Ktm 125 Exc slirar

Ingen aning om hur kopplingen ser ut på kåtten.

Men typiskt problem är att tryckstiftet, eller vad man ska kalla det ( givetvis beroede på hur konstruktionen ser ut ) är att det är feljusterat så att det trycker på kopplingen hela tiden. Alltså slirar den.

Slipat stålplattorna/ blästrat dem? Ganska bra att göra om man byter lameller.

Monterat allt rätt? Kan ju räcka med att någon bricka hamnat fel så blir de skit.

Och oljan förstås som tid påpekat.

Annars vet jag inte vad mer som kan gå snét

Jadu, jag har iallafall beställt fjädrar nu. Får börja byta dom och se om det löser sig eller inte.

Monteringen var jag väldigt noga med. Jag la allt i rätt ordning och kollade tom internet för säkerhetsskull.
Stålplattorna var helt nya.

Fördränkte du lamellerna i olja?

Dom låg i olja i över 1h, vilket borde räcka.

Last edited:
Nu är detta en ren och skär gissning, men om du har hydraulisk koppling kanske det är luft i systemet.
När du sen använder kopplingen värms luften upp och bildar tryck.

Jadu, jag har iallafall beställt fjädrar nu. Får börja byta dom och se om det löser sig eller inte.

Monteringen var jag väldigt noga med. Jag la allt i rätt ordning och kollade tom internet för säkerhetsskull.
Stålplattorna var helt nya.

Dom låg i olja i över 1h, vilket borde räcka.

Nej 1h räcker inte..... Demontera och lägg i olja över natten

Kan det vara det som orsakar att den slirar menar du? Kollade runt på internet och dom flesta lät deras lameller ligga i olja runt 1h eller mer.

Men om du nu lärt dig allt på internet varför frågar du?

Börja med att mäta tjockleken på kopplingspacken, hur tjock är den gamla? Hur tjock är den nya? Ligger detta inom spec? Hur höga är dina fjädrar?
Vilken olja kör du på?

Har du bytt lameller och stålskivor och det slirar så beror det antingen på att du är en klåpare eller att du gjort fel.........

Men om du nu lärt dig allt på internet varför frågar du?

Börja med att mäta tjockleken på kopplingspacken, hur tjock är den gamla? Hur tjock är den nya? Ligger detta inom spec? Hur höga är dina fjädrar?
Vilken olja kör du på?

Har du bytt lameller och stålskivor och det slirar så beror det antingen på att du är en klåpare eller att du gjort fel.........

Kollar upp detta...

Är det verkligen så känsligt med olja på lamellerna?

Bytte koppling på en hoj för ett par år sedan, och lyckligt ovetande som jag var du stoppade jag dit lamellerna torra. Bara lite olja på plattorna...

Funkade strålande, inga som helst problemet. Inget slir, inget bränt, inget ovanligt beteende

Är det verkligen så känsligt med olja på lamellerna?

Bytte koppling på en hoj för ett par år sedan, och lyckligt ovetande som jag var du stoppade jag dit lamellerna torra. Bara lite olja på plattorna...

Funkade strålande, inga som helst problemet. Inget slir, inget bränt, inget ovanligt beteende

Det beror på märke. Vissa är förinpregnerade och behöver bara 5min andra behöver över natten. Man får kolla i instruktionen till sitt kit vad de rekommenderar.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026