KTM 1090 Adventure R

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Tycker den här tråden saknas.
Jag hämtar ut min vilken dag som helst nu.
Har inte ens provkört den men det känns som den rättare hojen i segmentet.
Hög spec på delarna och bra pris.
Plockar ut den med hasplåt tourateck väskor och lite annat pill.
 
Varför köpa denna om man kan köpa en 1290? :va

Jag var och provkörde bägge på KTM dagen och 1290:n kändes som en pråm jämförelsevis. 1090 var VÄLDIGT mycket roligare att köra helt enkelt och jag kör hoj för att det är roligt... :)
 
Amen på den. Jag gick ned till 690 tom.
Jag gick ner till 250. Men nu Ska de köras landsväg utan begränsningar från terräng eller dåliga vägar.

Va precis i butiken och lämna gpsen som verkstan kopplar o drar i samband med ihop monteringen.

Hojen har anlänt till butik.
Tro man e nellad nu




Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
 
Måste fan ta och pallra mig så att man kan testa 1090 icke-R:en. Nån som vet nån handlare som har provkörning på dylik?

I brist på en 1090 SMT... :)
 
Som jag fatta det så tillverkas det inte så in i bänken många cyklar, så tvekade om de e nån som har en som demohoj

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
 
Jag har visserligen en 1290 SA som har massor av allt, men...
Det vore kul att strippa en sådan fullständigt.
Ta bort alla kåpor, sätta på delar från exc-modellerna. Belysning och instrumentering, den lätta bakramen med sadel. Modellera luftburken och göra en mindre och smalare tank typ 10-12 liter.
Bort med centralstödet och kraschbågar. Mindre avgassystem. Korta av svingen .Ta bort allt annat som inte behövs .

Det hade nog blivit en kul hoj. Tyvärr har jag inte råd att genomföra projektet:huvet
 
Jag har visserligen en 1290 SA som har massor av allt, men...
Det vore kul att strippa en sådan fullständigt.
Ta bort alla kåpor, sätta på delar från exc-modellerna. Belysning och instrumentering, den lätta bakramen med sadel. Modellera luftburken och göra en mindre och smalare tank typ 10-12 liter.
Bort med centralstödet och kraschbågar. Mindre avgassystem. Korta av svingen .Ta bort allt annat som inte behövs .

Det hade nog blivit en kul hoj. Tyvärr har jag inte råd att genomföra projektet:huvet


Låter som en kul idé.
Själv skulle jag bli lycklig om det kom en ny ersättare till super enduro som ktm hade för några år sedan
 
E du så vass på att bygga så du hade rott ett sånt projekt iland?
I min värld känns det lite motigt att sätta kapen o svetsen i en såpass ny hoj????
Det känns ju inte som det kan finnas många fästen som överensstämmer
 
Ska du ändå kapa svingen som gör den mer nervös så kan du ju göra så här direkt istället :fakta :rock

maxresdefault.jpg
 
Last edited:
Låter som en kul idé.
Själv skulle jag bli lycklig om det kom en ny ersättare till super enduro som ktm hade för några år sedan

Sjukt fet hoj de där.
Fick ett mail igår som upplyste mig att hojen va klar för leverans.
Slängde mig i bilen och drog hem o tiggde tjejen om att skjutsa mig till handlaren så jag kunde köra hem den... I ösregnet????

Svårt att få sig en uppfattning när man kör i ösregnet med sploinkans ny hoj o nya däck.
Har ju inte kört landsväg på aslänge så det blev mest fiskörning.
Hade nog velat haft ner fotpinnarna nån cm och gärna framflyttade nån mm.
Kanske blir bättre om jag höjer sadeln ett knäpp eller 2.


Ska du ändå kapa svingen som gör den mer nervös så kan du ju göra så här direkt istället :fakta :rock

View attachment 438149


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
 
Hade nog velat haft ner fotpinnarna nån cm och gärna framflyttade nån mm.
Kanske blir bättre om jag höjer sadeln ett knäpp eller 2.

Tyckte jag läste att det var justerbara fotpinnar och styre...

"Two handlebar clamping positions: horizontal +/- 10 mm, Two footpeg positions: 10 mm up and back (diagonally)"

Men de kanske var på den lägsta inställningen redan från fabrik...
 
styret kan placeras i två lägen, man vrider "styrhöjarna" 180 grader
fotpinnarna kan placeras i två lägen. "Fotpinnshållaren " kan vridas 180 grader.
Sadeln kan placeras i två olika lägen.
Det är bara att justera efter tycke och smak...
Är själv 189,5 cm.Har styret i det främre läget, fotpinnarna lågt och sadeln i lägsta läget.
 
styret kan placeras i två lägen, man vrider "styrhöjarna" 180 grader
fotpinnarna kan placeras i två lägen. "Fotpinnshållaren " kan vridas 180 grader.
Sadeln kan placeras i två olika lägen.
Det är bara att justera efter tycke och smak...
Är själv 189,5 cm.Har styret i det främre läget, fotpinnarna lågt och sadeln i lägsta läget.

Fotpinnarna satt redan i lågt läge. Men det va nog bara en vanegrej. Nu tänker jag inte på det längre.
Har hunnit klämma 30 mil i helgen trots det usla vädret.
Måste säga att jag gillar den skarpt.
 
Nu har jag inte tänkt på att kolla men ställbara fotpinnar (och styrhöjning) är väl bara på 1290?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top