KTM 1190 RC8-tråden.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej igen!

Om man enbart stänger av SAS via tune ECU men låter systemet vara kvar fysiskt på hojen - konmer det att funka eller måste man köpa block off plates för att bli av med all form av lufttillförsel?
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Någon som vet hur man ställer tomgången på en 2008? Går ner ibland till under 1000 och dör :/
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tog ut hojen precis och stor buckla uppe på tankens vämstra sida. Precis som någon med stor röv suttit på tanken. Öppnade tanklocket och sög till som fan. Precis som ingen luft kommer in i tanken. Nu efter väntat 20 min är tanken normal igen.

Vad är felet??? :///
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Tog ut hojen precis och stor buckla uppe på tankens vämstra sida. Precis som någon med stor röv suttit på tanken. Öppnade tanklocket och sög till som fan. Precis som ingen luft kommer in i tanken. Nu efter väntat 20 min är tanken normal igen.

Vad är felet??? :///

Ventilationen till tanken. Antingen tanklocket eller slangen under tanken som det brukligt brukar sitta en backventil på som kan ha satt igen sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Ventilationen till tanken. Antingen tanklocket eller slangen under tanken som det brukligt brukar sitta en backventil på som kan ha satt igen sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tänkte med det är något sådant. Ska kolla det direkt. Är detta vanligt? Blev chockad när jag såg tanken.

Tack!!!
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Tänkte med det är något sådant. Ska kolla det direkt. Är detta vanligt? Blev chockad när jag såg tanken.

Tack!!!

Det är väl inte jätte vanligt men det händer då och då så samtidigt är det väl inte ovanligt heller :)

Men om tanken suger ihop sig och du har ett vakuum i den när du öppnar tanklocket så kan det inte vara något annat fel som jag kan komma på i alla fall.

Soppa pumpen suger ju bränsle och kan inte tanken få in luft så kommer den ju förr eller senare att suga ihop sig eller motorn stannar. Lite som om man dricker en Festis med sugrör och inte släpper in någon luft i paketet, det blir platt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Det är väl inte jätte vanligt men det händer då och då så samtidigt är det väl inte ovanligt heller :)

Men om tanken suger ihop sig och du har ett vakuum i den när du öppnar tanklocket så kan det inte vara något annat fel som jag kan komma på i alla fall.

Soppa pumpen suger ju bränsle och kan inte tanken få in luft så kommer den ju förr eller senare att suga ihop sig eller motorn stannar. Lite som om man dricker en Festis med sugrör och inte släpper in någon luft i paketet, det blir platt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aha. Detta kan nog ha något att göra med då att min hoj för ibland om må. Kört mycket och sen rullar mot rödljus.

Trodde tomgången var fel eller något men det är verkligen bara då den där annars är tomgången perfekt :)

Ska kolla det ikväll direkt. Tack!!
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Det är väl inte jätte vanligt men det händer då och då så samtidigt är det väl inte ovanligt heller :)

Men om tanken suger ihop sig och du har ett vakuum i den när du öppnar tanklocket så kan det inte vara något annat fel som jag kan komma på i alla fall.

Soppa pumpen suger ju bränsle och kan inte tanken få in luft så kommer den ju förr eller senare att suga ihop sig eller motorn stannar. Lite som om man dricker en Festis med sugrör och inte släpper in någon luft i paketet, det blir platt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja då var problemet löst. Klåparna på Funbike hade satt tanklocket back och fram och dubbla packningar. Så lufthålen låg helt fel. Seriöst? Kan dra lååångt inlägg hur mycket fel som de gjort med min hoj. Men men :)

Skönt när saker löser sig lätt :)
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Ja då var problemet löst. Klåparna på Funbike hade satt tanklocket back och fram och dubbla packningar. Så lufthålen låg helt fel. Seriöst? Kan dra lååångt inlägg hur mycket fel som de gjort med min hoj. Men men :)

Skönt när saker löser sig lätt :)

Trist att dom hade gjort bort sig!
men samtidigt skönt att du hittade deras misstag och kunde lösa det så du slapp lämna in hojen och bli utan nu när det är åka väder ute :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ja då var problemet löst. Klåparna på Funbike hade satt tanklocket back och fram och dubbla packningar. Så lufthålen låg helt fel. Seriöst? Kan dra lååångt inlägg hur mycket fel som de gjort med min hoj. Men men :)

Skönt när saker löser sig lätt :)

Betyder det att du har en tanklockspackning över?

Den skulle jag i så fall behöva till mitt pirattanklock som såldes utan packning....

Skicka mig ett PM/mail om du har en packning att sälja!

Mvh,
Ingvar
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Ja då var problemet löst. Klåparna på Funbike hade satt tanklocket back och fram och dubbla packningar. Så lufthålen låg helt fel. Seriöst? Kan dra lååångt inlägg hur mycket fel som de gjort med min hoj.

Berätta berätta berätta!! :rofl :rofl :rofl
 

samuel86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM RC8 - 08
20160812_192241.jpg
Är det någon som har nån idé om vad jag kan göra för att lösa det här problemet, bromspedalen tar i kåpan. Hur mycket spel ska det vara innan bromsen tar? Tycker att man får trampa ner den en bit innan den biter till, dessutom skriker den ordentligt.
 

gnarqen

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Är det nån som har haft felet att baklyset flimmrar? Knackar man på de så tänds det å släcks lite sporadiskt. Tips på fix är varmt välkomna


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kolla efter dåliga lödningar eller glapp i ngn kontakt.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Ystad
Hoj
Ingen:(
Provkörde rc8 -08 idag för första gången o känslorna blev lite blandade......det va härligt vrid i den men något ryckig på låga varv och minsta lilla man rörde på gasen så sticker den iväg , något jag tycker e en liten nackdel om man oavsiktligt rör på gasen......hojen har 1170 mil hittils.....när e nästa service o ni som har ägt en rc8 några år vad tycker ni om det ekonomiska dvs service etc?
Funderar på denna mellan ev en R1 -09 med crossplane motorn......vilket e ett vettigt val?
 
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
View attachment 432730
Är det någon som har nån idé om vad jag kan göra för att lösa det här problemet, bromspedalen tar i kåpan. Hur mycket spel ska det vara innan bromsen tar? Tycker att man får trampa ner den en bit innan den biter till, dessutom skriker den ordentligt.
Det ska inte vara så stort spel. Prova med nya belägg och bromsvätska.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top