Ktm 125 sx Hjälp!

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Tjena! Undrar om man ska blanda in olja i tanken med bensin på en ktm 125 sx. Skulle vilja ha svar på detta så snabbt som möjligt.

Ja.

Du ska blanda tvåtaktsolja i tanken, blandingen bör nog ligga runt 3%, en specifik siffra hittar du nog i din instruktionsbok.
Vet att moppefuckon brukar köra på 2% och de med vassare setup kör på 3% ungefär.

Edit : Smidigaste är om du skaffar en bensindunk på 10 l som du tankar och sen blandar ner tvåtaktsolja med, och innan du tankar crossen så skakar du om den ordentligt så det är blandat.

Ja.

Du ska blanda tvåtaktsolja i tanken, blandingen bör nog ligga runt 3%, en specifik siffra hittar du nog i din instruktionsbok.
Vet att moppefuckon brukar köra på 2% och de med vassare setup kör på 3% ungefär.

Edit : Smidigaste är om du skaffar en bensindunk på 10 l som du tankar och sen blandar ner tvåtaktsolja med, och innan du tankar crossen så skakar du om den ordentligt så det är blandat.

Ok tack men vad för två takts olja ska ja köpa? Och hur ska man hälla i oljan i 3% Och så har jag inte en manual för crossen köpte den på blocket. Så hur ska man göra?

1; Tvåtaktsolja på macken, valfritt märke. Jula och biltema har säkert billigare varianter.
2; Du öppnar locket till dunken/tanken och häller i rätt mängd?
Lätt att räkna ut med miniräknare om man är slapp alternativt att köpa "tuben" på biltema för mätning.

Jag brukar hälla i 6dl 2-takt olja i en tom 20L jeepdunk, och sen fylla upp med 19liter bensin på macken, blir det precis över 3% och det blandas bra :)

köp en Jaso FC eller Jaso FD olja så funkar det fint

Så blir det bra med dessa oljor som ni säger? Hur mkt kostar en sådan olja? Och hur kommer motorn att liksom reagera? Några använder motul oljan men den är för dyr, eller finns det en hemsida som man kan beställa en sådan motul olja som är billigare :P den är ju perfekt då för motorn, men funkar eller kör
motorn lika bra då om man använder dessa oljor som ni säger?
Och vad för transmission olja ska man ha alltså vilken rekommenderas?

Last edited:
Utan att verka elak skulle jag absolut föreslå att du ser till att genast ladda ner eller köpa manualen till hojen. Din erfarenhet av crosshojar tycks milt sagt liten, och din KTM kräver att du sköter den på vissa sätt och vis, och det gäller inte bara en så basic grej som hur man blandar soppan.

Var noggrann med den så kommer du att få mycket kul, missköt den så kommer du snart att äga en liten hög med skrot :tungan

Lycka till!

/Lasse

Jag brukar hälla upp bensinen i en stora balja, sedan häller jag ner oljan lite i taget samtidigt som jag vispar den. Använd inte elvisp då det kan vara farligt tillsammans med soppan.

Jag brukar hälla upp bensinen i en stora balja, sedan häller jag ner oljan lite i taget samtidigt som jag vispar den. Använd inte elvisp då det kan vara farligt tillsammans med soppan.

Bra tips!
Jag brukar köra med en stavmixer (är lite lat). Säkrare än elvisp och lättare än att vispa för hand.
Dessutom går qvarnan mycket bättre när jag använder stavmixern, tror det handlar om hur oljan blandas? Läste att man kan höja oktanhalten i bensin om man vispar extra mycket, är det något du har provat?

Fan vad smart! Ska köra med staven nästa gång.
Hmm det kan stämma. Jag försöker att vispa så att det alltid är lite skumm längst kanterna.
Sen får man se till att rengöra baljan noggrant med bensin efter varge blandning annars blir det för mycket olja nästa gång man ska blanda.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8