KTM 1190 RC8-tråden.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Fick en uppenbarelse i senaste Bike nr att jag borde kanske överväga en lätt beg RC8

försöker hitta info om vad märkesförsäkringen skulle landa på mig.
Någon här med en RC8 från 2008 som är runt 25 och bor på landet.

Skulle bli riktigt glad om någon sådan figur skulle kunna upplysa en om hur pass mycket av själen
man måste resärvera var månad i form av pengar :)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Så då har man fått tag i nummert till KTMs märkesförsäkring och äntligen fått tag på den efter deras långa julsemester.

Intressant märkesförsäkring som jag aldrig har varit i kontakt med innan.

Kan berätta för dem som inte vet eller söker samma svar som jag.

Först o främst tar man en Trafikförsäkring från valfritt bolag. En tecknar man KTM märkesförsäkring som kompletterar upp allt som inte en trafikförsäkring tar, så med andra ord har du dig en helförsäkring :)

Då till premien. Är motorcyklen 3år eller nyare så kostar årspremien 9,999kr om du bor utanför Stockholm, Göteborg eller malmö. Är motorcyklen äldre så kostar premien bara 6,666kr

Notera att detta är fast pris oavsätt om du precis har tagit körkort eller om du är en gammal figur som har varit med i MC världen länge.

Så allt hänger på hur billig trafikförsäkring man kan skaffa sig. Lyckas man med det så får jag säga att det blir en rätt billig supersport motorcykel att försäkra.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Så då har man fått tag i nummert till KTMs märkesförsäkring och äntligen fått tag på den efter deras långa julsemester.

Intressant märkesförsäkring som jag aldrig har varit i kontakt med innan.

Kan berätta för dem som inte vet eller söker samma svar som jag.

Först o främst tar man en Trafikförsäkring från valfritt bolag. En tecknar man KTM märkesförsäkring som kompletterar upp allt som inte en trafikförsäkring tar, så med andra ord har du dig en helförsäkring :)

Då till premien. Är motorcyklen 3år eller nyare så kostar årspremien 9,999kr om du bor utanför Stockholm, Göteborg eller malmö. Är motorcyklen äldre så kostar premien bara 6,666kr

Notera att detta är fast pris oavsätt om du precis har tagit körkort eller om du är en gammal figur som har varit med i MC världen länge.

Så allt hänger på hur billig trafikförsäkring man kan skaffa sig. Lyckas man med det så får jag säga att det blir en rätt billig supersport motorcykel att försäkra.



Okidoki....

Så jäkla billigt va de väl inte.
Själv betalar ja 9300 hel/hel på Folksam i Eskilstuna.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Och hur gammal är du?

Billigaste jag vant skapa fram på en 1000cc sporthoj o denna klassen har varit 22,000kr och då har jag ändå ringt runt en del

Fast jag har inte kollat folksam dock pga att våran familj inte fick precis så bra servis av dem när våran bil blev påbackad för 5-6 år sen

Fast mycket kan hända på den tiden
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Okej ja e väl 40+ men de har inte spelat så stor roll tidigare på mina sporthojjar. Har åkt sport sen 87.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vad jag har märkt så under 30 är det svårt att hitta bra försäkringar. Men har iaf fått riktigt förmånligt på många sportigare hojar när jag passerade 24:)

Längtar tills man fyller 40 då ;-)
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Länsförsäkringar har en 24+ försäkring. Kostade ca: 13000:- hel/hel. Nu har jag glidit över 40 strecket, så nu kostar den
10300:- hel/hel. Då har jag villan och bilarna där också = mängdrabatt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad jag har märkt så under 30 är det svårt att hitta bra försäkringar. Men har iaf fått riktigt förmånligt på många sportigare hojar när jag passerade 24:)

Längtar tills man fyller 40 då ;-)


Nog för att jag älskar KTM (även om jag aldrig kom överens med RC8Ren när jag testade den, men det är personligt)..

Men det är kanske dags att fundera på hur mkt soppa, däck och bandagar du kan köpa för mellanskillnaden om du köper en SuperDuke eller en sport-600 istället?

Jag är 30, nu... Betalar 5500 hel/hel för en CBR600RR -06, betalade <4800 för superduken halv/hel när jag var <30 år. Du hänger lätt på en Råtta med ex. en Daytona 675 om du som förare hänger med den andre, det är liksom inte materialet det sitter i..

Så ställ dig själv frågan, även om Råttan är coolare, om det är coolare att ha den i garaget, än en 675a på Anderstorp?

Vinner du på lotto däremot, köp tveklöst Råttan.. Rå som få och en riktigt cool hoj :tummenupp
 

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Vad jag har märkt så under 30 är det svårt att hitta bra försäkringar. Men har iaf fått riktigt förmånligt på många sportigare hojar när jag passerade 24:)

Längtar tills man fyller 40 då ;-)

Det är väl det enda positiva med att fylla 40 och kanske om man gör som jag och använder 40-årskrisen till att köpa en RC8. Jag betalar för min 40+-försäkring, som är avställningsbar, 25000kr/år på länsförsäkring (helförsäkring, 3000 kr i självrisk), men då har jag lite rabbat för att jag har en del andra försäkringar där.

