Krom ram

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
R1
Har lite funderingar att pimpa banditen.
Finns det nån som kanske vet vem som kan kroma ramen?
Är det nån som har kromat en ram förut?
Nack/fördel?

Bifogat

• mattsvartbandit.jpg
    mattsvartbandit.jpg
    32.8 KB · Visningar: 261
Om du har en alu-ram så blir det nog billigare att bara polera den. Finns en tråd om det. Det blänker mer än krom. Och är ballare.

Om du har en alu-ram så blir det nog billigare att bara polera den. Finns en tråd om det. Det blänker mer än krom. Och är ballare.

Banditen har ju inte aluram, men det kan nog bli ok även med polerat stål som klarlackas. Om krom inte blir riktigt bra ser det taffligt ut, det kräver vad jag vet grymt bra förarbete. Jag gissar att hojen på bilden inte har en kromad ram.

Det går utmärkts att kroma en stålram. Det var vanligt på 60-talschoppers mm. Det är dock en hel del slipning och polering innan. Vill man spara pengar kan man göra en del av detta själv innan man lämnar den till sliperi/kromfirma.
Lagerbanor och annat måste slås ur

Mvh
Jörgen

Jag har hört en del historier om att exempelvis en kromad ram har lätt för att spricka efter nått år eller så (såvida den inte är kromad av hojtillverkaren).

:confused:

Du menar ramen har lätt att spricka? (Vad är det som gör ramen svagare?)
Eller kromen kan börjar spricka?

kromen.. har oså hört de men man har ju bara "hört"
ska ju finnas såna som "lackar" krom nu för tiden.. lite gul nyans o inte 100% blankt vad jag oså hört...men blir nog fullgott resultat

men om nån gör den här i sundsvall vet jag inte :va

kromen.. har oså hört de men man har ju bara "hört"
ska ju finnas såna som "lackar" krom nu för tiden.. lite gul nyans o inte 100% blankt vad jag oså hört...men blir nog fullgott resultat

men om nån gör den här i sundsvall vet jag inte :va

Jag var hos Sundsvallslacken/Top coat idag för att höra med dem om dem kunde göra kromlack. Svaret blev att dem har slutat med kromlack eftersom det var väldigt svårt att få till det. Resultat blev helt olika gång på gång, ibland var det helt ok, näste gång var det gul.....

Jag var hos Sundsvallslacken/Top coat idag för att höra med dem om dem kunde göra kromlack. Svaret blev att dem har slutat med kromlack eftersom det var väldigt svårt att få till det. Resultat blev helt olika gång på gång, ibland var det helt ok, näste gång var det gul.....

Kolla med Milles billack i Timrå.

Grundarbetet är helt avgörande.
Får inte finnas något smuts och ytan ska vara slipad och jämn.
Man kan lämna delarna som ska kromas till ett företag som betar av det, doppar sakerna i ett syrabad som äter upp skiten och ytan på godset.
Problemet med många mc-ramar är nog att det är olika slags alu på olika delar av ramen och det tror jag gör skillnad på resultate.
En del är gjuten, en annan är profiler, sen har du lite svetsfogar m.m. , blir säkert flammigt kanske, fast nån här vet nog mer om detta :va

Just den där bilden är nog en Spondon ram ser det ut som.

/Nitrous

Ramen är en bandit 1200 96-00.
Origanal bakramen är bortkapad med egantillverkad bakram monterad istället.

Bifogat

• mattsvartbandit2.jpg
    mattsvartbandit2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 131
Last edited:
Nu har jag funderat på lite på vad du frågade från början... Pimpa Banditen... då den har en klen (smala rör) ram skulle jag lacka den mattsvart och tank osv. i förslagsvis en orange pearl... Glöm ramen och framhäv andra saker.

En tunn ram vill man "dölja", en fet sporthojsram i aluminium på ett fighterbygge exempelvis är fränt att polera.

Nu har jag funderat på lite på vad du frågade från början... Pimpa Banditen... då den har en klen (smala rör) ram skulle jag lacka den mattsvart och tank osv. i förslagsvis en orange pearl... Glöm ramen och framhäv andra saker.

En tunn ram vill man "dölja", en fet sporthojsram i aluminium på ett fighterbygge exempelvis är fränt att polera.

Håller med dig (till en viss del)
Gillar dem färgarna du nämde...

PiEn
"allt som är orange är vackert"
Så länge man matcha den med mattsvart...:D

Bifogat

• morgs11.jpg
    morgs11.jpg
    34.1 KB · Visningar: 86
Last edited:
För en hel del år sedan när jag byggde Triumph chopper så kromade jag en hel del.

Södraförnickling var det som gällde då och dom kunde kroma både stål och aluminium.

det viktiga att veta med kromning är att det "kopierar" ytan man kromar så skall det bli superfinish så måste ytan poleras til superfinish innan man kromar.

Den stående kommentaren när man kom och ville ha något kromat var. "Jaha, ännu ett lasarett jobb". ( När man råkat ut för att grejen man polerar fastnat i den roterande lumpskivan förstår man vad det kommer ifrån)

Men när det blir lyckat så blir det riktigt coolt. Jag minns en hemmabyggd oljetank som jag riktigt slet med och sen tog Södraförnickling över och polerade vidare. När den var klar kunde man faen använda den som rakspegel.

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...