kryssat ramnr: ?

nypan

WROOOM!
Gick med
3 Aug 2004
Ort
nyköping
Hoj
R1 -06
Tänkte höra vad man ska tänka på om man är intresserad av att köpa en hoj som har ett kryssat ramnummer. Vilka papper ska man se till att man får med hojen? Finns det något bra sätt att kolla så att allt är som det ska med hojen (ej stulen). Jag hade tänkt att bara köra på bana med den (inte tävla).

mvh/nypan
 
OM du endast ska köra "bandagar" och "träna" så krävs inga särskild papper på ramen, men det kan ju dock vara bra att ha något som styrker ursprunget OM du vill börja tävla eftersom du då måste beställa ett Mc-ID på hojen.

Men om numret är kryssat så ska man fortfarande kunna identifiera ram-numret och då kolla numret med polismyndighet, vägverket.
Vad är säljarens förklaring till varför ramen är kryssad?

/Nitrous
 
Ram

Dregen skrev:
2524282 Någon?! :va
Försäkringsbolaget har dömt ut hojen,för att hojen ej ska komma ut i cirkulation igen så kryssar man över ramnummret.
 
2FAST4U skrev:
2524306 Försäkringsbolaget har dömt ut hojen,för att hojen ej ska komma ut i cirkulation igen så kryssar man över ramnummret.

Precis, kan tillägga att man gör så om man kommit överens om att hojen endast ska gå till uppstyckning eller till bana.
 
Kryssat

2FAST4U skrev:
2524306 Försäkringsbolaget har dömt ut hojen,för att hojen ej ska komma ut i cirkulation igen så kryssar man över ramnummret.

- Inte "dömt ut"....däremot "LÖST IN".
- En ram med kryssat ramnummer går inte att registrera MED DETTA RAMNUMMER,
men du kan använda den, om du tex. har en hoj med riktig identitet och "kvaddad" ram, och vill byta ram.
- Se bara till att få med ett kvitto som styrker ursprunget.

KentW
 
Man kryssar Ram nr på skrot mc för att försärkrings bolagen kräver att ramarna ej ska komma ut i trafik igen!

Men till bankörning går dom att använda. men det kan vara svårt ändå att få köpa sådana ramar eftersom man inte vet vem den hammnar hos i slutänden!

Det går att köpa sådana om man har ram med ägare papper och lämmnar in den trasiga ramen (flyttar över identiteten till den kryssade).
Men du ska iaf ha ett köpkvitto med telenr och persnr på säljaren och helst ett intyg som bevisar ursprung, Tex kopia på tidigare regbevis!



Mvh Peter - Hojskrotare - www.kimsmc.se
 
Last edited:
Madbulle skrev:
2524324 Man kryssar Ram nr på skrot mc för att försärkrings bolagen kräver att ramarna ej ska komma ut i trafik igen!
Men till bankörning går dom att använda. men det kan vara svårt ändå att få köpa sådana ramar eftersom man inte vet vem den hammnar hos i slutänden!
Det går att köpa sådana om man har ram med ägare papper och lämmnar in den trasiga ramen (flyttar över identiteten till den kryssade).
Men du ska iaf ha ett köpkvitto med telenr och persnr på säljaren och helst ett intyg som bevisar ursprung, Tex kopia på tidigare regbevis!
Nu är jag inte alls med.
Man kryssar ramen för att den inte ska komma ut i trafik igen men det går bra att flytta över ett ramnummer från en annan skrotad ram till den kryssade ramen :va
 
sandstream skrev:
2525013 Nu är jag inte alls med.
Man kryssar ramen för att den inte ska komma ut i trafik igen men det går bra att flytta över ett ramnummer från en annan skrotad ram till den kryssade ramen :va
ja de e ju inte rätt men så är det :tummenupp
 
Jag har en kryssad ram till en sucka 1100 r -93:a. Den har inte varit krockad ens,däremot är det en återfunnen hoj som blivit stulen.O ägaren hade redan fått ut ersättning,så då blev den nedplockad o "kryssad".Hade tänkt använda den till ett återskapande,men med nya reglerna från i fjol så går det inte med den årsmodellen än då hojen måste va 15 år gammal eller mer.
 
