Krosskläder till plastraket?

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Har kollat lite på krosskläder och de verkar ju så lösa o sköna.

Nu till frågan, om man köper ett par byxor på tex ridestore.se, är där skydd i dessa? Eller måste man köpa alla skydd till? I tröjorna förstår jag att där inte är ngt.

Hade bara varit så skönt att ha ngt nättare på sig under sommaren om man tex ska ner på stan o ta en fika eller ngt bara, lite jobbigt att trä på skinnet för kortare rundor. Men jag vill ju samtidigt inte tulla så mycket på säkerheten!

Ngn här som kör denna variant? Kanske räcker med sådana byxor med knäskydd och ett par armbågsskydd & ryggskyddet under tröja till posörkörning ner till stan?

Och alla ni som nu kommer skriva att man inte FÅR ha sådana kläder till sporthoj, bah, skona mig från tjatet!

Tacksam för svar :tummenupp

krossutrustning är inte direkt anpassad för marksyningar på asfalt men visst, ditt val. Knäskydd mig veterligen finns inget som sitter fast i byxorna, vore enligt mig en dum lösning.

Lindstrands Cammo byxor är bra synade marken en gång i sommras med dom och dom höll skit bra sen kan man ju alltigt köpa en snygg skinnjacka och ha till :tummenupp

Rigor Mortis skrev:
Vill du se ut som en idiot så!!!!!!!!!

Haha, just sådana idiotinlägg ja ville slippa. Men vissa verkar ju inte kunna bättre.

Nämde ju det att det ska vara diskret o så. Vill ju inte ha värsta svart/gul/röda crossbyxan. Men kan va skönt att slippe korvskinnet ibland, och då är det väl bättre att skydda sig så mkt man kan lr?

Nåja, leta andra trådar att sabba nurå.... Bah :fatta!

jag köpte lindstrands lizard.. dom kommer göra ont att ramla i. men för posöråkning funkar dom väl. ramlade i ett par shift i somras.. dom gick iaf sönder..
lindstrands har skydd för knä och höft som extratillbehör.
knäskydden sitter så där.. antagligen bättre med ett par lösa.

snygga är dom dock

Cross-, enduro- och offroadkläder är dåliga på asfalt, i fallande skala. Ett par crossbyxor är sämst och Lindstrands offroadbyxor antagligen bäst även om det i jämförelse med skinn är värdelöst.

Köp ett vettigt textilställ avsett för landsvägsåka istället. T.ex Rukka.

vet inte, men jag kör sporthoj med mina lindstrands bysor o en gore tex/cordura nåt sånt skit till jacka..
dom varma dagarna då man bara glider så tar jag på mig skyddsjacka o en hood..
jag kör faktisk fegare med min sporthoj än motard så jag tror jag gör illa mig lika mycke eller mer om jag tar den för en runda.
tar dock inga 200 ++ blås med dessa kläder..
kör jag motorväg med dessa ligger jag väl runt 120 kanske..

skoteridioten skrev:

http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/klader-06/93-100.pdf

heke skrev:
Har kollat lite på krosskläder och de verkar ju så lösa o sköna.

Nu till frågan, om man köper ett par byxor på tex ridestore.se, är där skydd i dessa? Eller måste man köpa alla skydd till? I tröjorna förstår jag att där inte är ngt.

Hade bara varit så skönt att ha ngt nättare på sig under sommaren om man tex ska ner på stan o ta en fika eller ngt bara, lite jobbigt att trä på skinnet för kortare rundor. Men jag vill ju samtidigt inte tulla så mycket på säkerheten!

Ngn här som kör denna variant? Kanske räcker med sådana byxor med knäskydd och ett par armbågsskydd & ryggskyddet under tröja till posörkörning ner till stan?

Och alla ni som nu kommer skriva att man inte FÅR ha sådana kläder till sporthoj, bah, skona mig från tjatet!

Tacksam för svar :tummenupp

Blir nog en skyddsväst & lindstrands brallor för min del när det blir för varmt ute..... när jag kör till jobbet d.v.s. Är ju enbart stadstrafik.

Bifogat

• 5.jpg
    5.jpg
    136.3 KB · Visningar: 80
  • 6.jpg
    6.jpg
    25.5 KB · Visningar: 155
ozeo skrev:
tar dock inga 200 ++ blås med dessa kläder..
kör jag motorväg med dessa ligger jag väl runt 120 kanske..
Att kana på asfalten i 200 eller i 120 är nog ungefär lika obehagligt :).

Men jag ska inte säga något egentligen, jag brukar köra till jobbet i jeans och min Lindstrands-jacka, iofs är det bara innerstadskörning då, men ändå....

heke skrev:
Jag har kört med crossbyxor, ryggskena och textiljacka (för MC-bruk). Väldigt skönt men säkert obra att trilla med.

sgtpepper skrev:
Att kana på asfalten i 200 eller i 120 är nog ungefär lika obehagligt :).

Men jag ska inte säga något egentligen, jag brukar köra till jobbet i jeans och min Lindstrands-jacka, iofs är det bara innerstadskörning då, men ändå....

jo men förhoppningsvis får man ner hastigheten nåra km/h om nåt skulle hända.
så ofta händer de ej på motorväg..
och vurpa i 70-80 med dessa kläder är nog inge farligt då jag gjort vurpor strax under dom hastigheterna med likn kläder.
fick köpa nya bysor men dom gjorde sitt jobb iaf.. :tummenupp

men som sagt..bättre än inget.
:)

ozeo skrev:
jo men förhoppningsvis får man ner hastigheten nåra km/h om nåt skulle hända.
så ofta händer de ej på motorväg..
och vurpa i 70-80 med dessa kläder är nog inge farligt då jag gjort vurpor strax under dom hastigheterna med likn kläder.
fick köpa nya bysor men dom gjorde sitt jobb iaf.. :tummenupp

men som sagt..bättre än inget.
:)
Som jag skrev i en liknande tråd så vurpade jag i typ 40 km/h på grusväg med mitt Lindstrands Fuego-offroadställ och det gick hål rakt igenom jackan på armbågen, så jag är inte särskilt övertygad om Lindstrands-klädernas slitstyrka på asfalt. Nu har jag köpt ett Lindstrands Capricorn-ställ istället och det är ju mer påkostat med slitstarkare corduraväv men jag tror fortfarande inte att det når upp till ett påkostat Rukka-ställ avsett för landsvägskörning.

åker med hallvarson skyddsjacka kompletterar med ryggskyddet sedan tröja över det..har på nederdelen goretex mc bycor med knäskydd,höftskydd.underbart då värmen då e som värst....

Kolla in Troy Lee Designs, crossbyxor med mkt skinn typ.
Kostar en slant visserligen...300 dollars, hittade inget aktuellt pris i sverige.

Bifogat

• byxxxan.jpg
    byxxxan.jpg
    37 KB · Visningar: 269
Crosskläder och tillhörande skydd hjälper inte mer än en t-shirt när man glider på asfalt. Skydden är gjorda för att skydda mot slag på ömtåligare delar av kroppen. Däremellan har du bara lite tunt tyg. Byxorna funkar sämre än jeans mot asfalt. Det är mina erfarenheter av asfaltlek med crossdäck.

Kör i t-shirt eller crosströjja och jeans om du tycker det är skönt, men tro inte att dom skyddar dig mot friktionen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D