Krossar motorcyklar...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är nog till största delen ett statement. Men jag håller med, ur både ekonomi- och miljöperspektiv så vore det ju bättre att sälja dom. Enda anledningen till att inte göra det är ju när den kriminelle vill ha tillbaka "sin" hoj, det kan nog skapa lite utmaningar...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är dessutom ofta stulna hojar, hopplock av stulna delar, klotade och dåligt underhållna hojar.

Det skulle vara en mardröm rent legalt att sälja någonting vidare och köparen skadar sig.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är väll samma sak som dom gjorde här i Sverige för några år sedan då dom körde en street racing mustang i skrotpressen. Mycket för att markera
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är väll samma sak som dom gjorde här i Sverige för några år sedan då dom körde en street racing mustang i skrotpressen. Mycket för att markera
Njae, den bedömdes av hovrätten vara brottsverktyg. Saknade regskylt, obes och modifierad så kraftigt att det i praktiken inte var samma bil som på regnr mm.

Målnummer kan delges meddelst PM om så önskas.

Efter att ha följt fallet så anser jag att ingripande polisman varit föredömlig i sin hantering av ärendet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Njae, den bedömdes av hovrätten vara brottsverktyg. Saknade regskylt, obes och modifierad så kraftigt att det i praktiken inte var samma bil som på regnr mm.

Målnummer kan delges meddelst PM om så önskas.

Efter att ha följt fallet så anser jag att ingripande polisman varit föredömlig i sin hantering av ärendet.

Den kunde ändå ha sålts med reservation att bara auktoriserad bildemontering fick köpa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför det?

Så att någon/några andra hade kunnat köpa delarna och göra samma sak?

Pressa skiten, det har signalvärde

Pengar till statskassan och sådana delar används väl även av seriösa dragracers. Eller folk som bara bygger hotrods och liknande.

Bilen i sig kunde ju även ha bidragit till att en annan Mustang(?) räddas från skroten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pengar till statskassan och sådana delar används väl även av seriösa dragracers. Eller folk som bara bygger hotrods och liknande.

Bilen i sig kunde ju även ha bidragit till att en annan Mustang(?) räddas från skroten.

Det är småpengar för staten.
Alla vapen som används i skjutningar skulle ju också kunna säljas till folk som jagar älg eller skjuter på tavlor.

Staten har inget intresse av att rädda gamla oavgasrenade bilar från skroten, tvärtom

Men innan dom skrotade den skulle dom ha använt den vid en offentlig brand och räddningsövning på torget, släppt den från en kran, tänt eld på den, släckt den ochck klippt upp den med "jaw of life" innan dom bryter loss taket och släpar ut en docka.

Det hade haft värde, det skulle ha livesänts också, och använts som informationsfilm på "Anslagstavlan" (finns det programmet kvar?)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är småpengar för staten.
Alla vapen som används i skjutningar skulle ju också kunna säljas till folk som jagar älg eller skjuter på tavlor.

Staten har inget intresse av att rädda gamla oavgasrenade bilar från skroten, tvärtom

Men innan dom skrotade den skulle dom ha använt den vid en offentlig brand och räddningsövning på torget, släppt den från en kran, tänt eld på den, släckt den ochck klippt upp den med "jaw of life" innan dom bryter loss taket och släpar ut en docka.

Det hade haft värde, det skulle ha livesänts också, och använts som informationsfilm på "Anslagstavlan" (finns det programmet kvar?)

Det mesta är småpengar ur ett statligt perspektiv men lika fullt ska bra mycket mindre småpengar sparas dagligen.

Sant, det finns inget intresse att bevara fel sorts kultur.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det mesta är småpengar ur ett statligt perspektiv men lika fullt ska bra mycket mindre småpengar sparas dagligen.

Sant, det finns inget intresse att bevara fel sorts kultur.

Hade det varit en Stradivariusfiol som använts för knarksmuggling hade säkert fiolfolk brytt sig om dom hade eldat upp den, inte jag, min Stradivarius blir ju mer sällsynt och mer värd för varje en dom eldar upp...
Elda på!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Pressa skiten, det har signalvärde

Men innan dom skrotade den skulle dom ha använt den vid en offentlig brand och räddningsövning på torget, släppt den från en kran, tänt eld på den, släckt den ochck klippt upp den med "jaw of life" innan dom bryter loss taket och släpar ut en docka.

Det hade haft värde, det skulle ha livesänts också, och använts som informationsfilm på "Anslagstavlan" (finns det programmet kvar?)

Du verkar ha något emot gamla Mustanger eller streetracing...?

Men...ska det svenska rättsväsendet helt plötsligt börja göra saker som har ett signalvärde...? Om något så går det ju åt rakt motsatta hållet, till exempel med allt slödder som låtsas bli kRengcKta för att någon tuttar på "deras" bok...? Vet hut - man kan naturligtvis inte göra något som sänder ut några andra signaler än "vi är snälla och könsneutrala och vi kommer inte att skjuta er oavsett hur mycket ni kaosar...".

Men vad vet jag...streetracers är väl jättefarliga jämfört med någon som kastar sten på polisen och tuttar på tjugo bilar i orten...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du verkar ha något emot gamla Mustanger eller streetracing...?

Men...ska det svenska rättsväsendet helt plötsligt börja göra saker som har ett signalvärde...? Om något så går det ju åt rakt motsatta hållet, till exempel med allt slödder som låtsas bli kRengcKta för att någon tuttar på "deras" bok...? Vet hut - man kan naturligtvis inte göra något som sänder ut några andra signaler än "vi är snälla och könsneutrala och vi kommer inte att skjuta er oavsett hur mycket ni kaosar...".

Men vad vet jag...streetracers är väl jättefarliga jämfört med någon som kastar sten på polisen och tuttar på tjugo bilar i orten...?

Jag har varken något emot streetracing (när det utförs någorlunda säkert) eller gamla Mustanger, tvärtom jag gillar dom, men jag är inte purist, man får gärna bygga om och trimma dom.

Jag är däremot fullständigt allergisk mot folk som tror att världen cirkurar runt just dom och deras intressen och tar sig friheter på andras bekostnad, som mongolhorderna av crossar, fyrhjulingar och mopeder som ska stunta i alla fyrvägskorsningar i städerna och tvinga all annan trafik att stå stilla och sedan "dra från polisen" och kaxa sig över det i youtubefilmer.

Om dom hade kört (någorlunda) vettigt genom städerna på ärliga hojar utan att störa annan trafik i onödan, för att ändå illegalt stunta på ett industriområde och dra från polisen därifrån med minimalt väsen så hade jag tyckt att det var onödigt att krossa dom beslagtagna motorcyklarna.

Mustangsnubben kommer jag inte ihåg varför jag starkt ogillar, men jag följde faktiskt den tråden på FB, var han inte inblandad i droger eller annan kriminalitet?
Hävdade han inte att det var sonens bil som han bara hade lånat eller något sånt?
Jag kommer bara ihåg att jag började läsa om fallet för att jag tyckte det lät konstigt att förverka och förstöra bilen, men jag bytte sida ju mer jag läste.

Jag är för att beslagta och förverka knarklangares bilar, båtar, klockor och annan skit dom blingar med också
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har varken något emot streetracing (när det utförs någorlunda säkert) eller gamla Mustanger, tvärtom jag gillar dom, men jag är inte purist, man får gärna bygga om och trimma dom.

Jag är däremot fullständigt allergisk mot folk som tror att världen cirkurar runt just dom och deras intressen och tar sig friheter på andras bekostnad, som mongolhorderna av crossar, fyrhjulingar och mopeder som ska stunta i alla fyrvägskorsningar i städerna och tvinga all annan trafik att stå stilla och sedan "dra från polisen" och kaxa sig över det i youtubefilmer.

Om dom hade kört (någorlunda) vettigt genom städerna på ärliga hojar utan att störa annan trafik i onödan, för att ändå illegalt stunta på ett industriområde och dra från polisen därifrån med minimalt väsen så hade jag tyckt att det var onödigt att krossa dom beslagtagna motorcyklarna.

Mustangsnubben kommer jag inte ihåg varför jag starkt ogillar, men jag följde faktiskt den tråden på FB, var han inte inblandad i droger eller annan kriminalitet?
Hävdade han inte att det var sonens bil som han bara hade lånat eller något sånt?
Jag kommer bara ihåg att jag började läsa om fallet för att jag tyckte det lät konstigt att förverka och förstöra bilen, men jag bytte sida ju mer jag läste.

Jag är för att beslagta och förverka knarklangares bilar, båtar, klockor och annan skit dom blingar med också
Du hävdar signalvärde. Lite som offentliga avrättningar. Fair enough, jag kan köpa det resonemanget.

Resonerar du likadant med brottslingens grejer om han är skyldig sina brottsoffer skadestånd eller om han har fordringsägare efter sig? Ska man då sälja grejerna och ge till de han är skyldig eller ska man förstöra det för att skicka signal?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du hävdar signalvärde. Lite som offentliga avrättningar. Fair enough, jag kan köpa det resonemanget.

