krypkörning

Togg

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Sl 1000
Har varit ute och kört lågfartsbanan idag (serpentin liknande), funderar på om de ska vara garagesväng när man vänder eller om man har hela 8 meter på sig?
Undrar även om det finns någon min. tid på den?

ber om ursäkt ifall just dom frågorna varit uppe förr.

Det finns ett område du inte får åka utanför. Ingen tidspress, utan du skall köra den så långsamt du kan.

Titta in på en körskola. de brukar ha små gratis-häften med konbanan utritad med mått.
Annars finns de avbildade med mått i teoriboken

Togg skrev:
2087477 http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf

Har skrivit ut de här bilderna, har lite svårt att tolka dom bara.
Tycker det verkar lite lätt om man har 8 meter på sig att vända men de kanske är lättare nu än när jag tog A1 kortet.
det svåraa med banan är ju att allt ska gå i 0,5 km/h (ungefär) så du skulle mer eller mindre kunna vända på en femöring om du ville :tummenupp

-Rosen- skrev:
2087485 det svåraa med banan är ju att allt ska gå i 0,5 km/h (ungefär) så du skulle mer eller mindre kunna vända på en femöring om du ville :tummenupp

Precis! Langsammare an en karring med rullator! :lol

-Rosen- skrev:
2087485 det svåraa med banan är ju att allt ska gå i 0,5 km/h (ungefär) så du skulle mer eller mindre kunna vända på en femöring om du ville :tummenupp

Precis! Jag klarade den lågfartsbanan jag tyckte var svårast, andra gången jag testade. Dock räknades det inte för krypkörning så det tog ett gäng lektioner för mig......

lorkan skrev:
2088193 Woot ? Figur 1 eller 2 ? Får man välja själv ? 1an är lättare enligt mig..

Nope. Examinatorn talar om vilken bana som gäller. Men såvitt jag vet får man själv välja om man skall ta första svängen till höger eller till vänster (dvs det kommer att avgöra om du skall svänga sista, garagevändningen, till höger eller vänster. Kan vara idé att tänka på det för att man har oftast enklare att ta svängen åt ena hållet än åt andra hållet) i konbanan med 4 koner på rad.

Kolla i körkortstrådarna som redan finns. Det mesta har diskuterats redan. VV:s föreskrifter om vad som gäller för proven är här:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Togg skrev:
2087372 Har varit ute och kört lågfartsbanan idag (serpentin liknande), funderar på om de ska vara garagesväng när man vänder eller om man har hela 8 meter på sig?
Undrar även om det finns någon min. tid på den?

ber om ursäkt ifall just dom frågorna varit uppe förr.

Yttergränserna är inte någon egentlig begränsning om du inte kör upp på något med stor svängradie. De bryr sig faktiskt (eller skall i alla fall inte bry sig) särskilt mycket om om du råkar gå över dessa. Det är själva konbanan som är provet.

Schysst hoj, förresten! :tummenupp

ft skrev:
2088982 Yttergränserna är inte någon egentlig begränsning om du inte kör upp på något med stor svängradie. De bryr sig faktiskt (eller skall i alla fall inte bry sig) särskilt mycket om om du råkar gå över dessa. Det är själva konbanan som är provet.

Schysst hoj, förresten! :tummenupp

hmm intressant! Jag har hört att man inte får komma utanför "yttergränserna" Jag har för mig att dom kallades begränsningslinjer!

Var har du hört den infon att det inte skulle va så noga? Skulle va trevligt att veta om det verkligen är så..

ozto skrev:
2088990 hmm intressant! Jag har hört att man inte får komma utanför "yttergränserna" Jag har för mig att dom kallades begränsningslinjer!

Var har du hört den infon att det inte skulle va så noga? Skulle va trevligt att veta om det verkligen är så..

När VV var här och berättade för sina uppkörningsgranskare hur det skall gå till.

Det som sades var väl, om jag skall vara mer noggrann, att det inte är automatisk kuggning om man kör utanför linjerna. Kör någon t ex upp på en sporthoj så tar det ju lite mer utrymme att vända.

Sedan handlar det om att visa upp att man har kontroll på maskinen. Det skall vara en U-sväng och inte en tur till nästa socken för vändning på en parkering där. De flesta maskiner kan svänga såpass snävt att man knappast kan anses ha full kontroll om man inte kommer runt utan att köra utanför linjerna, så då kuggar man nog ändå om man vinglar runt med 25 m svängradie - men inte formellt beroende på att man lyckas få ett hjul utanför 4m-gränsen.

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
2089019 När VV var här och berättade för sina uppkörningsgranskare hur det skall gå till.

Det som sades var väl, om jag skall vara mer noggrann, att det inte är automatisk kuggning om man kör utanför linjerna. Kör någon t ex upp på en sporthoj så tar det ju lite mer utrymme att vända.

Sedan handlar det om att visa upp att man har kontroll på maskinen. Det skall vara en U-sväng och inte en tur till nästa socken för vändning på en parkering där. De flesta maskiner kan svänga såpass snävt att man knappast kan anses ha full kontroll om man inte kommer runt utan att köra utanför linjerna, så då kuggar man nog ändå om man vinglar runt med 25 m svängradie - men inte formellt beroende på att man lyckas få ett hjul utanför 4m-gränsen.

Mvh,
/Fredrik

ok.. låter ju bra, tjejen ska köra upp snart så det kan ju va ju goda nyheter!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D