KTM´s supermoto slipon?

chukabowa skrev:
motardnisse skrev:
Den krökta SXC dämparen sitter orig på BÅDE 625 & 660.

QUOTE]
menar du att själva burken är böjd? eller att det e ett jävla ormbo på rören i den? jag köpte en sån burk som på bilden. stod supermoto på den o allt.. o det var en såkallad "raktigenom" modell.. ett rör som går från ena hålet till det andra. utan att ta några u-svängar osv.

Ja den är ju knappast rak den som jonasson har på bild. Inuti denna så sitter det ett ca 10-15 cm rör som sitter fastsvetsat i konen, med andra ord så studsar avgaser innan de åker ut. Som jag nämnde tidigare så finns en som är rensad från början att köpa. Nr 82 på bilden!

Bifogat

• 19.gif
    19.gif
    49.9 KB · Visningar: 99
motardnisse skrev:
Ja den är ju knappast rak den som jonasson har på bild. Inuti denna så sitter det ett ca 10-15 cm rör som sitter fastsvetsat i konen, med andra ord så studsar avgaser innan de åker ut. Som jag nämnde tidigare så finns en som är rensad från början att köpa. Nr 82 på bilden!
den på din fina bild är inte den dämparen som heter supermoto... även kallad hxc eller nått... den har inte den lilla rörstumpen längst bak utan ett rör helt igenom. tyvärr så har jag mina bilder på den gammla och krashade daton :huvet

EDIT: röret är alltså inte helt rakt utan har samma knyck på mitten som skalet har. men ändå ett perforerat rör rakt igenom.

motardnisse skrev:
Det finns två sorter´av just denna SXC dämpare. Den ena som heter supermoto som ger 98db och den som heter enduro som ger 94db

Kolla här http://images.google.se/imgres?imgu...ktm+exhaust&start=140&svnum=10&hl=sv&lr=&sa=N

Den dämpare som finns på bild längst upp till höger har jag, och det är ett fullflödesdämpare. http://images.google.se/imgres?imgu...ktm+exhaust&start=140&svnum=10&hl=sv&lr=&sa=N
ja. supermoto burken har ett rör rakt igenom. o den andra har den lilla kamaren längst bak. den du har vet jag inget om mer än vad jag har läst. såhär står det på lelles sida: Silencer
ADVENTURE 98-05 LC4 ENDURO SC/SXC 94-05 LC4 SUPERMOTO SC/SX 94-04 2.6 kg lighter than stainless steel silencer, with ABE certificate for all LC4 640 with Mikuni carburator.

e där några skumma strypningar som gör att man kan få det där ABE grejset om man sätter den på en 640 :va

chukabowa skrev:
den på din fina bild är inte den dämparen som heter supermoto... även kallad hxc eller nått... den har inte den lilla rörstumpen längst bak utan ett rör helt igenom. tyvärr så har jag mina bilder på den gammla och krashade daton :huvet

EDIT: röret är alltså inte helt rakt utan har samma knyck på mitten som skalet har. men ändå ett perforerat rör rakt igenom.

HXC dämparen har inget konat rör i utmynningen som SXC har. Hade HXC på min 640 och den lät fan mer än SXC dämparen som jag hade på min 625 -02 orig. Det sitter en vägg just där du pratade om knycket. Men fortfarande så går inte avgaserna rakt linje utan studsar just i böjen samt just i slutet som jag pratade om rörstumpen på ca 10cm. Avgasrena bromsas då på 2 ställen.

Så här ser HXC dämparen som jag hade på 640-01

http://images.google.se/imgres?imgu...=2&prev=/images?q=ktm+HXC+&svnum=10&hl=sv&lr=

motardnisse skrev:
HXC dämparen har inget konat rör i utmynningen som SXC har. Hade HXC på min 640 och den lät fan mer än SXC dämparen som jag hade på min 625 -02 orig. Det sitter en vägg just där du pratade om knycket. Men fortfarande så går inte avgaserna rakt linje utan studsar just i böjen samt just i slutet som jag pratade om rörstumpen på ca 10cm. Avgasrena bromsas då på 2 ställen.

Så här ser HXC dämparen som jag hade på 640-01

http://images.google.se/imgres?imgu...=2&prev=/images?q=ktm+HXC+&svnum=10&hl=sv&lr=
hmm.. sådär såg inte min ut :3freak o min hade inget dumt rör i slutet.. bara en knäck på främre halvan.

EDIT:ska se om jag kan koppla in den gammla h-disken på denna burken så jag kan slänga upp en bild

chukabowa skrev:
hmm.. sådär såg inte min ut :3freak o min hade inget dumt rör i slutet.. bara en knäck på främre halvan.

EDIT:ska se om jag kan koppla in den gammla h-disken på denna burken så jag kan slänga upp en bild

Fördelen med SXC dämparen är att konen är o-ring försedd så det är lättare att ta bort den när man tagit bort nitarna, HXC däremot är förjävlig att ta bort konen på.

motardnisse skrev:
Va fan tror du det är på bilden då! SXC dämparen........ :huvet

Den krökta SXC dämparen sitter orig på BÅDE 625 & 660.
Supermotodämparen,raktigenommodellen.Det står ju på till och med.Och på SXC dämparen(den originalmonterade)står det.......SXC competition.Är det inte dags att sluta älta det här nu?

Busaberg skrev:
Supermotodämparen,raktigenommodellen.Det står ju på till och med.Och på SXC dämparen(den originalmonterade)står det.......SXC competition.Är det inte dags att sluta älta det här nu?

Släng upp en genomskärning på båda så får du se att det är stort sett samma konstruktion!

sirSmokealot skrev:
Men du... texten kommer ju inte att synas på din hoj eftersom avgassystemet kommer upp på vänster sida, och texten här är på den högra... :va

eller har de kanske tänkt på det??? :confused:

Nejdå... den bilden är bara för att visa hur dom ser ut... texten kommer på rätt sida beroende på vilken hoj det är.
:tummenupp

Lite ang. KTMs "orginal" dämpare i aluminium, mitt org. system som jag hade på 660n började insatsen skjutas ut, vet inte om något hade vibrerat sönder i dämparen men nitarna som håller bakstycket/insatsen skar sönder aluminiumen. Detta har hänt både mig och Zeb men iofs så har våra hojar körts oxå, vet två andra 660 som inte har problem, men men...

Kör numera med ett Acra, fint att det finns en uttagbar "tyst insatts" till dom för besiktning å vissa bankörningar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT