KTM 1290 Super Duke R

Provkörde 1290 häromdagen, och vilken hoj! Respons, chassi, växlingar mm. kändes så välarbetat utan att tappa huligan attityden. Riktigt rolig hoj och det är tur att man inte har 150 tusen över.
 
Då är det med andra ord bara på gatan man får köra med Akras helsystem.
Taskigt...

Ja dom svenska buller reglerna på bana är helt förjävliga.
Är det någonstans man ska få köra med helsystem så är det väl där?
Det är anledningen till varför jag bara har bytt slutburken, vill kunna dra ut och gasa bana om man känner för det.
 
Racade med polarns Sd1290 på Sviestad i går :) De går rätt lika på rakan .

Ja dom borde vara rätt lika.
Bra film du la upp i Tuono tråden... Blev rätt sugen på att gasa!

Ps. Jag var och körde en del acc test mot en K4 med helsystem och 160 hästar på hjulet.
1290n och den drog ganska exakt lika.
Inte alls dåligt av en naken hoj :yoparty
Ska tilläggas att vi körde bara rullande starter, han på 2an och jag på 3an.( behövs inte växla ner när man har 144Nm :tummenupp)
 
Fy fan vad jag blir glad när jag kör hojen! Helsystemet låter så jäkla vackert trots db-killern. Imorgon blir det Gelleråsen med SMC och där kan man ju alltid ta det lite lugnare.. Det låter lite oroväckande att få varningar trots att man inte kör odämpat!

Nu till min fråga. Är det någon som vet ifall racemappen krånglar? Efter att ha hämtat ut hojen så körde jag 10 mil motorväg för att sedan ta en lite bensträckare. När jag startade upp den igen så får jag varningen "Service". Och det är inte att den påpekar att hojen behöver service, utan det är väl snarare nån felkod.

Dock fungerar alla 3 körprogram, ABS samt TC och motorn går otroligt fint.
Kan det vara så enkelt att mappen krockar med nån kod i ECU som då indikerar på ett fel, och ger ett varningsmeddelande?
 
Det låter ju som att dom har missat att återställa nån service indikator eller nåt.
 
Det låter ju som att dom har missat att återställa nån service indikator eller nåt.

När jag startar hojen så står det "service in 14859km" så den är nollställd. Men annars är det precis som om den skall in på service. Det känns...märkligt. Ska glida in på måndag så får de koppla upp datorn och se varför den beter sig som ett barn.
 
image.jpg
image.jpg
Sådär ja. Hojen färdig pimpad, blir inte mer än så här..
Vill ha en clean och snygg hoj.
Vad tycks?
 
Nä fy fan, ta bort dom där jävla bilderna omgående Shootaz!!

Jag lever redan på nudlar & har inte karaktär nog att hålla mig i från denna tråd, du fattar väl att du inte kan lägga upp sådana bilder utan att en gammal KTM-knarkare som jag får funderingar på att förlänga nudeldieten i ytterligare 5 år...

Sjukt snygg!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
I söndags under SMC-körningen på Gelleråsen så var det ingen som sa något om ljudnivån med helsystemet. Idag på KCS-bandagen fick jag en (1) tillsägelse att slå av lite vid tornet där de mäter ljudnivån. Det glömde jag dock bort efter 2 körpass och ingen sa något under resterande körpass.

Jag kan däremot intyga att den låter JÄVLIGT HÖGT utan insatsen :crash Det är nästan inte värt att plocka bort den även om man bara skulle köra gata.
Och ska man ändå plocka bort den så rekommenderar jag att ta bort ljuddämparen först. Jag försökte skruva ur den på plats, men hålet är så litet så skruven kommer nästan oundvikligen att stöta emot kolfiberkanten och trilla ner i dämparen. Så redan från början är det betydligt bättre och MYCKET lättare att bara lossa på fjädern och ta bort skruven vid passagerarfotpinnen, för att lossa på själva ljuddämparen.
 
I söndags under SMC-körningen på Gelleråsen så var det ingen som sa något om ljudnivån med helsystemet. Idag på KCS-bandagen fick jag en (1) tillsägelse att slå av lite vid tornet där de mäter ljudnivån. Det glömde jag dock bort efter 2 körpass och ingen sa något under resterande körpass.

Jag kan däremot intyga att den låter JÄVLIGT HÖGT utan insatsen :crash Det är nästan inte värt att plocka bort den även om man bara skulle köra gata.
Och ska man ändå plocka bort den så rekommenderar jag att ta bort ljuddämparen först. Jag försökte skruva ur den på plats, men hålet är så litet så skruven kommer nästan oundvikligen att stöta emot kolfiberkanten och trilla ner i dämparen. Så redan från början är det betydligt bättre och MYCKET lättare att bara lossa på fjädern och ta bort skruven vid passagerarfotpinnen, för att lossa på själva ljuddämparen.

Fordon, svår fråga kanske eftersom du varit utan hojen så länge nu men rent subjektivt märker du någon skillnad nu när du har cirka 12hk mer och 6kg mindre på hojen?
 
Nä fy fan, ta bort dom där jävla bilderna omgående Shootaz!!

Jag lever redan på nudlar & har inte karaktär nog att hålla mig i från denna tråd, du fattar väl att du inte kan lägga upp sådana bilder utan att en gammal KTM-knarkare som jag får funderingar på att förlänga nudeldieten i ytterligare 5 år...

Sjukt snygg!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hehehe, inte för att vara elak eller så men kan säga att är det nåt som är värt att leva på nudlar för så är det den här hojen.
Så sjukt kul att köra så man sitter med ett konstant leende på läpparna:D
Har än idag aldrig kopplat upp den på slangen, bara att gasa till och upp kommer den!
Tom på 4:an om man vill :näsblod
Och sen att det blir folksamling runt den överallt var man parkerar är ju inte helt fel det heller.
Mitt tips: KÖP!
 
Fordon, svår fråga kanske eftersom du varit utan hojen så länge nu men rent subjektivt märker du någon skillnad nu när du har cirka 12hk mer och 6kg mindre på hojen?

Visst är det skillnad. Främst märker jag det på fjärde växeln och uppåt. Den reser sig lättare på fyran, men även på femman i över tvåhundra blås så är framhjulet vääääldigt lätt mot marken. Fick litet res på start/målrakan. Dock finns det ju redan för mycket kraft i motorn så främsta anledningen till att byta till helsystem är ju ljudet, samt att titanröret blir blå/lila av värmen :tuttar Det samt att helsystemet är sällsynt gör det värt de surt förvärvade slantarna!
 
Ja med tanke på att det kostar 28 blad med akrapovic paketet så är det grymt av dig att slå till och bara skita i pengarna, göra det som många andra bara drömmer om! Respekt!!!
 
Förresten kan du inte lägga ut några bilder på hojen nu när akrapovic systemet är på plats. NYFIKEN!
 
Ja med tanke på att det kostar 28 blad med akrapovic paketet så är det grymt av dig att slå till och bara skita i mat, andra nöjen och semester, göra det som många andra bara drömmer om! Respekt!!!

Fixed.

Förresten kan du inte lägga ut några bilder på hojen nu när akrapovic systemet är på plats. NYFIKEN!

Foto taget just for you!

KTM 1290 SDR powerparts.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top