KTM 1290 Super Adventure

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har redan ktm'r men .....
När jag skriver servicebok menar jag den med stämplar i. Tydligen finns det ingen sån på nya ktm'r.
Allt skall tydligen ligga digitalt, om jag vill sälja hojen var hittar jag den då.

Då ber jag om ursäkt, jag läste inte det rätt. Jag ser nu var du menar. Det jag menade som fanns digitalt var hos handlaren när dom loggar in mot ktms server. Där såg han vilka recalls som var gjorda och liknande.

Jag hade en servicebok på min 2013, men dom kanske slutat med det i sådana fall. Det kan jag tyvärr inte svara på.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag hade en servicebok på min 2013, men dom kanske slutat med det i sådana fall. Det kan jag tyvärr inte svara på.[/QUOTE]

Tror jag inte. Har service bok på min 2015 som jag fick förra veckan
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har också goda erfarenheter av garantiåtgärder med KTM. Skrev i 1190 tråden om hur min hoj började bete sig lite konstigt med hög tomgång och att varvet inte gick ner lika fort som vanligt. Bike i Göteborg gjorde en felsökning och bytte olja (Motorex) som löste det hela. 100 milaservicen var gjord på Johans mc där jag köpte den och de hade använt "sin" Motul olja:mad: Allt på garantin utan krångel:tummenupp
Med allt som skevs i forum om luftfilterproblemet, så ringde jag i ett tidigt skede Bike i Trollhättan för att fråga om det skulle bytas något på min hoj. Blev uppringd några dagar senare med besked att boka en tid för uppgradering till 2015 spec. Inget krångel och bra service är min upplevelse hittils:) Håller tummarna att det fortsätter så:D
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
får man som ägare besked om garanti-åtgärder, eller är det något som bara går ut till verkstäderna?

( dvs mörkas från KTM)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
får man som ägare besked om garanti-åtgärder, eller är det något som bara går ut till verkstäderna?

( dvs mörkas från KTM)

Faktiskt osäker på om man kontaktas personligen:confused: Däremot ser återförsäljarna alla åtgärder som skall göras eller är gjorda på "din" hoj. När jag köpte min 1190 2014 hos Johans MC fick jag veta att framdäcket skulle bytas och att det var en uppdatering för luftfiltret på gång.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Jag köpte en 1190 2014 i våras, lite bättre pris på den än 2015.
Hämtaden den och frågade ang luftfilter problemen, då sa dom att det ska bytas.
Fick problem med att den inte startade som den skulle och fick åka upp till Trollhättan igen, inga problem sa dom. Ett vanligt problem på 2014 modeller, bara att uppdatera mjukvaran till 2015.....
Kan ju undra varför dom (KTM, Bike) inte gör detta innan kunden hämtar en ett år gammal hoj som dom VET har dessa problem. Blir ju bara trött av att åka till verkstaden hela tiden och inte lita på sin mc.
Nu är jag väldigt nöjd med hojen och kört 800 mil med den, hade bara vilat slippa krånglat med detta.
Nästa år blir det en tur till alperna så då får den visa vad skåpet ska stå:tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nästa år blir det en tur till alperna så då får den visa vad skåpet ska stå:tummenupp[/QUOTE]

Du kommer inte att bli besviken, jag lovar:D
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
13 grader och solsken i november. Vilken dag:) Blev en 30-milatur på småvägar mellan Göteborg och Halmstad.

