KTM 1290 Super Duke R

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Vad gör det om din brorsa äger en 1290? :S Är väl bara kul om man kör samma så man kan åka på märkes-bandagar och hänga i samma klubb?

Det är skillnad på renoveringsmöjligheter och renoveringsbehov ;)

Jag behöver bara en ursäkt för att inte äga en 1290. Vill inte lägga dom pengarna, (än).

Att ha likadana hojar är ungefär som att dela flickvän...eller om våra flickvänner hade varit enäggstvillingar. Det hade gått, men så är det inte idag och därför kan vi inte ha likadan hoj :)

Jag får se möjligheter i renoveringen, inte som behov/måste...då mår mitt sinne bättre!

Din ursäkt räcker, men om ett par år när den finns begagnad och försäkringsbolagen insett att premien är på tok felplacerad, kan en sådan bli din :)
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Äntligen lite väder!
Ringde Johans MC och bad dom ha hojen redo, hämtar ut den imorgon!
En fråga bara angående försäkring.. Har bara ringt runt lite än så länge men folksam verkar ha bäst priser.
Nån som har ett annat tips på bolag?
Ja jag vet att jag är lat... Orkar inte sega igenom trådarna :)


Svedea
 

raceputten

Ingen kommer ihåg en fegis!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gränna
Hoj
Honda NSR 125, Suzuki Rgv 250, Suzuki DR Big 750, Suzuki DR 800, Yamaha R6, Super Duke 1290R
Hej Johan, nya Super Duke 1290 kan man tyvärr endast trafikförsäkra hos oss (26.500:- per år). Så vi är med andra ord inget tänkbart alternativ för denna hoj. //Olle, Svedea
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Exakt. Dom bara skrattade åt mig när jag frågade vad dom kunde erbjuda mig på mc mässan i vintras...
Vi vill inte ha den var svaret. Jävla skitbolag.

Kan tillägga åt alla som undrar att även jag valde folksam i slutändan.
Har ringt runt bland alla bolag och försökt deala pris, men ingen är i närheten av vad folksam kan erbjuda.
Bilsport och mc som folk säger ska vara bra erjöd 25000 år/trafik
Gjensidige kommer jag inte ihåg men dom var näst bäst.
Alla andra hade ungefär 50-100% högre pris än folksam.

Sådär, jag har gjort jobbet åt er... Ingen ide att ringa runt.:tummenupp
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Folksam är vettiga att ha att göra med.

Förhoppningsvis blir även Bilsport och MC det om 1-2 år också. Eller ja, förhoppningsvis blir ju alla det men just dem skulle avvakta och utvärdera hur statistiken kommer se ut lät det som.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Enligt min erfarenhet så är folksam riktigt bra att ha å göra med om olyckan är framme också.
Hade dom när jag klotade min RC8 för ett par år sen ( 2 rådjur som hoppade upp på vägen )
Det var aldrig nåt krångel alls när det gällde att få ut pengar för hojen och utrustningen.

Det är ju också en faktor som man ska väga in när man tecknar försäkring, hur upplever folk som råkat illa ut det bolag dom var försäkrade hos...
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ps. Fordon, tänkte på det där med att du har upplevt 5:an som trög att få i.
Skulle bara säga att jag inte märkt av nåt sånt alls.
tycker växellådan är väldigt mjuk och exakt, inte alls lika svår som på rc8:an jag hade.
Kan ju hända att det blir bättre när den slits in men du borde be dom kolla upp det vid första servicen om problemet kvarstår.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Oljeläckage på min 1290. Högerfram på motorn nertill vid en skruv. Inget stort men får ändå återgärdas på garanti. Ska ta bild imorgon.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Trist, det verkar vara en del som har just det problemet.
Står lite om det på superduke.net.

Skumt.. Det borde inte vara ett problem egentligen, motorn är ju beprövad och har funnits med ett tag nu.
Det är ju bara en vidareutveckling av 1190n
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ps. Fordon, tänkte på det där med att du har upplevt 5:an som trög att få i.
Skulle bara säga att jag inte märkt av nåt sånt alls.
tycker växellådan är väldigt mjuk och exakt, inte alls lika svår som på rc8:an jag hade.
Kan ju hända att det blir bättre när den slits in men du borde be dom kolla upp det vid första servicen om problemet kvarstår.

Femman har blivit väldigt mycket bättre osm tur är :) Jag har dock pratat med Funbike och de har noterat det ifall det skulle bli problem i framtiden. Jag gillar växellådan nu. Dock hade en quickshifter varit bra! Det är ingen omöjlighet att få in falska frilägen om man inte är bestämd i växlingen. Och vid bakhjulsåka så kan det hända att man petar i nästa växel lite försiktigt, vilket resulterar i en jäkla duns när den bara slutar driva :näsblod
-------


Micke65, det är alltid uppskattat med tester som säger att ens egna hoj är störst, bäst och vackrast :banana (Noterar även att TV4 inte va med...)
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Micke65, det är alltid uppskattat med tester som säger att ens egna hoj är störst, bäst och vackrast :banana (Noterar även att TV4 inte va med...)

Del ett av flera deltest och vinnaren får möta tuono. Följer det samma som alla andra test så blir 1290 trea, allrounder s1000r tvåa och tuono vinner igen. Återstår att se.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Del ett av flera deltest och vinnaren får möta tuono. Följer det samma som alla andra test så blir 1290 trea, allrounder s1000r tvåa och tuono vinner igen. Återstår att se.

Tråkigt nog poängsätter de priset på S1000R med vad den kostar utan extrautrustning, medans de testar en utrustat hoj för samma kostnad som superduken. Precis som Motorrad gjorde. BMW får 5 poäng, KTM får 1,8 poäng.

Sen förstår jag faktiskt inte hur de bedömer vikten. Såvitt jag vet så väger superduken ett par kilo mer än S1000R men ändå får BMW 7 medans KTM får hela 10.

Meeen det är hur som helst alltid (oftast) roligt att läsa tester :) Det är ju trots allt de subjektiva bedömningarna som är intressanta.
 

raceputten

Ingen kommer ihåg en fegis!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gränna
Hoj
Honda NSR 125, Suzuki Rgv 250, Suzuki DR Big 750, Suzuki DR 800, Yamaha R6, Super Duke 1290R
Klistermärke

klister 2.jpg

Skulle behöva avståndet i cm, samt höjden i cm.

Skall göra ett klistermärke och placera där.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej,

Jag är, som så många andra, supersugen på den här hojen, men just nu är det lite för mycket pengar för min ekonomi.
Det jag tycker är konstigt, någon i tråden skrev att DinMC hade sagt att endast 53st skulle komma till Sverige, kan det verkligen stämma, eller är DinMC ute och cyklar som vanligt?
Sedan borde väl KTM släppa en årsmodell 2015 också kan man tycka?

Vad tror ni?
 

raceputten

Ingen kommer ihåg en fegis!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gränna
Hoj
Honda NSR 125, Suzuki Rgv 250, Suzuki DR Big 750, Suzuki DR 800, Yamaha R6, Super Duke 1290R

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Hej,

Jag är, som så många andra, supersugen på den här hojen, men just nu är det lite för mycket pengar för min ekonomi.
Det jag tycker är konstigt, någon i tråden skrev att DinMC hade sagt att endast 53st skulle komma till Sverige, kan det verkligen stämma, eller är DinMC ute och cyklar som vanligt?
Sedan borde väl KTM släppa en årsmodell 2015 också kan man tycka?

Vad tror ni?

Pratade med en från ktm sverige som erkände att dom hade tabbat sig lite o tagit in för få, dom trodde inte att dom skulle sälja så bra.
Men har det inte kommit in en ny laddning till sverige redan?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Feck vad den här säsongen riskerar att bli seg, börjar redan tycka att hojen inte har tillräckligt med hästar o det där helsystemet blir mer o mer attraktivt men plånboken gillar det inte :/
bara 27 mil kvar till 100 mila iaf :banana
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top