Krokiga ventiler efter kamkedjespännare pajat.

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Jag var ute och åkte i måndags kväll då det helt plösligt blev ett j***a liv från motorn.

Motorn stannade inte och den gick ända tills jag stängde av den vilket jag gorde ganska snabbt. När det hela hände hade jag lågt motorvarv, typ 4000 eller likn.

Det blev släpkärra hem för Firestormen där det efter en snabbrivning av den främre ventilkåpan kunde konstateras att kamkedjan var slapp som på en gammal. :död

Ljudet jag hörde var troligtvis från att kamkedjan slog i kamkedjeskyddet. :näsblod

Min fråga är kan man konstatera om ventilerna har fått sig en omgång och blivit krokiga med mindre än att man lyfter toppen.

Eller är det så att om allt verkar funka när jag monterat ny spännare (båda ska bytas)kan jag då utgå ifrån att ventilerna är jysta. ? :confused:

Tyvär så strulade jag till det igår och vred lite på motorn och då hoppade kamkedjan några kugg så hurvida ev. inställningsfel kommit vid haveri eller mitt idiotpul vet jag inte. :kocko

Chansa inte !!

Riv istället,det hände samma för en kamrat till mig.

Sen är det väl svårt att mäta upp ventilerna utan att ta ur dom.

Last edited:
Jag hade sagt att du borde utgå från att ventilerna är krokiga inte att de inte är det. Med dagens relativt elaka ventiltider är där tyvärr inte mycket plats för ras av detta slag.

Komp/leakdown mätning ger dig svar på om ventilen är krokig eller ej men det ger inte svar på om ventilen varit i kolven och fått stryk. Om ventilen fått stryk men är rak kan det gå finfint i många mil till men där finns en risk att de orsakar ventilsallad.

Mitt råd är att slita av toppen och finns där (grövre) märken på ventilerna byt dem även om de är raka, ventilsallad är mycket dyrare än en toppackning + ev ventilbyte.

heggeli skrev:
Jag var ute och åkte i måndags kväll då det helt plösligt blev ett j***a liv från motorn.

Motorn stannade inte och den gick ända tills jag stängde av den vilket jag gorde ganska snabbt. När det hela hände hade jag lågt motorvarv, typ 4000 eller likn.

Det blev släpkärra hem för Firestormen där det efter en snabbrivning av den främre ventilkåpan kunde konstateras att kamkedjan var slapp som på en gammal. :död

Ljudet jag hörde var troligtvis från att kamkedjan slog i kamkedjeskyddet. :näsblod

Min fråga är kan man konstatera om ventilerna har fått sig en omgång och blivit krokiga med mindre än att man lyfter toppen.

Eller är det så att om allt verkar funka när jag monterat ny spännare (båda ska bytas)kan jag då utgå ifrån att ventilerna är jysta. ? :confused:

Tyvär så strulade jag till det igår och vred lite på motorn och då hoppade kamkedjan några kugg så hurvida ev. inställningsfel kommit vid haveri eller mitt idiotpul vet jag inte. :kocko
eftersom den gick tills du slog av så va det nog ditt skruvande som flyttade på kam kedjan flytta tillbaka allt till noll punkten och ta sen ett komp prov du hörde kanske om den gick på alla cyllar innan du slog av.. om den gjorde det så är det nog lugnt..sen ser du ju på komp provet om det är riktigt..om det är något konstigt så "riiiv" lycka till :banana

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D