Kruka för 2500

Hjälmar är enda produkten på marknaden där design och efterfrågan saknar all betydelse. En 3000-kronors hjälm är dubbelt så säker som en 1500-kronors hjälm. En 6000-kronors hjälm är dubbelt så säker som en 3000-kronors hjälm.

Detta kan lätt påvisas genom att man kollar priserna på Shoei Raid, en svart Raid utan klistermärken är 1000kr billigare än den med klistermärken. Anledningen till detta är ju självklar för oss som kan hjälmar, den 1000kr dyrare hjämen har ju ett stort klistermärke över hela hjälmen.

Klistermärket utgör ett extra dämpande lager och därmed är den också dyrare och säkrare än den klistermärkeslösa(och farligare) Raiden.

jag la ut 2400kr (nedsatt pris, förr 3400kr ) på en ny Nolan X-lite N93 hjälm förra veckan, men jag är ganska ny inom detta område men gubben i butiken sa att detta skulle tydligen vara imprinsip den bästa hjälm man kan få för ca 2500-3000kr, 1300gram , komposit, tvättbar inredning, ny konstryktion på ventilation, tyst, reptåligt visir, mm listan blir lång, kan bara säga att jag är klart nöjd :tummenupp ,,, men detta är min uppfattning...

nolan.jpg

Last edited:
LameViffer skrev:
Hjälmar är enda produkten på marknaden där design och efterfrågan saknar all betydelse. En 3000-kronors hjälm är dubbelt så säker som en 1500-kronors hjälm. En 6000-kronors hjälm är dubbelt så säker som en 3000-kronors hjälm.

Detta kan lätt påvisas genom att man kollar priserna på Shoei Raid, en svart Raid utan klistermärken är 1000kr billigare än den med klistermärken. Anledningen till detta är ju självklar för oss som kan hjälmar, den 1000kr dyrare hjämen har ju ett stort klistermärke över hela hjälmen.

Klistermärket utgör ett extra dämpande lager och därmed är den också dyrare och säkrare än den klistermärkeslösa(och farligare) Raiden.
vad grundar du detta på??! om det är en glasfiber hjälm så kan jag delvis förstå dig men är det en plast/komposit hjälm så förstör klistret på klistermärkerna stryktåligheten på hjälmen! Kan det inte vå så att detta "klistermärke" du pratar om kan vara en lackering? då tar ju inte hjälmen skada av detta :confused:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph