Ktm 125 ecx eller apollo rx250?

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
Hej!

Sitter och funderar lite! Har bestämt mig för att köpa en liten julklapp till mig själv. Jag har funderingar kring antingen en sprillans apollo rx250 eller en landsvägsreggad äldre ktm 125exc.

Jag förstår att rent på pappret slår ktm kinaskiten i alla aspekter, men:
Min tanke är att jag ska ha hojjen att lekköra lite grusvägar någon gång ibland, samt att ha den upp till gymmet varje morgon.
Vägen till gymmet är 2km, med nästan enbart grusväg om man vill, kommer köra iväg tidigt varje morgon och därför är saker som uppstartningstid och ljudnivå och hållbarhet viktigt för mig.

Hur länge behöver man varmköra exc:n innan man sakta rullar iväg? Hur många timmar kan man låta kolven går om man kör lugnt? Min "lekkörning" motsvarar en 80årig gubbajävel på cykel ungefär!

Mina mekkunskaper är begränsade, mekade mycket moped när man var i den åldern men annars har det inte blivit så mycket.

Så, välkomna att diskutera, vilken bör jag välja?
 
exc är ju 2-takt och apollon 4-takt, den senare är nog mer anpassad för väg men säkert inte lika kul. normalt är där mer service på 4- takt men effektuttaget är nog lågt på apollon så du behöver antagligen inte serva den så mkt. billigare och enklare att reparera/ serva 2-takt. ja vilken väljer man.. tror exc n är roligare och köra:)
 
Hmmm tja rent spontant skulle jag inte lägga pengar på kinaskiten om hållbarhet är en prioritering... Hopplöst att mecka med den smäcken... Men sen för vad du ska anv. den till så kanske inte 125cc 2-takt är bästa heller men rent spontant så hade ja valt KTM eller Japsare framför Kina skiten any day... Men hey de är min åsikt...
 
Jag har en RX250 och har kört mestadels till jobbet med den. Några lite längre turer har det blivit men man får plåga den rätt hårt för att den ska orka över 100 km/h. Spontant är väl fjädringen det jag känner är den största begränsningen om man ska köra mindre vägar då den verkligen suger.
Den är dock väldigt tyst så jag tror inte det är någon granne som kommer klaga på ljudet om du är uppe tidigt.
Det jag gjort i serviceväg är att byta olja och filter två gånger samt kontrollerat ventilspel. Jag har haft den två år i vår och har väl kört kanske 250 mil. Enda problemet som uppstått är att startreläet spökar lite men det finns ju kick på den. Man hade ju hört mycket om kvalitet på kina-hojjar skulle vara så låg men jag är hittills imponerad av att allt sitter ihop så bra och iatt jag inte haft några större tekniska problem.

Slutsats: Som fortskaffningsmedel hade jag valt en RX250. För allt annat en KTM 125.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top