Kruka för 2500

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Eftersom jag anser mig själv som helt värdelös på hjälmar :huvet så ställer jag frågan till alla er!

Jag hittade som hastigast en hjälm på mc-boden som heter nitro. Klicka här ! ! !

Fast vilken hjälm rekommenderar du? För ca 2500-3000 pix ?
Det måste ju finnas bättre hjälmar för samma peng! ?

Åk till en mc-affär och testa en jävla massor hjälmar, be om hjälp, annars är det jävligt lätt hänt att du köper en för stor hjälm. Be sedan att få provköra hjälmen du är intresserad av för att kolla hur mkt den brusar. Se bara till att det är en komposit/kevlarhjälm.

Scott Sexpump skrev:
Jag köpte en sho-hej raid. Prutade ner den från 3 papp till 2500 förra sommaren.

Scott Sexpump skrev:

Kolla med Shark hjälmarna.
Min förra var Shark och jag var toknöjd med den. Billiga i inköp, sitter bra och är komposithjälmar.

Min fick pension efter att jag skallat asfalten efter en 15 meters flygtur i 70KM/t. Var lite groggy, men ingen hjärnskakning och inget ont i huvudet efteråt. Hjälmen var inte så snygg.. men vadå.. Den gjorde sitt jobb.

Tyvärr finns det inte så många återförsäljare av Shark, men det är bra hjälmar.

Annars skulle jag rekomendera att du lägger ut pengarna på hjälmen oavsett vad det kostar.
*Dels för säkerheten
*Dels därför att ALLA som jag känner som börjat med en "billig" hjälm alla har bytt till "dyrare/bättre" efter en säsong.
Det blir dyrare att byta efter en säsong än att köpa riktigt på en gång.

Varför de bytte? Inredningen är MYCKET skönare i en mer påkostad hjälm OCH de är lättare. Skaffa alltid en så lätt hjälm som du har råd med. De verkar inte väga mycket, men skall man ha den på sig vad aktivkörning så är det faktiskt avgörande för hur alert och fräsch du kommer att känna dig. Man får lätt ont i nacken med en tung hjälm.

amullo skrev:
Kolla med Shark hjälmarna.
Min förra var Shark och jag var toknöjd med den. Billiga i inköp, sitter bra och är komposithjälmar.

Min fick pension efter att jag skallat asfalten efter en 15 meters flygtur i 70KM/t. Var lite groggy, men ingen hjärnskakning och inget ont i huvudet efteråt. Hjälmen var inte så snygg.. men vadå.. Den gjorde sitt jobb.

Tyvärr finns det inte så många återförsäljare av Shark, men det är bra hjälmar.

Annars skulle jag rekomendera att du lägger ut pengarna på hjälmen oavsett vad det kostar.
*Dels för säkerheten
*Dels därför att ALLA som jag känner som börjat med en "billig" hjälm alla har bytt till "dyrare/bättre" efter en säsong.
Det blir dyrare att byta efter en säsong än att köpa riktigt på en gång.

Varför de bytte? Inredningen är MYCKET skönare i en mer påkostad hjälm OCH de är lättare. Skaffa alltid en så lätt hjälm som du har råd med. De verkar inte väga mycket, men skall man ha den på sig vad aktivkörning så är det faktiskt avgörande för hur alert och fräsch du kommer att känna dig. Man får lätt ont i nacken med en tung hjälm.

Kan bara hålla med vad det gäller Shark (efter som jag säljer dom :tungan ). En nyhet för året är modellen som heter RSX för 3500 Kr får du en multiaxial fiber hjälm som väger c:a 1300g utagbar och tvättbar inredning 3mm tjockt visir=tyst. Vad det gäller återförsäljare så kan du få hjälp att hitta den som är närmast om jag får reda på vart du bor.

Bifogat

• BGRSX-INITIAL-BLK11.jpg
    BGRSX-INITIAL-BLK11.jpg
    27.7 KB · Visningar: 69
Jupp !!

Sharkhjälmen sitter som en handske på min skalle iallafall.

Prova en sån, innan du bestämmer dig.. Det kan det vara värt.

/ jeppa

En hjälm ska, som alla säkert vet, sitta tight åt alla håll. Om skallen kan dansa runt i hjälmen sjunker skyddet mot slag väsentligt.

När jag skulle köpa hjälm sist (börjar bli dags igen) så köpte jag med flit en som var alldeles för liten eftersom jag inte hittade nån som passade. Alla satt tight fram/bak och glest i sidled. Jag = Missfoster?
Hursomhelst så köpte jag en hjälm som satt lagom i sidled och tänkte att jag får väl acceptera att den är tight fram/bak.
Men jag tog kulhammaren och knackade försiktigt innanför pannan och bakhuvudet (i hjälmen!!!!). Knackningarna ger småsmå deformationer av frigoliten med följd att hjälmen numer passar perfekt på just min skalle. Lagom tight runt om.
Notera att det handlar om att knacka försiktigt och sen testa hjälmen (flera timmar) flera gånger. Det kan med andra ord ta en vecka innan man har justerat in pottan ordentligt.

