Kroma om gaffelben.

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Degerfors
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
Hej,

Detta gäller skadade innerben. Ringde en firma som många verkar känna till i Arboga som sysslar med hårdkrom. De ville ha 5-6 tkr för att kroma om gaffelben.

Ett annat företag i Sthlm, som jag ringde till, sa som så här;
-Det fixar vi med hårdkrom, vi tar 15-20 my så blir det bra, ca. 6-7 hundra per ben.

Hur kan det skilja i pris så mycket?

15-20 my(hittar inte bokstven för denna enhet), vad innebär det?

Någon som vet?

:confused:
 
my är lika med 1/1000 mm tusendel.
Alltså 2 hundradelar tjockt.

Varför inte köpa nya/piratben? FInns prisvärda

Mats
 
Tack.

Ja, det finns inte att få tag på, inte ens pirat. Det är till en CB 1100 -83.

ok, 2 hundradels mm tjockt alltså.

Är det tillräckligt?
 
Dom kanske missförstod vad det var du ville ha kromat?

Att kroma ett par gaffelben ska inte innebära mycket arbete eller någon större kostnad. Vore det däremot en kolvstång till en hydraulcylinder (eller liknande) kostar det kanske upp emot 6-7000kr att göra.

Kostnaden brukar baseras på vikt. Ju mer det väger, ju mer kostar det.

Och ja - det är tillräckligt tjockt.
 
Vart var det du fick det priset?
Det billiga alltså.
 
Hej å tack för svaren.

Då får det bli så.

Det var ett ställe i stockhom som hette Flintlings.

Frågan är om man vågar skicka sånt på posten... kom jag på nu.
 
Hur gick det med benen? blev det bra? Jag har själv ett par gaffelben som behöver nytt krom till vintern.
/Lasse
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top