KTM 1190 Adventure

Hej
Har blivit dags att hitta en ny hoj och då har 1190 kommit upp som ett alternativ men undrar en sak.
Hur är den att åka 2 på?
Åkte 990 superduke innan och det var inget vidare att åka 2 på och sadeln var milt sagt inte den skönaste jag suttit på.

Det funkar utmärkt :tummenupp
Min fru som har åkt med ytterst sporadiskt på andra hojar har inte gnällt, har till och med åkt med frivilligt ...

( har visserligen en 1290, men det är ju samma chassi)
 
Last edited:
Idag när jag skulle köra upp hojen till vinterförvaringen så startade den inte. Startmotorn gick men den startade aldrig. Läste att rätt många har haft problem med kallstart. Någon som vet lösningen?
 
På -13, -14 hade man en annan startmotor som inte riktigt orkade dra runt motorn tillräckligt snabbt vid halvdåligt batteri. På -15 och frammåt monterades samma startmotor som i superduken som skall ha löst de problemen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag fick en ny startmotor monterad på min vid 1500 mil. Klagade på att den inte ville starta när det var kallt ute.
Har en 2014.
 
Idag när jag skulle köra upp hojen till vinterförvaringen så startade den inte. Startmotorn gick men den startade aldrig. Läste att rätt många har haft problem med kallstart. Någon som vet lösningen?

Det behövs bättre laddat batteri för att starta hojen än för att dra runt motorn.

Jag hade provat på med att ladda batteriet med en MC-laddare (lågström, högst 1A) till ca 14,3 V. Vilket sköts automatiskt med en "Smart laddare".

Och sedan försökt starta igen.
 
Jag köpte Heed's kraschbågar till min 1190 R men de lirar inte ihop med orginal hasplåt och därmed säljer jag dem. Värderar hasplåten mer än bågarna just nu så orginal bågar åker på igen.
Bågar med tillhörande väskor som sitter i bågen har bara blivit monterade och nedplockade igen. Nypris på allt var 2200kr plus frakt. 1700kr borde det vara värt....15109491_10205541963027627_402454883694551620_n.jpg
 
Efter några dagars laddning (Ctek 5,0) så startade den utan problem ????

Precis som vanligt. Batteriet laddar ur sig när det sitter i hojen.
Så det naturliga är att koppla en underhållsladdare till batteriet under vinterförvaringen.
Och i så fall ska den får igång laddningen efter ett 230V strömavbrott.
(För det finns dom underhållsladdare som INTE får igång laddningen efter ett strömavbrott, har haft sådan själv, efter strömavbrott händer ingen ting förrän efter en knapptryckning som startar MC laddning (två tryckningar startar Bilbatteriladdning) )

Eller så tar man hem batteriet och laddar batteriet med underhållsladdaren minst 1 gång/månad.
Eller så tar man det laddade batteriet, lindar in det i plastpåsar och tejp och ställer det i frysen. Tar ut det några dagar innan hojen ska ut, laddar det när det blivit varmt efter några dagar och in i hojen igen.
Oladdade batterier kan frysa sönder.
 
Har Ni fått brev från KTM ang. kablaget till ABS´n ?

Kan någon byta namn på tråden till 1050/1190/1290 Adventure, när det är i princip samma hoj ?
 
Last edited:
Nu har jag kört lite hoj under hjul-helgen. hojen är tvättad och skall fixas lite till våren.
SAS´n skall demonteras
Booster-plugg monteras
Den vita framskärmen skall bytas mot en svart dito.

Något annat som borde göras ?
IMG_1887.jpg
 
Ska ut och köra lite i dag:D Jag har Rox Speed FX risers som jag är väldigt nöjd med. Går att vinkla åt alla håll så man kan hitta ett perfekt läge:tummenupp.
 
Orginalstyret är för lågt om man skall stå och köra.
Jag sitter dock nästan jämn och då är det bra .(nästan lite högt)
 
Ok. Ska du använda Rottweiler SAS removal? Funderar på det själv. Sen undrar jag vad du har för däck och om du är nöjd?
 
Ok. Ska du använda Rottweiler SAS removal? Funderar på det själv. Sen undrar jag vad du har för däck och om du är nöjd?

Jag köpte pluggen från Zenoverland, England . Det tog 2 dagar och £14 innan den låg hemma i lådan .
Sedan köpte jag "removal-kitet" till KTM 1290 SD. (Det ser diskretare ut med KTM-prylar)
Däcken är Metzler Roadtec 01, "landsväg-sporttouring" hojen går betydligt bättre än med orginaldäcken, Jag har bara hört 400 mil med dem så jag vet inte hur livslängden är på dem
 
Last edited:
Dubbelt
 
Last edited:
Jag har beställt lite stuff till hojen.

Beställde följande pluggar för att få lite fetare gång på låga rpm. Vet inte om det kommer hjälpa. Nån som testat?
http://www.zenoverland.com/ktm-1190...dventure-1290-super-adventure-super-duke.html

Mindre vindkåpa till de varma sommardagarna. Tycker allmänt hojen är för varm och tänkte att mer luft är bra.

s-l1600.jpg

Nytt bakdäck, samma som orginal.

Nytt bakdrev, +3t dvs 45T istället för 42T
 
Jag har beställt lite stuff till hojen.

Beställde följande pluggar för att få lite fetare gång på låga rpm. Vet inte om det kommer hjälpa. Nån som testat?
http://www.zenoverland.com/ktm-1190...dventure-1290-super-adventure-super-duke.html

Mindre vindkåpa till de varma sommardagarna. Tycker allmänt hojen är för varm och tänkte att mer luft är bra.

View attachment 435192

Nytt bakdäck, samma som orginal.

Nytt bakdrev, +3t dvs 45T istället för 42T

Ser spännande ut.
Tycker också min 1290 hoppar/rycker vid låga varv.

Ser med spänning fram mot rapport! :tummenupp
 
Ser spännande ut.
Tycker också min 1290 hoppar/rycker vid låga varv.

Ser med spänning fram mot rapport! :tummenupp
Jag kör med slipon utan dB-killer och Boosterplug på min 1290. Mycket nöjd:tummenupp Mindre ryckig, mindre avgas smällar och bättre gasrespons.
 
Min 1290 går lite ojämnt/ ryckigt på låga varv och låg belastning.
Har en Boosterplug som skall monteras i vinter. Den skall tydligen feta på under hela varvtalsregistret, inte bara upp till 5500varv. Jag tänkte det var bra när man kör med slip-on ...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top