Kroppsvikt vid road racing tävlingar

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Hej!

Jag är lite nyfiken på banracing i 1000kubiks klassen. Går det att bli duktig vid en vikt kring 110kg och strax under 190cm. Eller är grundförutsättningarna att bli duktig körda?

Om man jämför med en kille på 60kg så väger man ju 50kg mer, vilket borde påverka en hel del vid kurvtagning, inbromsning och acceleration.

Vad tror eller vet ni om detta?
 
Jag vill påstå att förmåga är av större vikt (haha) än minimal kroppsbyggnad. Prova och se!
 
Jo självklart. Men låt säga två lika skickliga förare men det enda som skiljer dem åt är 30kg kroppsvikt då är det väl svårt att vinna över den lättare föraren. Kanske man har fördel av sin tygd i hårda ccelerationer då man kan tynga ner framänden bättre?

Jo självklart. Men låt säga två lika skickliga förare men det enda som skiljer dem åt är 30kg kroppsvikt då är det väl svårt att vinna över den lättare föraren. Kanske man har fördel av sin tygd i hårda accelerationer då man kan tynga ner framänden bättre?
 
Last edited:
I motoGP väger väl såvitt ja minns bara EN förare över 70... (Hoffmann)
Det talar väl sitt tydliga språk...
 
frågan är väl hur långt du vill komma. på lägre nivåer erf, rokie 1000 etc så är de ju ganska många större killar. så de går nog.
 
Du ska nog långt upp i klasserna innan vikten börjar spela in, sikta på hästkrafterna istället... ;)

Däremot förlorar du mycket med vikten genom att det kostar mer energi att harva runt dig på hojen - fråga en som har erfarenhet. :näsblod
Visst kan vettig och vältränad kondition hjälpa där också men även där stoppar ju vikten en del. Om du vid två olika tillfällen har "samma" kondition där du vid ena tillfället väger mindre än det andra orkar du mer vid tillfället där du väger mindre. Om du förstår vad jag menar. :)

Det är nog dock din egen viljestyrka som sätter gränserna.
 
En lättare förare med samma kunskaper som den tyngre har stora fördelar i roadracing.
Både maskinellt och körtekniskt.
 
Kom till Knudan i helgen och kolla hur det går för Rene Prang och Kim Jensen..... sen är det bara att anmäla sig till licenskurs samt smälla i sig en feet beapizza:tummenupp
 
Som några har sagt, smidigheten spelar nog större roll, och orken.
Men, det finns en annan väldigt viktig aspekt, psykologin! Om man vet att man är "tung", då "vet" man också hur dåligt det går. Men går man ner, säg 2kg, då har man ju blivit mycket lättare, och då "vet" man ju att det går mycket fortare! Jag har testat med cykel, och mycket av prestationen sitter mellan öronen.
Vi hade en övning på en kurs jag gick. Vi fick sitta raka i ryggen å vrida huvudet så långt vi kunde åt höger, sen blundade vi och föreställde oss att vi vred huvudet åt höger igen, men vi stannade inte vid punkten, utan vi kunde vrida vidare på huvudet, och snurra varv på varv, det fanns inga stopp. Sen fick vi testa att vrida huvudet åt höger igen, irl, och alla kunde vrida det längre, när vi hade frigjort våra mentala bromsar!
 
Som några har sagt, smidigheten spelar nog större roll, och orken.
Men, det finns en annan väldigt viktig aspekt, psykologin! Om man vet att man är "tung", då "vet" man också hur dåligt det går. Men går man ner, säg 2kg, då har man ju blivit mycket lättare, och då "vet" man ju att det går mycket fortare! Jag har testat med cykel, och mycket av prestationen sitter mellan öronen.
Vi hade en övning på en kurs jag gick. Vi fick sitta raka i ryggen å vrida huvudet så långt vi kunde åt höger, sen blundade vi och föreställde oss att vi vred huvudet åt höger igen, men vi stannade inte vid punkten, utan vi kunde vrida vidare på huvudet, och snurra varv på varv, det fanns inga stopp. Sen fick vi testa att vrida huvudet åt höger igen, irl, och alla kunde vrida det längre, när vi hade frigjort våra mentala bromsar!

Hört talas om backspeglar:D


Till trådskaparen har jag 2 namn: Kim jensen RR och peter hansson enduro/cross
Inga lättviktare någon av dem, men ybergrymma att köra.
 
Vikt gör kanske på sin höjd två sekunder på högsta nivå, det är grymt överskattat hos allmänheten. Man borde lätt kunna vinna ett SM som 100kg+are, speciellt på en 1000cc, förutsatt att man har skickligheten att backa upp det.
 
Har en kompis som körde 750 i början på 90 talet.
Han låg på 120 pannor och 204 lång om jag minns rätt.
En gräsligt lång hårdrocks kalufs som var ball då vill jag minnas. :yoparty
Var rätt snabb och hängde på bra.

Problemet han hade var att framdäcket släppte efter en 10 varv i hårt tempo.
Men då hette det absolut ballaste däcket Mezler Comp K och kan säkert jämföras med nått regumerat idag! :D

Kör hårt du åker säkert ifrån mig i alla fall! :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top