Jag vet inte vad hjälmtillverkare säger om detta men det fungerar utmärkt och ger rimligheten bättre skydd än en hjälm som glappar i en riktning (sidledes i mitt fall).

Har för övrigt hört rekommendationer om att man ALDRIG ska låna ut sin potta eftersom en skalle med annan form kan medföra just dessa deformationer av frigoliten. Då passar inte pottan lika bra sen.

Scott Sexpump skrev:
Eftersom jag anser mig själv som helt värdelös på hjälmar :huvet så ställer jag frågan till alla er!

Jag hittade som hastigast en hjälm på mc-boden som heter nitro. Klicka här ! ! !

Samla ihop mer flis o köp en ordentlig hjälm, vet iof inte hur just den hjälmen du tittat på sitter men som dom ovan säger så sitter och skyddar en dyrare bättre. Jag köpte en Shohej för 2800, tung o inte jätteskön samt susar halvmkt. ÅNGRAR MEJ!! Men nu har ja inte så mkt flis att jag kan köpa en ny för 5-6000 så jag får bita i den sura hjälmen....

Jag kör med en Arai NR5 och är mycket nöjd. En hjälm kostar flis. En bra hjälm kostar mycket flis men tänk på vad det är den skyddar. :) Snåla inte.

Jag tror inte det är någon större skillnad på säkerheten mellan en hjälm i 3000:- klassen och en i 5-6000:- klassen.
Skillnaderna som jag ser det är: Snygg replica-lack = +1000:-, 10g lägre vikt = +1000:-, Bättre ventilering = +500:-, Något tystare = +500:-
Och vips så har vi fördubblat priset på en hjälm utan att öka säkerheten...men visst är det häftigt med en snygg lack, och skönare med bättre ventilering och tystnad, så köp vad du vill, så länge det är en komposithjälm! :tummenupp

Kolla på www.ebay.com eller www.ebay.co.uk och sök på diverse olika namn så som: shoei, nitro eller vad du nu vill ha för märke. Kommer komma upp iallafall en del i rätt bra pris. Problemet är att du inte kan testa hjälmen. Du kan ju lösa det genom att köra till den lokala handlaren och testa där först.

McFille skrev:
Jag tror inte det är någon större skillnad på säkerheten mellan en hjälm i 3000:- klassen och en i 5-6000:- klassen.
Skillnaderna som jag ser det är: Snygg replica-lack = +1000:-, 10g lägre vikt = +1000:-, Bättre ventilering = +500:-, Något tystare = +500:-
Och vips så har vi fördubblat priset på en hjälm utan att öka säkerheten...men visst är det häftigt med en snygg lack, och skönare med bättre ventilering och tystnad, så köp vad du vill, så länge det är en komposithjälm! :tummenupp
Jo, det är skillnad har jag fått förklarat av mig av en stabil MC-farbror på MC-Poolen, de dyrare hjälmarna har fler energidämpande lager än de billigare, min Shoei Raid t.ex har bara ett lager, medans hjälmar i prisklassen 5-6000 har två eller fler lager. Sen hur stor inverkan det verkligen har på säkerheten kan man ju diskutera, men de dyrare hjälmarna är inte enbart dyrare för att de har mer bling-bling :).

Ja skrev inte att det var bling bling, ventilation och tystnad är viktiga saker, men kanske inte dödsviktiga.
Se en 3000:- hjälm som en ny Volvo, och en 6000:- som en ny BMW; BMW:en är tystare, skönare och snyggare, men inte nödvändigtvis säkrare... :)

Rätt eller fel, det är min uppfattning iaf...

sgtpepper skrev:
Jo, det är skillnad har jag fått förklarat av mig av en stabil MC-farbror på MC-Poolen, de dyrare hjälmarna har fler energidämpande lager än de billigare, min Shoei Raid t.ex har bara ett lager, medans hjälmar i prisklassen 5-6000 har två eller fler lager.

Shit! Har du också fått en trekvarts föreläsning av skäggtomten?
Jag lyckades smita när han letade efter den itusågade "Araihatten" :lol

Tysken skrev:
Shit! Har du också fått en trekvarts föreläsning av skäggtomten?
Jag lyckades smita när han letade efter den itusågade "Araihatten" :lol
Jepp :). Han kan sina hjälmar, det råder inget tvivel om det :). Jag var där med polaren som skulle köpa hjälm, det var som att återvända till högskolans föreläsningar, fast det var faktiskt riktigt intressant.

Scott Sexpump skrev:

shoie raid 2895 spänn

McFille skrev:
Ja skrev inte att det var bling bling, ventilation och tystnad är viktiga saker, men kanske inte dödsviktiga.
Se en 3000:- hjälm som en ny Volvo, och en 6000:- som en ny BMW; BMW:en är tystare, skönare och snyggare, men inte nödvändigtvis säkrare... :)

Rätt eller fel, det är min uppfattning iaf...

Bling bling är precis det du beskrev. Han förklarade ju dock att det var fler dämpande lager vilket innebär att hjälmen är säkrare. Alltså inte bara bling-bling.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph