KTM 1290 Super Duke R

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ni som har haft superduke 990r innan hur upplever ni skillnader mellan nya 1290?
Står nämligen i valet mellan dessa två.

Nu hade jag ju bara vanliga 990 men det är inte som att jämföra två gamla R1or från olika årsmodeller. Det här är ju en helt ny hoj som är ljusår bättre på samtliga punkter.

vad har ni som köpt nya 1290 fått ge rent köp pris utan tillbehör??
har aldrig köpt ny hoj dock 13 st nya skotrar/olika märken/olika handlare genom åren och på dom får man pruta ca 10% då man kommer med pengar i handen!!!
Inge skoter hatande nu bara:tummenupp

1290 är en såpass ny och attraktiv hoj att du nog får överge idén med att pruta på hojen. jag fick betala fullt pris på den, men jag fick 20% rabatt på powerparts-tillbehören, förutom helsystemet där jag fick 15%.

Och... ska du jämföra skoter med motoryckel så kan vi börja jämföra ubåtar med flygplan :lol
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Jag har inte testat 990:n men är stolt och överlycklig ägare till en 1290 sedan i tisdags. Det är en oerhört underhållande tingest som är lite schizofren i uppförandet.
När man kryssar fram i stadstrafik så är hon beskedlig som ett barn som beter sig klanderfritt på Ica Maxi i utbyte mot en glass och ett par hekto lördagsgodis. Vrider du däremot på så antar hon en annan diabolisk sida.
Nu dras liknelsen mer mot en heroinist som inte fått sin sil på ett par dagar. Det är en brutal best bakom det där lättkörda och försiktiga anletet. En ulv i fårakläder som man inte kan göra annat än att förälska sig i. Det är det roligaste jag har kört, alla kategorier.

Kuskade runt på en Zx10R på diverse bandagar förra året och 1290:n slår den med råge i ALLT. Det känns nästan som om man har ett band till hojen. Man tänker hur nästa kurva ska tas och hon bara lyder minsta vink och har bara protesterat en gång i ösregn på relativt nylagd asfalt. Vridet gör sitt till i att komma "snabbare" än tidigare när man inte är van med twin.

En varm köprekommendation utfärdas härmed till 2015 års bästa motorcykel. Du kommer inte att ångra dig om du är ute efter en naken, brutal och helt sagolik motorcykel. :D :banana
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har man inget inbyte så har jag aldrig betalat fullpris på en ny motorcykel.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Har man inget inbyte så har jag aldrig betalat fullpris på en ny motorcykel.

Vilket är ganska stört med tanke på vad de tjänar på inbytena. Har bytt in en hoj, fick 45 för den. Samma dag jag bytte in den såldes den för 65. Därefter hörde jag om nästa hoj, "jag kan ge dig 95 för den, så kan jag sätta ut den för 135, så får jag 123-130 för den". Borde ju snarare vara så att man får rabatt om man byter in...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Visst kan det vara så. Men firman kan även bli stående med ett inbyte ganska länge där vinsten från den nya cykeln står.
 

FunkyQ

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Solna
Hoj
Exile
Tack för svar boys! Det som håller mig lite grann ifrån en 1290 är den höga försäkring och så dök det upp en annan hoj på tapeten nämligen en Ducati streetfigher 1098 s. Hmm jag får helt enkelt sätta mig och fundera en stund till.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
vad har ni som köpt nya 1290 fått ge rent köp pris utan tillbehör??
har aldrig köpt ny hoj dock 13 st nya skotrar/olika märken/olika handlare genom åren och på dom får man pruta ca 10% då man kommer med pengar i handen!!!
Inge skoter hatande nu bara:tummenupp

Jag har inte köpt en 1290, men hade en 1190 adv. Fick 5% sänkt pris när jag pratade med 2 handlare om att köpa av dom. Dock så tror jag inte dom är så sugna på att pruta så mycket då 1290:in säljer bra samt låg tillgång vad jag vet. 10% låter väldigt mycket att kunna pruta på en modell av senaste årsmodellen så tidigt i säsongen, men det är ju bara en känsla jag har.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Borde ju snarare vara så att man får rabatt om man byter in...

Jag håller lite med dig här, men det beror ju mycket på vilken modell av mc det är. Brorsan byte in en smc 690 när han köpte sin rc8:a. Handlaren sålde hojen på 2 dagar och tjänade 10-15k. Kommer inte ihåg exakt siffra, men var något liknande.

Ta tex som en Ducati hyperstrada, det är inte många sugna på att byta/köpa in. Dom säljer ju dåligt vad jag vet, finns fabriksnya i lager i Italien av förra årets modell mm. Så då blir det ju en hoj som kanske står jätte länge. Bike har haft en hyperstrada 2013 ståendes i snart 2 år år och den gått över 900 mil som "demo" hoj. Den har ju hjälpt till att sälja nya hojar, så vissa pengar är ju tjänade. Men den verkar dock väldigt svårsåld.
Ava mc verkar ha samma problem, då dom har en fabriksny 2013 med ca 30 000kr rabatt jämfört med 2015.

Byter man in en populär modell så borde man ju igentligen få rabatt som du säger. Men det är väl något man får ta med sin handlare och försöka förhandla fram.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det ni verkar glömma är att företaget lämnar garanti när de säljer vidare er gamla hoj. Ett motorras eller liknande är dyrt. Även för en handlare...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Låt handlarna köra ett säljuppdrag på hojen , så blir alla nöjda . Köper du hojen där så går det få ca 5000kr i kostnad får deras besvär att sälja din hoj . Kräver lite tids förhållning dock men så gjorde jag .
 

FunkyQ

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Solna
Hoj
Exile
Tack för svar boys! Det som håller mig lite grann ifrån en 1290 är den höga försäkring och så dök det upp en annan hoj på tapeten nämligen en Ducati streetfigher 1098 s. Hmm jag får helt enkelt sätta mig och fundera en stund till.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Låt handlarna köra ett säljuppdrag på hojen , så blir alla nöjda . Köper du hojen där så går det få ca 5000kr i kostnad får deras besvär att sälja din hoj . Kräver lite tids förhållning dock men så gjorde jag .

Det finns ju en negativ sak med säljuppdrag, det är ju att du inte är garanterad att den blir såld. Angående hyperstrada igen så kunde en handlare tänka sig att byta in den eller ta säljuppdrag, men ville verkligen inte köpa den.

Dom ville inte riskera att få en hoj stående som säljer dåligt. Då blir det att man ställer dit sin "pärla" och så funkar den som deras nya demohoj. Så det finns ju risker med säljuppdrag om man har en opopulär modell.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det finns ju en negativ sak med säljuppdrag, det är ju att du inte är garanterad att den blir såld. Angående hyperstrada igen så kunde en handlare tänka sig att byta in den eller ta säljuppdrag, men ville verkligen inte köpa den.

Dom ville inte riskera att få en hoj stående som säljer dåligt. Då blir det att man ställer dit sin "pärla" och så funkar den som deras nya demohoj. Så det finns ju risker med säljuppdrag om man har en opopulär modell.

Jo , det stämmer säkert . dock så har du en rätt stor marginal att sätta ett pris så den går fort om du jämför mot vad du får om handlarna tar din hoj i inbyte ..Hur som helst så är det bästa ekonomiska alternativet om har den möjligheten.. Jag tycker också det är lite märkligt att handlarna ofta ger skambud på inbytes hojar då man handlar nytt .
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ngn som kan bidra med ett regnr på en -14 resp-15 för att se om jag kan hantera försäkringskostnaden?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
OME 984 - http://www.blocket.se/gavleborg/KTM_1290_SUPERDUKE__omgaende_lev_60203759.htm?ca=13&w=3

Om någon sen köper den hojen och vill att jag skall radera inlägget så är det bara skicka ett pm eller skriva i tråden.
Tack. Den går som årsmodell -15 när jag letar försäkring och det är bara två bolag som kan lämna pris via web.
Helförsäkring via IF=45.915 SEK och via Trygg Hansa årsförs=30.687 SEK avstbar=46.374 SEK

EDIT: Ringde för skoj skull Bilsp o MC, 29.410 SEK och om den tecknas via handlare 20.587 SEK.
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tack. Den går som årsmodell -15 när jag letar försäkring och det är bara två bolag som kan lämna pris via web.
Helförsäkring via IF=45.915 SEK och via Trygg Hansa årsförs=30.687 SEK avstbar=46.374 SEK

EDIT: Ringde för skoj skull Bilsp o MC, 29.410 SEK och om den tecknas via handlare 20.587 SEK.


Ring folksam.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top