Kryssninsgsfartyg i cyklon *film*

tror det finns plats i mäsen på den där båten?

Ehh, va?

För övrigt, vad fan menar de med en cyklon? Det går lite höga vågor, något kaptenen verkar ha uppmärksammat då han vänder mot vinden, men någon cyklon var det ju knappast tal om. Och en vem flyger helikopter i en cyklon?

Ehh, va?

För övrigt, vad fan menar de med en cyklon? Det går lite höga vågor, något kaptenen verkar ha uppmärksammat då han vänder mot vinden, men någon cyklon var det ju knappast tal om. Och en vem flyger helikopter i en cyklon?

Grym katt det där! Lilamaskad?

2891745 Ehh, va?

Okej, tror inte det är trångt i matsalen, jag mennar det räcker med att det ska vara typ 2 meters vågor på ålands hav för det ska vara tomt i matsalen på finlandsfärjorna

Fast en cyklon har inget med själva vindstyrkan att göra. Det har med uppbyggnaden att göra (ser ut som spiraler på sattelitfoto, precis som orkaner fast i annan del av världen tex Indiska oceanen).
En cyklon kan ha vindar från allt från strax under storm till över 70m/s

Grym katt det där! Lilamaskad?

En riktig killer-kitten :D Fast hon är blåmaskad men för tillfället är hon väldigt mörk i färgerna men det klarnar väl om några månader då hon endast är 14 veckor.

Prulle, då är jag med. Jag var för en gång skull inte dryg, jag fattade helt enkelt inte.

Edit/ Deimos, hur kunde de då se att det var just en cyklon? Och det låter fortfarande riskabelt med att flyga i en sådan. Det kanske var en trombon :gnissla

Edit/ Deimos, hur kunde de då se att det var just en cyklon? Och det låter fortfarande riskabelt med att flyga i en sådan. Det kanske var en trombon :gnissla

Tja jag tror moderna båtar i den storleken har väderinfo från diverse satteliter. Då kan man se ifall det var en cyklon eller.

Saxat från wikipedia
"Långt ifrån alla tropiska cykloner utvecklas till formidabla monsteroväder, en del når inte ens stormstyrka". Med andra ord kan det nog vara ok att flyga i dom i vissa lägen...:fakta

Tuff film!

Verkade ha det lite kämpigt att komma upp i vind, eller misstar jag mig? Har för mig att jag läst att det inte är så lätt med sådana där stora flytande segel alla gånger...

Väntar med spänning på att någon av de forummedlemmar som faktiskt har större erfarenhet från sjön än en annan (fem år optimistjolle - go me!) upplyser oss landkrabbor om vad det egentligen är vi ser!

Vanligtvis försöker man gå upp och rida ut stormen mot vågorna. I det här fallet hade de tydligen problem med maskineriet vilket gjorde att de fick in dyningen i sidan. Då kan det bli väldigt gungit.
Jag har själv när jag jobbade på lastbåt vid något tillfälle sprungit runt och jagat en datorskärm medan jag höll en kaffebryggare i ena handen och mig själv i den andra.

Saken är dock den att även om en båt gungar och även om där är väldigt mycket båt över vattenytan har alla fartyg ett rätande moment. Ett fartyg har färskvattentankar, bunkertankar, ballasttankar och tunga maskiner i botten. Detta gör att viktcenterpunkten ligger ganska lågt. Flytvolymcenterpunkten ligger alltid högre.
Förenklat kan man säga att vikttyngdpunkten drar fartygen neråt och viktcenterpunkten får fartyget att flyta upp. Så länge den sjunkande kraftcenterpunkten ligger lägre än den flytande kraftcenterpunkten flyter fartyget på rätt köl.
Avståndet mellan dessa punkter kallar metacenterhöjd och är på ett modernt kryssningsfartyg förvånandsvärt liten, oftast mindre än en meter.

När ett fartyg kränger flyttar sig flytpunkten något eftersom fartygen deplacerar annorlunda. (Vikttyngdpunkter ligger någorlunda konstant så länge man inte har för mycket slack i tankarna.) Detta gör att vid krängning hamnar flytpunkten styrbord om sjunkpunkten vid krängning åt styrbord. Detta gör att det blir ett rätande moment som strävar efter att hålla fatryget på rätt köl.
Internationella regler kräver att fartyg ska ha rätande moment till krängningar upp till 60 grader. Sen är det klart att lastförskjutningar kan ställa till det men det är något helt annat.

Bifogat

• list.jpg
    list.jpg
    14.4 KB · Visningar: 30
Last edited:
Kan du förklara varför den norska båten lade sig uppochned för 2 veckor sedan?
Den användes till oljeplattformar, man tycker att den borde klara vad som helst.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15082724.asp

Jag har inte alla fakta om vad som hände med den båten men det var en ankarhanterare. De används föga förvånande till att hantera ankare till de stora oljeriggarna. Visst är det tuffa båtar som klarar tuffa förhållande men de ankarkjettingarna de ska hantera är väldigt tunga och det var troligtvis felhantering eller något liknande av en sådan som var orsaken till tragedin för två veckor sen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg