Kryssat ramnummer - vad gäller?

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Min MC har efter en olycka sådana skador på ramen att jag bedömer ett byte som nödvändigt. Jag har möjlighet att köpa en ram med kryssat men synligt ramnummer. Ramen ägs nu av en privatperson men är köpt från en mc-skrot som efter demontering mätt upp och konstaterat att den är hel och rak. Kvitton och dokumentation på skrotning och ägarbyten finns, det är inga problem att visa ramens ursprung.

Frågan jag behöver få svar på är om det är möjligt att lagligt föra över identiteten från min spruckna ram till den kryssade så att motorcykeln även i fortsättningen kan användas för gatkörning och besiktigas utan problem. Har sökt här på forumet och det verkar finnas flera uppfattningar i frågan. Jag skulle alltså vilja ha svar från någon som verkligen vet vad som gäller. Idéer om vart man kan vända sig för ett säkert svar uppskattas också, Vägverket/Transportstyrelsen, Larmtjänst, polis eller försäkringsbolag?

Om det är möjligt, hur går jag i så fall till väga? Vem får slå in det mitt nuvarande ramnummer på den kryssade ramen? Antar att det kryssade numret i så fall ska lämnas synligt? Vad ska jag göra med min nuvarande ram efter bytet?

Tack på förhand,
Henrik
 
Jag har haft några sådana ärenden, och då har jag bara knackat in det gamla ramr´et på den nya ramet och tagit med båda ramarna och papper till bilprovningen så är allt ut världen. Detta är dock i Norge, och jag har inte gjort det som privatperson, så slå en signal till SBP och dubbelkolla. Be att få snacka med en ingenjör
 
men om ramen är kryssad så har den väl bedömts som uttjänt dvs kaputt och ej lämplig att vistas i trafik av ngn anledning, lr har jag fel?
 
Gör så här:

1. Stansa in ditt ramnummer i den nyinköpta "kryssade" ramen, bredvid det gamla kryssade numret. Stansa rätt, svårt att sudda! Man måste kunna läsa det gamla, "kryssade" numret. Gör själv eller be verkstad om du är osäker.

2. Kapa loss styrhuvudet på din gamla ram, där ditt gamla ramnummer finns med.

3. Åk till Bilprovningen och gör en begränsad regbesiktning, 375:-.
Då dokumenteras rambytet. Du måste ha med styrhuvudet från din gamla trasiga ram, och det behåller Bilprovningen (destrueras). Du måste även ha med dokumentation på nya ramen.

4. Klart.

Har själv gjort ovanstående, senast 2006. Reglerna kan ha ändrats. Bilprovningens tekniska avdelning besvarar frågor om sådant.

/Stefan M

men om ramen är kryssad så har den väl bedömts som uttjänt dvs kaputt och ej lämplig att vistas i trafik av ngn anledning, lr har jag fel?

En hoj skrotas av f-bolagen om reparationen blir för dyr. Det innebär inte att ramen behöver vara trasig.

Stefan M
 
Last edited:
Att ramen är kryssad betyder inte att den inte får vara i trafiken bara att den är bortagen från fordonsregistert det ska inte var några problem att lösa det med bilprovningen skall bara vara att knacka in det nya nr och så noterar bilprovningen att ett ram byte har sket sen är allt klart
 
Hej, jag vet inte vad som gäller men jag skulle börja med att kontakta mitt försäkringsbolag och prata med dom.
Om dom mot förmodan inte skulle veta så skulle jag ringa till Bilprovningen samt till Transportstyrelsen.
 
Tackar för den snabba responsen, imponerande! Verkar som att ni är överens om att situationen går att lösa, ska dubbelkolla det med Bilprovningens tekniska avdelning imorgon så att inget har ändrats senaste tiden.
 
Jag har bytt ram då jag kraschat och gjorde då som Stefan M..... jag hade kvitto på ram från mc skrot....stansade själv mitt ramnummer lämnade min gamla ram vid besiktning...Inga problem.. men det var ett tag sen så ring bilprovningen och fråga...kommer ihåg att ramnumret inte fick vara för litet...
 
Gör så här:

1. Stansa in ditt ramnummer i den nyinköpta "kryssade" ramen, bredvid det gamla kryssade numret. Stansa rätt, svårt att sudda! Man måste kunna läsa det gamla, "kryssade" numret. Gör själv eller be verkstad om du är osäker.

2. Kapa loss styrhuvudet på din gamla ram, där ditt gamla ramnummer finns med.

3. Åk till Bilprovningen och gör en begränsad regbesiktning, 375:-.
Då dokumenteras rambytet. Du måste ha med styrhuvudet från din gamla trasiga ram, och det behåller Bilprovningen (destrueras). Du måste även ha med dokumentation på nya ramen.

4. Klart.

Har själv gjort ovanstående, senast 2006. Reglerna kan ha ändrats. Bilprovningens tekniska avdelning besvarar frågor om sådant.

/Stefan M



En hoj skrotas av f-bolagen om reparationen blir för dyr. Det innebär inte att ramen behöver vara trasig.

Stefan M


da hade jag fel:rodnar
 
nu har jag köpt en kryssad ram och ska bygga en mc av de reservdelar jag har hemma , alla delar är till en bmw r850r -04 och den kryssade ramen är lika så , hoppas någon kan förklara hur jag gör när jag byggt klart , SBP ringde i Fredags och försökte förklara men jag fick ont i huvudet av allt byråkrati han mummlade om och det lät int som han visste heller hur man gör , frågan är vem jag ska prata med först? han mummlade om massa intyg (avgas,buller,säkerhet) nån som vet vilka intyg som behövs och vart hittar man dem?

:confused: :3freak :va
 
nu har jag köpt en kryssad ram och ska bygga en mc av de reservdelar jag har hemma , alla delar är till en bmw r850r -04 och den kryssade ramen är lika så , hoppas någon kan förklara hur jag gör när jag byggt klart , SBP ringde i Fredags och försökte förklara men jag fick ont i huvudet av allt byråkrati han mummlade om och det lät int som han visste heller hur man gör , frågan är vem jag ska prata med först? han mummlade om massa intyg (avgas,buller,säkerhet) nån som vet vilka intyg som behövs och vart hittar man dem?

:confused: :3freak :va

Bygger du en hoj från scratch ska du tala med SFRO först och främst, så får du hjälp. Helt Sverigeunikt faktiskt. Bygger du ihop en hoj som "inte väsentligt avviker från en serieproducerad modell" är du rökt i form av att den inte går att amatörregga. Finns mer att skriva men det kommer nog snart härunder hoppas jag:)
 
nu har jag köpt en kryssad ram och ska bygga en mc av de reservdelar jag har hemma , alla delar är till en bmw r850r -04 och den kryssade ramen är lika så , hoppas någon kan förklara hur jag gör när jag byggt klart , SBP ringde i Fredags och försökte förklara men jag fick ont i huvudet av allt byråkrati han mummlade om och det lät int som han visste heller hur man gör , frågan är vem jag ska prata med först? han mummlade om massa intyg (avgas,buller,säkerhet) nån som vet vilka intyg som behövs och vart hittar man dem?

:confused: :3freak :va

Tror du skall se vad som gäller först, Har för mig att jag läst något om att kryssade ramar inte får användas till ombyggda fordon. Om du skall lyckas så är det nog en ram med papper som gäller.
Annars är ett samtal till sfro bra som första steg.
 
Du kommer inte kunna registrera den, såvida du inte har någon annan ram/identitet att utgå från.


/Stefan
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top