KTM 125 EXC -06 Konstigt ljud från motorn efter kolvbyte.

Tycker som moddlaren att det låter som att kolven slår i toppen och 0.7mm är inte så mycket att jag skulle inte våga sätta pengar på att det inte är kolven som tar i toppen. Särskilt inte ifall det börjat bli lite glapp i vevstakslager, ramlager, kolvbultslager.

Har du tagit lös cylindern så känn på vevstaken ifall den glappar.
 
Tycker som moddlaren att det låter som att kolven slår i toppen och 0.7mm är inte så mycket att jag skulle inte våga sätta pengar på att det inte är kolven som tar i toppen. Särskilt inte ifall det börjat bli lite glapp i vevstakslager, ramlager, kolvbultslager.

Har du tagit lös cylindern så känn på vevstaken ifall den glappar.

Så om man sätter in ytterligare 1mm cylinderfotspackning och ljudet försvinner, då är det dags byta lager och vevstake ?
 
Kanske kan det funka att hålla skaftet på en skruvmejsel mot örat, och spetsen på olika ställen på motorn och försöka höra var det låter mest?
 
Tycker som moddlaren att det låter som att kolven slår i toppen och 0.7mm är inte så mycket att jag skulle inte våga sätta pengar på att det inte är kolven som tar i toppen. Särskilt inte ifall det börjat bli lite glapp i vevstakslager, ramlager, kolvbultslager.

Har du tagit lös cylindern så känn på vevstaken ifall den glappar.

Har kollat det redan och är inget glapp, kan vara kolvbultslagret som behövs nytt också(köpte ej nytt med senaste kolven), skulle det kunna skappa samma problem?
 
Har kollat det redan och är inget glapp, kan vara kolvbultslagret som behövs nytt också(köpte ej nytt med senaste kolven), skulle det kunna skappa samma problem?

Japp, samma problem men med mindre diameter! Hur kollar man vevlagerglapp utan märka om kolven glappar i lilländan? Hade bytt det lagret också, billigt och enkelt jämfört med andra ändan så att säga.
 
.....Alltså inte om den öppna delen är neråt, utan om pilen pekar framåt:)

ja.. ärligt talat.. vad skriver du, ''låter det nu låter det sen'' no shit därför jag försöker få reda på vad d är. sen ''.....Alltså inte om den öppna delen är neråt, utan om pilen pekar framåt'' :brinnerup
 
Jag ger upp.. Har skruvat ner allt och kollat allt till o med tagit isär power valven och fixat allt där men såfort jag starta den igen så var ljudet tillbaka..
har kollar squish o det var 0.7mm
kollade om det var något spel i några lager, inga. köpte ett nytt kolvbultslager för jag glömde det förut så det är inte problemet.
kolvringarna sitter likadant som på förra kolven och d sitter rätt med rätt ring gap
kolven sitter också åt rätt håll ''mEd PiLeN fRaMåT'' som Chronic fråga..
till o med tagit isär varje liten del i powervalven och fräshat upp.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad:
 
Är det inte så enkelt att en KTM låter så där?
 
Ok. Nej då förstår att du behöver veta orsaken. Knepigt det där, tycker du kollat upp det mesta som skulle kunna vara orsaken.
Men gör något annat ett par dar och pått igen, ge inte upp! Kolla runt på lite forum, kanske har någon annan haft ett liknande problem vid kolvbyte.
Lycka till!
Mvh
 
har läst 20 olika forum no joke, alla säger olika som här aldrig något svar, ända jag kan tänka mig är kick drevet eller så, något i kopplingskorgen eller så måste jag dra åt statorn och det ännu hårdade för det kan ju skapa sida till sida rörelse som liknar vevlager
 
Du får ett missljud i motorn efter kolvbytet och nu tror du att det är kickdrevet som låter eller statorn:va som behöver dras åt.
Får man fråga hur du kom fram till den slutsatsen?
 
Det sista att kolla vid sådana ljud som du har och som garanterat härrör från den nya kolven är då kolvspelet mellan kolv och cylinder.

Då får man mäta upp cylinderns inner mått och man SKALL mäta i kryss i botten av cyl på mitten av cyl o i toppen av cyll.

Varför? Jo för att utesluta att cylindern är ovalt sliten eller att den är sliten som en kon.

När man vet måtten typ 66,55mm då beställer man kolven. Ex A mått. 66,53mm B mått 66,52mm C mått 66,51mm

Vilken kolv skall jag då ha?

1 vad stort spel säger ktm,s manual? 0,03-0,04-0,05mm mellan kolv o cylinder.

2. Kolv fabrikatet jag väljer.

Hur mycket sväller kolven enligt tillverkaren.

Prox sväller kanske 0,01mm

Wiseco 0,03mm


Säger då manualen 0,04mm spel och du har 66,55mm

Då skall kolven vara 66,51mm

Bara att mäta o kolla.

Annars kör och var nöjd o se vad som till slut ger upp..
 
Hur är det med borrningen på KTM 125? Har alla årsmodeller samma borr?

Jag hade nyligen en KX250 motor som rasat där dom kört med kolv från fel årsmodell, men nu har jag glömt om det var en 66.0 mm kolv i en 66.4 mm cylinder, eller om det var 66.4 mm kolv i 67mm cylinder. I vilket fall som helst blev resultatet inte så lyckligt.
 
Du får ett missljud i motorn efter kolvbytet och nu tror du att det är kickdrevet som låter eller statorn:va som behöver dras åt.
Får man fråga hur du kom fram till den slutsatsen?

Eftersom jag kollat allt annat så vad det en av alla olika saker folk rekommendera att kolla..
 
Hur är det med borrningen på KTM 125? Har alla årsmodeller samma borr?

Jag hade nyligen en KX250 motor som rasat där dom kört med kolv från fel årsmodell, men nu har jag glömt om det var en 66.0 mm kolv i en 66.4 mm cylinder, eller om det var 66.4 mm kolv i 67mm cylinder. I vilket fall som helst blev resultatet inte så lyckligt.

Mmm det är detta jag med fiskar om..

Normalt börjar man med att mäta cyl o sedan beställa kolv.

Idetta fallet blir det det sista som mäts och ev visar sig vara rätt eller fel
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top