Krympslang som inte krymper, eller vad det heter?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/61996

Jag ska renovera elsystemet och vill ha fina kabelrör runt kablarna som ser ut som orginalskydden som sitter runt elsystemet.
Vart hittar man sådanna rör, eller vad det kallas. Har Googlat runt en massa och hittar inte. Kabelstrumpa finns på Biltema. Ser helt OK ut, men vet inte om dom tätar och skydder lika bra mot väta och grus. Det ska sitta på en Off Road hoj.
Någon som har tips. Gärna något tips på bra säkringshållare. Dom flesta är på tok för stora eller så är det väldigt rassligt. 6-8 säkringar behöver jag.

Jag tycker du skall avstå kabelrör. De gör mer skada än nytta då de ger utmärkta förhållanden för skit och vatten att stanna kvar i höljet. Antingen skall man krympa så att skiten inte kommer in eller så skall det vara öppet och bara ha nötningsskydd.
2014-11-16 10.15.43.jpg
Såhär ser elen ut på min ökenracer. Kabelband (cable wrap) finns på Elfa och Aliexpress för småpengar. Ger ett outstanding nötningsskydd och lätt access till kabelstammen vid felsökning. Används på alla fabrikare i Dakar men ser såklart inte särskilt OEM ut....

Säkringshållaren är köpt på EBAY men finns här. 1 kabel in med matningen och 6 sladdar ut, mini bladsäkring. Locket satt dessutom kvar efter 400 mil ökenrally vilket får ses som en bedrift i sig.Finns även med 10 grupper...

(Ja navigationstornet är krokigt efter en krasch och ihoplappat med buntband)

Last edited:
minisäkringar finns det ju, Googla på ATM mini blade fuse box så hittar du på lite, kolla med elfa om du har fått hem igen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...