KTM 1290 Super Adventure

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Hur många är vi som fått våra 1290 sa
Jag har kört 11 mil i kylan
Jämfört med min 1190 är det stor skillnad
 
Vilka är dom största skillnaderna du upplever mellan 1290 och 1190?
Gillar du farthållaren, kan tänka mig att det är ganska trevligt?

Jag har inte köpt en, men ska provköra en i vår/sommar. Den verkar ju ball som sagt :)
 
Den är inte lika slingrig i låga farter som den förra
Den niger inte när man bromsar
Rumpvärmen är skön
Automatisk blinkersåtergång
Ökat vrid på låga varv
Den breda tanken skyddar mot kyla
 
Last edited:
Har inte fått hem min ännu.
Dels står den och väntar på en väska som var feltillverkad(?) dels är det inte så bråttom då jag nog inte vågar mig ut riktigt ännu.
Fortfarande fuktiga vägar och kalla nätter och MASSOR med grus.
Men om ett par veckor så! :)
Kan inte vänta att få köra hem den. :kär
 
Det e väll meningen man ska piska grus med domdärna :)

Haha, ja.
Är inte någon grusfantom men gillar definitivt grusåka. :)
Enligt de första testerna så är den mindre grus än 1190'ierna och mer gata.
Jag är nog inte personen att bedöma det då 90% av mitt åkande är asfalt.
 
Jag har provat lite grus, den är lugn och välbalanserad tack vare den nya fjädringen minst lika bra som 1190
Den känns bara lite större när man står still
Man får köra med halv tank för vikten
 
Kul att höra! Får min i början av april så är en jobbig månad tills dess... vad köpte du för tillbehör?
 
Det mesta är numera standard väskorna flyttade jag över
Jag funderar på ett lås till bromsoket fram nr. 610.12.932.000
det ersätter skivbromslås och sitter monterat hela tiden
prylkatalog issuu.com/ktmmegaservice78
 
Last edited:
Det mesta är numera standard väskorna flyttade jag över
Jag funderar på ett lås till bromsoket fram nr. 610.12.932.000
det ersätter skivbromslås och sitter monterat hela tiden
prylkatalog issuu.com/ktmmegaservice78
Tänkte också slå till på en sådan men tydligen är det inte ett godkänt lås och enligt försäkringen behöver man ju ha två godkända lås... Fick också heads up på att det va strul med det här larmet på tidigare modeller men blev rekommenderad att köpa Ett skivbromslås med larm från abus till, typ som detta: http://www.mc-boden.se/sortiment/las-sakerhet/skivbromslas?vmcchk=1
Någon som har någon erfarenhet av ett sådant?
 
Tänkte också slå till på en sådan men tydligen är det inte ett godkänt lås och enligt försäkringen behöver man ju ha två godkända lås... Fick också heads up på att det va strul med det här larmet på tidigare modeller men blev rekommenderad att köpa Ett skivbromslås med larm från abus till, typ som detta: http://www.mc-boden.se/sortiment/las-sakerhet/skivbromslas?vmcchk=1
Någon som har någon erfarenhet av ett sådant?

Jag har ett sånt abus skivlås med larm. Jag tycker det är bra, dock kunde väl larm ljudet vara lite starkare. Jag har ett svart, så kanske det är en modell äldre. Annars så funkar det kanon och batteriet håller länge och sen varnar när det börjar bli dåligt.

Kostar lite, men i slutändan värt pengarna. Samt ett måste att ha 2 st lås för försäkringens skull.
 
Då var den klar för leverans.
Imorgon hämtas hojjen hem från handlaren! :hojcbr
Ska bli en fin dag med kall morgon och varmare varefter dagen lider.
Tur den har både rump-, och hand-värme. :)

4241 riksdaler för hel-XL hos Svedea är riktigt bra tycker jag.
Vad har ni andra för premier?

Touratech-plattan på väg.
Riser'n blev det nåt knas med så den skall beställas om ikväll.
 
Då var den klar för leverans.
Imorgon hämtas hojjen hem från handlaren! :hojcbr
Ska bli en fin dag med kall morgon och varmare varefter dagen lider.
Tur den har både rump-, och hand-värme. :)

4241 riksdaler för hel-XL hos Svedea är riktigt bra tycker jag.
Vad har ni andra för premier?

Touratech-plattan på väg.
Riser'n blev det nåt knas med så den skall beställas om ikväll.
Lägg gärna upp en bild på den
 
Har just kommit hem från en 300-milatripp på 1290 SA. Fin hoj, går som skräcken i maskin. Inga problem att marscha i 200 då vindskyddet är mycket bättre än på 1190. Satsa dock på en skyddsfilm på den silverfärgade lackeringen vid knäna, det är mycket repkänslig.
 
Har just kommit hem från en 300-milatripp på 1290 SA. Fin hoj, går som skräcken i maskin. Inga problem att marscha i 200 då vindskyddet är mycket bättre än på 1190. Satsa dock på en skyddsfilm på den silverfärgade lackeringen vid knäna, det är mycket repkänslig.

Tack för tipset. :tummenupp
Kul att höra omdömen direkt från ett proffs! :)
 
Nu är pärlan hemma! :kär
Här kommer några kort stolpar över mina första 15 mil.

- Sadeln är kanon!
- Farthållare är så bra att det nästan är tråkigt.
- Rutan är riktigt bra (men ändå inte riktigt lika bra som Madstad på Tigern).
- Den är ruskigt "spårsäker" genom kurvorna.
- Växellåda, koppling, broms funkar hur bra som helst. Distinkt och precist.
- Bättre att hantera i låga farter än Tigern (vilket jag inte trodde).
- Väldigt lättskötta menyer även under körning.
- Precis så jag med mina 173cm kan hantera den vid stillastående(optimalt skulle jag haft ner den 1-2cm).
- Även om jag inte gasade på så känns det att det finns hur mycket som helst i motorn. :)
- Funderar på att köpa "förlängare" till backspeglarna. Dom funkar helt OK men jag skulle vilja ha ut dem 3-4 cm.
- Fattas några cm för att jag skall stå bekvämt men riser'n kommer om någon vecka nu. :)

Sammanfattat är det precis den hoj jag önskade och hoppades det skulle vara! :tummenupp

Jag får ett litet rött utropstecken som säger "uppladdning av filer misslyckades"???
Jag har aldrig haft problem med det förut.
Någon annan som haft/har det problemet?
 
Det mesta är numera standard väskorna flyttade jag över
Jag funderar på ett lås till bromsoket fram nr. 610.12.932.000
det ersätter skivbromslås och sitter monterat hela tiden
prylkatalog issuu.com/ktmmegaservice78
min återförsäljare bekräftade nu att det låset tyvärr inte är godkänt så du måste ändå ha ett lås till för försäkringen... Tråkigt för det verkade ju grymt smidigt annars
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top