Resonerar du likadant med brottslingens grejer om han är skyldig sina brottsoffer skadestånd eller om han har fordringsägare efter sig? Ska man då sälja grejerna och ge till de han är skyldig eller ska man förstöra det för att skicka signal?

Det är inte Polisens uppgift att sälja crossmotorcyklar för att få in pengar till brottsoffer.
Brottsoffren får sina pengar från brottsofferfonden, och den kriminelle får en skuld att betala av.

Dessa crossmotorcyklar består ofta av ihopstulna grejor, lagade med tejp och ståltråd, dom är inte säkra att sälja vidare och det skulle vara ett jävla jobb med det.

En bulldozer gör jobbet på 10 minuter, värdet blir noll och den kriminelle har sin skuld kvar.

Annars är det ju en bra tanke du har, så länge man fyller bakgården med stulna motorcyklar så kan man betala av eventuella skadestånd och skulder med dom, snuten får agera hälare
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det är inte Polisens uppgift att sälja crossmotorcyklar för att få in pengar till brottsoffer.
Brottsoffren får sina pengar från brottsofferfonden, och den kriminelle får en skuld att betala av.
Skulle vilja påstå att ett brottsoffer som bli tilldömt ett skadestånd får det direkt från förövaren. Inte från brottsofferfonden. Brottsoffermyndigheten däremot kan hjälpa till med info.
Det är den dömde som skall betala skadestånd till offret och oftast får offret själv kräva ersättning från den dömde genom kronofogden för indrivning eftersom det sällan finns pengar.

Fritt från brottsoffermyndigheten:
"Om du har dömts för ett brott kan du bli dömd till att betala ett skadestånd. Här kan du läsa mer om hur du gör för att betala skadeståndet och vad som händer om du inte kan betala.

Har du blivit dömd att betala ett skadestånd i ett brottmål, är du skyldig att göra det omgående. Du får ingen ”räkning” eller inbetalningskort, utan måste själv ta reda på hur och till vem du ska betala.
Brottsoffer erbjuds hjälp av Kronofogden med att driva in skadestånd. Om brottsoffret vill ha hjälp skickar Kronofogden en faktura till dig. Om du kan betala din skuld och inte haft skulder hos Kronofogden sedan tidigare kommer det inte att synas några uppgifter om skulden hos Kronofogden."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Kronofogden ser till att du får ditt skadestånd om gärningspersonen har möjlighet att betala. I annat fall redovisar Kronofogden att gärningspersonen saknar betalningsförmåga, det vill säga inte har några pengar att betala skadeståndet. Om du inte får någon ersättning via Kronofogden kan du ansöka om brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten senast tre år från att domen inte längre kan överklagas."

Det är hursomhelst inte polisens uppgift att sälja av kriminellas tillgångar, och i synnerhet inte stöldgods
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
"Kronofogden ser till att du får ditt skadestånd om gärningspersonen har möjlighet att betala. I annat fall redovisar Kronofogden att gärningspersonen saknar betalningsförmåga, det vill säga inte har några pengar att betala skadeståndet. Om du inte får någon ersättning via Kronofogden kan du ansöka om brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten senast tre år från att domen inte längre kan överklagas."

Det är hursomhelst inte polisens uppgift att sälja av kriminellas tillgångar, och i synnerhet inte stöldgods
Jag säger inte att polisen ska sälja något. Polisen beslagtar, sen kan kronofogden sälja.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag säger inte att polisen ska sälja något. Polisen beslagtar, sen kan kronofogden sälja.

Okej, då tar vi det en gång till:
Hojarna är olagliga.
Hojarna är stulna eller består till stor del av stulna delar
Hojarna är ofta i dåligt skick
Hojarna är klotade massor med gånger.

Polisen beslagtar och märker upp beslagen, bärgningsfirman fraktar hojarna till någon uppställningsplats, hojarna gås igenom av besiktningsman för att se vad som är säljbart, ramnummer (om det finns) kollas mot databas på stulet gods, motornummer (om det finns) kollas mot databas på stulet gods, dom 10 hojar som går att sälja sorteras ut, fotograferas och läggs ut på auktion, för att senare dyka upp på gatan igen.

Summa arbetsutgifter, lagring och annat $100 000
Summa intäkter på 10 sönderstuntade crossar $10 000
Förtjänst -$90 000

Köra över hojarna och få TV att direktsända det till dom föredetta "ägarnas" förtret = Priceless
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top