KTM 125 SX -03 start- och tomgångsproblem, gått igenom allt.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Hej kära vänner.

Jag har en KTM 125 SX-03 som stått i två år för jag har inte fått den att gå på tomgång, jag har lyckats att starta upp den men beroende på temp och luftfuktighet så dör den vid gaspådrag.
Motorn är totalrenoverad sedan 5år tillbaka av en duktig mekpolare.

Vad jag har gjort är;
*rengjort förgasaren
*ställt förgasaren enligt "carburetor settings" diagram för 16-24*C där dom säger;
air screw open from fully-seated 1 1/4 varv , det är väl mässingsskruven utanpå?
för svarta plastskruven utanpå är väl tomgångsskruven?
idling jet 48
neddle R1469D
clip position from top 3
main jet 188

rätt blandning på bensinen.
flottören ligger rätt, likaså blecket.
nytt tändstift, och det kommer gnista.
det kommer fram bensin.

hur gör ni när ni ställer in förgasaren och vilka utgångsvärden kan man gå efter?

såg på youtube att man skulle ha 1 varv öppet från stängt läge för tomgångsskruven(svarta plastskruven?) och pilot air screw (mässingsskruven?) 2.5 varv öppet från stängt läge.

jag ber om eran hjälp, jag har säkert varit ute till och från garaget, efter jobbet och på helger 20 ggr och kickat stundvis utan vidare resultat.

tusen tack för visat intresse!

Mvh Pierre
 

Bifogat

  • ktm-125-page61.png
    ktm-125-page61.png
    175.2 KB · Visningar: 35
Last edited:
Den bör gå med dessa munstycken och inställningar.

Har du ny fräsch soppa?
Om du nu har det hur många procent olja har du sopat i?
Prova ett annat tändstift och knacka ihop bygeln till 0,45mm gap för då tål de mer surhet och olja innan gnistan slås ut stiftet håller bättre mot surhet och olja. Ditt nya stift kan ha fått sig en oljeshock vid första uppstart och semisläckt sig. Även om stift ger gnista kan de va släckt sok semisläckta men de kan duga med rejäl värmning med gasollåga så kan de hoppa igång igen men inte alltid 50% chans till räddning med värme. Bara för start kan du sopa dit vilket stift som helst.
Du bör även kolla reedventilerna för om ett blad är sönder så tappar man tomg de behövs bara en misständning så kan ett blad gå av.
När man rengör lågfartsmunstycket måste man dra igenom någon form av tråd som river bort avlagringar de duger inte med urblåsning. Veckad koppartråd river lagom bra såga igenom munstycket med sådan tråd då vet du att de blir rent.

Nr 2 på sprängskissen är choke
Nr 29 är tomgångsskruv för trottel
nr 17 är lågfartsskruven ju mer den skruvas ut desto mer luft får den.

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=309&c=874#partslist
 
Jag lyckades fixa ett nersurat tvåtaktsstift med Brakeclean, tur eller slump men om det inträffar igen så ska jag testa mera.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top