Det skulle alltså teoretiskt fungera att sno en hoj och kryssa över ramnummer och motornummer för att sedan använda på bana!? T.ex. vid allmänhetens åkning??!!:va :va :va :va :va :va
 
sandstream skrev:
2525013 Nu är jag inte alls med.
Man kryssar ramen för att den inte ska komma ut i trafik igen men det går bra att flytta över ett ramnummer från en annan skrotad ram till den kryssade ramen :va


Nix inte riktigt! Du kan flytta över ditt ramnr från en ICKE skrotad hoj/ram till den skrotade , Då har du ju bytt ram men har din gamla identitet kvar som inte är skrotad!

Dregen skrev:
2525450 Det skulle alltså teoretiskt fungera att sno en hoj och kryssa över ramnummer och motornummer för att sedan använda på bana!? T.ex. vid allmänhetens åkning??!!:va :va :va :va :va :va

Njää inte riktigt bra det :va

Men du kan använda en sån TROR jag ( jag vet inte så mkt om reglerna vid bankörning) men hursom helst ska du ha Kopian på tidigare reg bevis och ett MKT bra kvitto från säljaren av ramen (Helst en Mc Demontering eller liknande)

Jag personligen säljer helst inte ramar som är skrotade utan kapar bort styrhuvudet och lämmnar ramen till återvinning! :huvet
 
Last edited:
Dregen skrev:
2525450 Det skulle alltså teoretiskt fungera att sno en hoj och kryssa över ramnummer och motornummer för att sedan använda på bana!? T.ex. vid allmänhetens åkning??!!:va :va :va :va :va :va

Japp, det är korrekt! När jag tävla/tränade med min gamla r1:a var det bara vid tävling mc-idcard efterfrågades.....Tror helt seriöst att det finns en del mc som inte skulle må så bra av närmare granskning.
 
Madbulle skrev:
2525526 Nix inte riktigt! Du kan flytta över ditt ramnr från en ICKE skrotad hoj/ram till den skrotade , Då har du ju bytt ram men har din gamla identitet kvar som inte är skrotad!
Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.
Den logiken förstår jag inte riktigt, verkar livsfarligt.
 
sandstream skrev:
2526368 Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.
Den logiken förstår jag inte riktigt, verkar livsfarligt.
Du kan ju ha lyckats fa en buckla i din ram som är reggad, tex vid bankörning eller klotning, och vill byta ram till en ram som är obucklad men kryssad. Det maste väl vara den mest logiska orsaken till att använda en kryssad ram, eller? :va
 
sandstream skrev:
2526368 Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.
Den logiken förstår jag inte riktigt, verkar livsfarligt.

Skrotad på pappret, alltså kryssad är inte lika med att den är kass. Räcker med en repa för att fb skall lösa in ramen. Kosmetisktkass men ej tekniskt...
 
sandstream skrev:
2526368 Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.
Den logiken förstår jag inte riktigt, verkar livsfarligt.

Identiteten är allt som försäkringsbolaget bryr sig om. Om hojen löses in av olika anledningar så ska ramen där identiteten sitter förstöras el. kryssas, ramen kan ju vara felfri men löses in ändå pga kostnad för att laga resten.
Identiteten har värde i sig...
 
Manne skrev:
2526401 Skrotad på pappret, alltså kryssad är inte lika med att den är kass. Räcker med en repa för att fb skall lösa in ramen. Kosmetisktkass men ej tekniskt...
Okej :tummenupp
 
Polisen i Italien sprängde nyligen en liga som sysslade med att själa hojar och sen såldes dom oftast som banhojar. Dom hade snott en hel del hojar. 4st fick tydligen hamna i finkan om jag läste rätt. "Operation Superbike" kallade polisen den utredningen som tog några månader att genomföra. :)

http://www.asaps.it/showpage.php?id=10679&categoria=News
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top