DSC00495.jpgUgglarp strand
DSC00498.jpgUgglarp strand
DSC00500.jpgUgglarp strand
DSC00501.jpgUgglarp strand
DSC00521.jpgSuseån vid Broberg
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
KGL 4.jpg
KGL 3.jpg
Satte på ett slip-on. KGL Racing, titan/kolfiber. Tycker att det ser helt ok ut. Ljudet är snärtigt och ganska aggressivt och betydligt högre än orginal:rock:tummenupp:kär Dessutom väger det ingenting. dB-killer ingick inte men finns att beställa.
Gav under 4000 kr inkl. frakt:tummenupp
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har kört lite och är fortfarande nöjd med mitt slip-on. Måste däremot erkänna en sak med risk för att framstå som en klåpare. Det medföljde en distans på ca. 5 cm som skulle monteras mellan bandet som klämmer runt ljuddämparen och staget som håller densamma. Jag min klant struntade i denna då jag tyckte att det såg tightare och renare ut utan denna. Varmkörde och kollade i garaget och trodde allt var OK. Tog en provtur och var skitnöjd tills jag stannade för att tanka och upptäckte att blinkersen smält:huvet:brinnerup:glömdet:rodnar På bilderna ovan saknas denna uppenbarligen nödvändiga distans.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hade min inne hos Bike Göteborg i dag. Skulle få knapparna som styr menyn på vänster styrhalva utbytt på garantin då de fastnade i intryckt läge ibland. Passade samtidigt på att få HHC ( Hill Hold Control ) installerad. Onödigt men samtidigt lite coolt, prylbög som man är. Tog sen en tur på ett par timmar i +10 - +11 grader. Helt underbart, nu har säsongen startat:banana
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu citerar jag mig själv...
Skall man ha original väskor eller inte?
Jag har hört att fästena kan vara ett problem ...



Om man väljer orginalväskorna, är det bara skräp?
De verkar betydligt smidigare än Giwi eller Touratec. -med samma volym och man slipper stålställningen.
Jag kommer inte köra i terrängen och kommer inte vara ute på några "äventyr".
90% av tiden kommer jag köra utan väskor.
Jag kommer antagligen inte heller flytta väskorna till någon annan hoj.

Hjälp !:crash
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Låsen på orginalväskorna är osmorda när man köper dom då krånglar det
Lite olja så fungerar den biten
Orginalfästena är lite trånga så man får höja pakethållaren och handtagen
med distanser ca. 5 mm sedan fungerar det bra
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade original plastväskor till min Tiger 800.
Valde Touratech till 1290'in.
Jag har inte ångrat det trots att jag också kör 90% utan sidoväskor.
Mycket enklare att packa uppifrån än från sidan (vet inte riktigt hur KTM's original funkar).
Tycker inte att ställningen för Touratech-väskorna skämmer särskilt mycket.
Kan försöka få fram lite bilder på ställningen utan sidoväskor till helgen.
Tänker att det tom kan vara lite skydd om någon annan (förstås ;) ) välter hojen.
Men estetiskt snyggast är nog originalfästena ändå.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Nu citerar jag mig själv...




Om man väljer orginalväskorna, är det bara skräp?
De verkar betydligt smidigare än Giwi eller Touratec. -med samma volym och man slipper stålställningen.
Jag kommer inte köra i terrängen och kommer inte vara ute på några "äventyr".
90% av tiden kommer jag köra utan väskor.
Jag kommer antagligen inte heller flytta väskorna till någon annan hoj.

Hjälp !:crash

Skräp är dom inte, det är inget fel på dom egentligen.. Men dom är väl mest touring anpassade iom dom är i plast. Men iom du ej skall ut i terrängen så spelar det ju inte så mycket roll. Det är ju smidigt att bara använda en nyckeln med. Dock är sidoväskorna lite svåra att få dit om dom ej fixat det?

Dock finns ju SW motech - trax adv väskor med löstagbara byglar, så då slipper du ju stålställningen iom den går att ta loss rätt smidigt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det lutar mot orginalväskorna eftersom hojen inte är någon riktig off road ....

Nu blir det även en motorcykel till väskorna :banana
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad skall man ha för vindruta om man är 189,5 cm.
Jag tycker det är mycket turbulens runt hjälmen,- högre eller lägre?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad skall man ha för vindruta om man är 189,5 cm.
Jag tycker det är mycket turbulens runt hjälmen,- högre eller lägre?

Jag gillade heller aldrig originalet trots mina 172cm.
Alldeles för mycket turbulens.
Jag köpte en madstad då jag har god erfarenhet av dem från min Trajja.
Bra service och snabb leverans även denna gång.
Efter 40 mil igår och idag så kan jag säga att det är stor skillnad!
20160506_190345.jpg
20160506_190354.jpg

Ledsen att bilderna är vridna. :(
Postat från telefon.

Edit: vred om dem
 

Bifogat

  • 20160506_190345.jpg
    20160506_190345.jpg
    2 MB · Visningar: 152
  • 20160506_190354.jpg
    20160506_190354.jpg
    1.3 MB · Visningar: 158
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top