Ktm 125 exc -2006. Elfel, alla lampor blinkar.

user:1576

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2021
Hoj
ktm 125 exc 2006
Hej. Jag har ganska nyligen kopplat eller försökt kopplat in blinkers på min ktm 125 exc från 2006, tyvärr gick det inte som jag hade tänkt mig. När blinkersen lyser (blinkar) lyser alla andra lampor svagare. vilket gör att när jag använder blinkers blinkar alla lampor. Jag har testat att förstärka jord signalen med en startkabel utan resultat.

https://www.ktmshop.se/documents/7103F0_OM_EN.pdf
Länken leder till ett kopplingsschema, gå ner till bild/sida 58.

Från generatorn kommer det en gul (ye) kabel, den gula kabeln ger ström till fram, bak/bromslampan och regulotor-rectifier (regulatorn?) mäter jag jag med volt mätare på den gula kabeln visar den 7 volt. Men mäter jag på den gul-röda (ye-re) kabeln som kommer från regulatorn och förser bliners tuta och annat med ström visar den 15 volt.

Kopplar jag på ett 12v bilbatteri istället för den gula kabeln funkar allt som det ska medans crossen är igång. Finns inget batteri original.

Enligt mig som inte kan någonting om el, låter det som att den inte får nog ström? kan de vara fel på regulatorn eller generatorn?

tacksam för alla svar och förslag.
 
Det går bra att löda in en 12-14volts kondensator som funderar som ett litet batteri, vanlig modd på vissa enduro hojar.
 
Har du ställt voltmätaren på lik eller växelspänning när du mäter på generatorn?
Lite osäker. Den svarta kabeln från voltmätaren sitter i COM, den röda sitter i Volt Ohm och nån cirkel med nån pil symbol. Jag har vridit knappen till 20V. Tror den korrekta termen för verktygtet jag mätt strömmen är multimeter, så de inte blir nåt missförstånd.
Jag har gjort som bilden ja skicka.
1618937163518.png
 
Jordfel. Du har troligen jordat via någon lampa. Så när du slår på blinkersen blir lamporna seriekopplade med blinkersen.
Borde inte lamporna sluta lysa helt eller gå sönder om de var nåt jord fel och de funkade ju som det ska när ja koppla på ett batteri? Vad menar du med att jorda fel?
 
Går lampor sönder om dom seriekopplas och får 6 volt istället för 12 volt?
De låter ologiskt. Vad menar du med att jorda fel? Att jorden från blinkersen eller lampan går till plus på lampan/blinkersen? Hade ja kopplat fel på det sättet borde väl inte ett batteri ha fixat felet eller?
 
De låter ologiskt. Vad menar du med att jorda fel? Att jorden från blinkersen eller lampan går till plus på lampan/blinkersen? Hade ja kopplat fel på det sättet borde väl inte ett batteri ha fixat felet eller?

Du har rätt. Jag läste inte tillräckliga noga innan jag svarade så det blev helt fel.

Det lutar nog mer åt att det inte är tillräcklig hög och jämn spänning utan batteri. Jag gissar att även tutan funkar dåligt?

Det räcker antagligen att ersätta batteriet med en kondensator om du inte vill ha ett batteri
 
Du har rätt. Jag läste inte tillräckliga noga innan jag svarade så det blev helt fel.

Det lutar nog mer åt att det inte är tillräcklig hög och jämn spänning utan batteri. Jag gissar att även tutan funkar dåligt?

Det räcker antagligen att ersätta batteriet med en kondensator om du inte vill ha ett batteri
Den hade inget batteri original men det kanske inte vore sån dålig ide att montera ett ändå? Om jag monterar en kondensator, kommer lamporna fortsätta att lysa/ladda ur kondensatorn när hojen är av? finns ingen switch till lamporna. Ska man köpa en kondensator som fanns på äldre bilars tändsystem? Tutan fungerar fint när blinkers inte blinkar iaf har inte testat när jag har blinkat.
Har du provat blinkersen med 5-6000 rpm?
Man ser viss skillnad vid högre varv men det är inte mycket och om man ska kunna besikta så bör de ju fungera på lägre varv.
 
Om statorn är original och inte modifierad för att ha elsystemet fullvågslikriktat så är det ju en bra början att koppla allt enligt elschemat.Det är växelström till belysningen(gul kabel)så det måste du ha multimetern ställd på när du mäter.Gul-röd är likriktat till blinkers och signal.Kondensator sitter original men du kan lika gärna använda ett batteri om du hellre vill det.
 
Kondensator kan du betrakta som ett batteri som laddas och töms snabbare än du hinner blinka. Så dina lampor kommer slockna direkt du stänger motorn.

Vet inte om en bilkondensator fungerar, jag har haft tillgång till större själv så jag har aldrig haft anledning testa såna.
 
Om statorn är original och inte modifierad för att ha elsystemet fullvågslikriktat så är det ju en bra början att koppla allt enligt elschemat.Det är växelström till belysningen(gul kabel)så det måste du ha multimetern ställd på när du mäter.Gul-röd är likriktat till blinkers och signal.Kondensator sitter original men du kan lika gärna använda ett batteri om du hellre vill det.
Kondensator kan du betrakta som ett batteri som laddas och töms snabbare än du hinner blinka. Så dina lampor kommer slockna direkt du stänger motorn.

Vet inte om en bilkondensator fungerar, jag har haft tillgång till större själv så jag har aldrig haft anledning testa såna.
Ja var ute i garaget och mätte min kondensator engligt denna "manual" https://www.manualslib.com/manual/90424/Ktm-Exc.html?page=71 om ja gjorde rätt så ska kondensatorn vara dålig, kan det vara anledningen till att det inte funkar som det ska? När ja mäter statorn ska jag mäta med en multimer från den gula kabeln och jord? ska den gula kabeln vara ihopkopplad? vart beställer ni ktm delar? ja har tidigare beställt från lellesmc https://www.lellesmc.se/mobile/reservdelar.php men det är ju mycket billigare på utländska sidor, men då lär man ju beställa från utlandet och de känns lite drygt.
 
Hejsan, jag har exakt samma problem! Fick du det att fungera sedan ? Skulle va väldigt tacksam för svar !!??
 
Ja var ute i garaget och mätte min kondensator engligt denna "manual" https://www.manualslib.com/manual/90424/Ktm-Exc.html?page=71 om ja gjorde rätt så ska kondensatorn vara dålig, kan det vara anledningen till att det inte funkar som det ska? När ja mäter statorn ska jag mäta med en multimer från den gula kabeln och jord? ska den gula kabeln vara ihopkopplad? vart beställer ni ktm delar? ja har tidigare beställt från lellesmc https://www.lellesmc.se/mobile/reservdelar.php men det är ju mycket billigare på utländska sidor, men då lär man ju beställa från utlandet och de känns lite drygt.
Löste det sig för dig? Jag har samma problem nämligen och skulle va väldigt tacksam för ett svar ??
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top