Jag håller även med Hund att det inte är cykeln det sitter i hur fort man kan köra utan i kunskaperna hos föraren. Jag rekommenderar RC8 starkt om du är lite längre som jag. Jag sitter otroligt bra på den och det går att ställa in fotpinnar, styrhöjd, styrvinkel och sadelhöjd. Sen är ju RC8:an helt underbar att köra dessutom!!!!!!

Vi bor ju i närheten av varandra, roadwraith, så du får höra av dig om du vill ta en sväng när du har köpt en KTM eller ändå:yoparty

Simeon
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Håller med det om längden å alla justerings måner som finns på denna underbara touring hoj.

Sen den som sitter i sadeln har ju en stor betydelse oxå.
Tex....I somras på mantorp så var ja å körde med Dunlop&Suzuki då var Filip Backlund å lekte med oss.
Lite förnedrande när man går ut på start/mål rakan i bra tempo tyckte man........ vad händer....... Jo Filip kommer i innerspår med skjuts å passerar sedan vrider upp gixxern på hjulet å håller den där nästan hela rakan............... LÄTT depppprimerande. Men sånt e livet.

Kan lätt rekomendera RC8:n till alla som e längre. E 192cm å sitter som en gud på den.


Det är väl det enda positiva med att fylla 40 och kanske om man gör som jag och använder 40-årskrisen till att köpa en RC8. Jag betalar för min 40+-försäkring, som är avställningsbar, 25000kr/år på länsförsäkring (helförsäkring, 3000 kr i självrisk), men då har jag lite rabbat för att jag har en del andra försäkringar där.

Jag håller även med Hund att det inte är cykeln det sitter i hur fort man kan köra utan i kunskaperna hos föraren. Jag rekommenderar RC8 starkt om du är lite längre som jag. Jag sitter otroligt bra på den och det går att ställa in fotpinnar, styrhöjd, styrvinkel och sadelhöjd. Sen är ju RC8:an helt underbar att köra dessutom!!!!!!

Vi bor ju i närheten av varandra, roadwraith, så du får höra av dig om du vill ta en sväng när du har köpt en KTM eller ändå:yoparty

Simeon
 

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Håller med det om längden å alla justerings måner som finns på denna underbara touring hoj. QUOTE]

Jag vet inte om jag skulle kalla det en touringhoj, men jag har funderingar på att sälja min semesterhoj och sätta mina SW-motec-väskor på RC8:an och därmed kunna göra semestrar med den. Det skulle nog se rätt roligt ut, men det känns lite överdrivet att ha två cyklar. Är det någon annan som har gjort något liknande med sin RC8:a och har några tips eller dåliga erfarenheter?
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Håller med det om längden å alla justerings måner som finns på denna underbara touring hoj. QUOTE]

Jag vet inte om jag skulle kalla det en touringhoj, men jag har funderingar på att sälja min semesterhoj och sätta mina SW-motec-väskor på RC8:an och därmed kunna göra semestrar med den. Det skulle nog se rätt roligt ut, men det känns lite överdrivet att ha två cyklar. Är det någon annan som har gjort något liknande med sin RC8:a och har några tips eller dåliga erfarenheter?


Har inte satt väskor på den än men har Oxfords mjuka väskor som ska på den till sommaren. De 2 sommrar som ja tourat omkring så har ja dubbla rullar bakom mej samt rygga. Någon som läser detta och har en tankväska till RC8:an liggandes eller vet vilka som har förutom KTM själva kan skriva det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med det om längden å alla justerings måner som finns på denna underbara touring hoj. QUOTE]

Jag vet inte om jag skulle kalla det en touringhoj, men jag har funderingar på att sälja min semesterhoj och sätta mina SW-motec-väskor på RC8:an och därmed kunna göra semestrar med den. Det skulle nog se rätt roligt ut, men det känns lite överdrivet att ha två cyklar. Är det någon annan som har gjort något liknande med sin RC8:a och har några tips eller dåliga erfarenheter?


Justeringsmöjligheter...

Ex. 675R har ungefär samma standard.. Och övriga (mindre) hojar byter man ut ALLT på och har fortfarande pengar kvar.

Längd:

Håller med tror jag. RC8an och S1000RR verkar gillas av längre förare, 2 hojar jag provkört (på bana) ocg varit halvt spekulant på. Men kom inte överens med någon av dem.

Dels kan det bero på att jag vant mig vid lättare och smidigare hojar (mindre roterande massa), dels på att de ÄR stora och jag är liten :( (179).

LC8:a motorn är ju grym däremot, på gata iaf. På bana saknar jag registret då det blir ett jäkla växlande tom jämfört med min radfyre 600 nu. Är det bättre på RC8Ren? Är den mer varvvillig?


Note:

SMTn.. Är du nöjd annars? Är det nån hoj jag skulle vilja ha för gatåka så är det den (om jag inte hade råd med flera). Piskar R1or på bandagar, packar som en BMW på långresan och är busig som en motard.. Den perfekta allround-hojen :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag kände mig väldigt hemma på rc8an, o jag är 175.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kände mig väldigt hemma på rc8an, o jag är 175.

Andreas Nylund är ju ingen Harlem Globetrotter heller, och han var ju hyfsat snabb på sin ;).


Absólut. Men det verkar ändå finns ett mönster i att de som är 190 föredrar RC8 före CBR600 (eller 1000 för den delen) och att de som är 175 trivs bättre på RSV4, 675 osv än RC8 och S1000RR.

Det konstiga är att jag minns att det relativt de andra på banan (samma andra som jag kört med hela dan på min egen hoj) kändes som att det gick ganska fort, fast det kändes väldigt långsamt.. I så fall är det ju bra iaf :) Men körde bara 2 pass.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hade det varit andra pengar på rc8an hade jag köpt en o haft som banhoj.

Jag var inte snabbast, men jag trivdes väldigt bra med den. Men å andra sidan så kör man in sig på en hoj så trivs man ju. Så det är nog bara att köpa en hoj där man sitter hyffsat från början och sen kör man tills det är en del av röven. :)
 

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Justeringsmöjligheter...

Ex. 675R har ungefär samma standard.. Och övriga (mindre) hojar byter man ut ALLT på och har fortfarande pengar kvar.

Längd:

Håller med tror jag. RC8an och S1000RR verkar gillas av längre förare, 2 hojar jag provkört (på bana) ocg varit halvt spekulant på. Men kom inte överens med någon av dem.

Dels kan det bero på att jag vant mig vid lättare och smidigare hojar (mindre roterande massa), dels på att de ÄR stora och jag är liten :( (179).

LC8:a motorn är ju grym däremot, på gata iaf. På bana saknar jag registret då det blir ett jäkla växlande tom jämfört med min radfyre 600 nu. Är det bättre på RC8Ren? Är den mer varvvillig?


Note:

SMTn.. Är du nöjd annars? Är det nån hoj jag skulle vilja ha för gatåka så är det den (om jag inte hade råd med flera). Piskar R1or på bandagar, packar som en BMW på långresan och är busig som en motard.. Den perfekta allround-hojen :tummenupp

Hej Hund!

Jag är grymt nöjd med SMT:n. Den är verkligen den perfekta allround-hojen som du skriver. Jag hade en 09:a innan och var ju "tvungen" att köpa den nya med ABS? En liten nackdel är dock att busigheten givetvis försvinner lite när man lastar den full, men den går stadigt och fint. F-n vad jag blev sugen på att köra nu när jag tänker på turerna i somras.

Du undrade lite om det var någon skillnad med varvilligheten RC8R och den vanliga, men det tror jag inte det är. Jag upplever inte att jag behöver växla hela tiden. Kan det vara så att du är van att ligga på varvtal som inte ens finns på RC8:an, eller hur är det att köra din rad-fyra? Det gäller att utnyttja det fina vridet, den kommer rätt bra redan vid låga varv, tycker jag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej Hund!

Jag är grymt nöjd med SMT:n. Den är verkligen den perfekta allround-hojen som du skriver. Jag hade en 09:a innan och var ju "tvungen" att köpa den nya med ABS? En liten nackdel är dock att busigheten givetvis försvinner lite när man lastar den full, men den går stadigt och fint. F-n vad jag blev sugen på att köra nu när jag tänker på turerna i somras.

Du undrade lite om det var någon skillnad med varvilligheten RC8R och den vanliga, men det tror jag inte det är. Jag upplever inte att jag behöver växla hela tiden. Kan det vara så att du är van att ligga på varvtal som inte ens finns på RC8:an, eller hur är det att köra din rad-fyra? Det gäller att utnyttja det fina vridet, den kommer rätt bra redan vid låga varv, tycker jag.


Önskar mig råd att ha en SMT också :(

Jo, 600an håller jag helst över 12000 för att ha max driv, men spannet från 12-15,5´ i fart är ändå hyfsat stort.

Jag har ju inte kört RC8an så mkt, men har haft 2 LC8or.. Där sa jag som dig, tyckte det var kanon med "det fina vridet". Men när jag började jaga insåg att det ändå tappas en hel del effekt där nere och motsvarande effekt jag har mellan 10-15,5´ på 600RR:en var bara mellan 7500 - 9500, sen tog det slut. Och den biten är betydligt kortare än 30% av totalregistret som på 600an.

På gata är ju tveklöst twinnen mkt trevligare, men när det spelar roll om man för sekunden får ut 85 eller 105 hk så har jag lärt mig tycka att R4an är bättre (än LC8an). Det var helt enkelt väldigt svårt att alltid ha rätt växel tycker jag.

Men det kan ju ha med drevning och så att göra också. Och sen är ju RC8an betydligt starkare än SuperDuken så man kanske har en annan "marginal" att köra på högre växel. Jag har provkört den, men absolut inte pressat eller försökt köra fort fort..
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Kanske en dum fråga, men finns det passagerarsadel på RC8R? Hittar inga bilder på R med passagerarplats/pinnar.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top