt nyans. När jag skickade bilderna till Funbike så gjorde han lite mer efterforskning (Han ringde till KTM österrike) och fick fram dessa tre färger som jag skrev lite högre upp i tråden. Sen blir jag lite orolig över att colorrite ger två helt andra färger dock, som är till Body/frame.

Men just dessa 3 färgkoder som jag skrev är enligt ktm speciell. Typ krånglig eller nått sånt. vet inte riktigt.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hejhopp! Ville bara tipsa. Kompisen ringde runt lite och kollade försäkringar på sig och en 1290 i veckan. Länsförsäkringar var överlägset billigast. 9-10 tusen för halv! 28år bor i villa i Trollhättan.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Usch, med den nya generationens sporthojar börjar 1290 kännas medioker :gråta
Allt under 200hk är helt värdelöst från och med den här veckans presentationer på EICMA och med mina 192 ktm-hästar (dvs betydligt lägre i praktiken) så är ju den här rena mopeden.

Har det dykt upp något mer om power commandern till hojen? :D

*edit Det bör kanske tilläggas att jag inte har kört hojen sedan den sista september :D
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Äsh, skaffa fullt rottweiler kitt med pc5 och helsystem från Austin Racing så är du på topp igen;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Näe precis, med rottweiler blir det ännu svårare att köra bana utan svartflagg. Och det befintliga racesystemet från akra matchar nog utan problem ett helsystem från AR :).

Meeeeeeeeeen pc5!!! :crash
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Rickard, köp pc5 och sen åk förbi Andersson Turbo på sandavägen och snacka lite med han. :))
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Går i tankarna på att skaffa ett decat till mitt akra slipon istället för att skaffa helsystem av någon variant.. Det är liksom mullret jag vill åt i större utsträckning.. Är det värt de tro? För-nackdelar? Behöver man tänka på något särskilt eller är det bara att plocka ner katten och slänga på röret och köra som om inget hänt?
Förstår att jag säkert kan googla detta stenhårt men lyssnar hellre på subjektiva sporthojsanhängare! ;)
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Går i tankarna på att skaffa ett decat till mitt akra slipon istället för att skaffa helsystem av någon variant.. Det är liksom mullret jag vill åt i större utsträckning.. Är det värt de tro? För-nackdelar? Behöver man tänka på något särskilt eller är det bara att plocka ner katten och slänga på röret och köra som om inget hänt?
Förstår att jag säkert kan googla detta stenhårt men lyssnar hellre på subjektiva sporthojsanhängare! ;)

Jag har decat rör till mitt akra. Inget annat gjort, bara bytt rakt av. Däremot tror jagman ska byta till kn filter o akra mappen.
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Jag har decat rör till mitt akra. Inget annat gjort, bara bytt rakt av. Däremot tror jagman ska byta till kn filter o akra mappen.

Sedärja... och vad känner du själv angående ljudet? Blev det någon märkbar skillnad tro? :)..
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Sedärja... och vad känner du själv angående ljudet? Blev det någon märkbar skillnad tro? :)..

Tror det är skillnad. Har inte tänkt på det så mycket. För den gången jag monterade katen så monterade jag även orginaldämparn.

Om det är någon som vill eller känner nån polare som vill köpa akra slip-on och dekat röret så är mitt till salu. Är sugen på Austin Racing helsystem:))
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Enligt ett dokument med KTM after market color codes 1994-2012 så är Orange glossy RAL 2009.
Men du ser ju själv resultatet. det är inte i närheten av att vara rätt nyans. När jag skickade bilderna till Funbike så gjorde han lite mer efterforskning (Han ringde till KTM österrike) och fick fram dessa tre färger som jag skrev lite högre upp i tråden. Sen blir jag lite orolig över att colorrite ger två helt andra färger dock, som är till Body/frame.

Men just dessa 3 färgkoder som jag skrev är enligt ktm speciell. Typ krånglig eller nått sånt. vet inte riktigt.

Lite sent kanske, men här är en sida som österrikarna rekommenderar:
http://cdb.sxcolor.info/de/AdvancedSearch.mvc/grid?powerSearchKeys=ktm
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Tack, men den sidan kommer jag tyvärr inte in på. När jag länkas vidare till portal site så händer ingenting heller :/

View attachment 413482

Gå in på:

http://www.standox.com/corporate/en_GB.html
Längst ner på sidan finns "Formulations online" klicka där..
Tryck på "Advanced search"
Under "Manufacturer" skriv in KTM och då listas KTM färgerna upp, gå till sidan 2 så har du dem senaste orange färgerna
Klicka på en färg så får du receptet
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Gå in på:

http://www.standox.com/corporate/en_GB.html
Längst ner på sidan finns "Formulations online" klicka där..
Tryck på "Advanced search"
Under "Manufacturer" skriv in KTM och då listas KTM färgerna upp, gå till sidan 2 så har du dem senaste orange färgerna
Klicka på en färg så får du receptet

Intressant, tack! Det finns dock en litet skepsis då det står att det är 2011, eftersom KTM hade ett färgkodspapper upp till 2012. Men tack ska du ha!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top