Krokiga gaffelben?

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Min hoj hamnade i grusfållan på Gelleråsen sista gången jag körde i fjol, jag har inte kört en meter efter det.
I helgen konstaterade jag att framhjulet inte stod rakt när styret stod rakt, hjulet stod då istället åt vänster,
ganska mycket dessutom.

Idag har jag demonterat båda gaffelbenen, jag har använt en lång stållinjal utan att kunna konstatera om de
är sneda eller inte. Det ena gaffelbenet har fått en smäll i nederkant, men jag kan inte se att det är snett.
Nu har jag monterat tillbaka allt och då står hjulet inte alls lika snett, det står fortfarande en aning till vänster,
men mycket mindre är tidigare. Hur kan det bli så? Gaffelkronorna sitter ju där de sitter.

Om nu inte något gaffelben är lite snett...Kan man mäta upp det själv på något smart sätt?

/A

Rundningsmärke skrev:
Min hoj hamnade i grusfållan på Gelleråsen sista gången jag körde i fjol, jag har inte kört en meter efter det.
I helgen konstaterade jag att framhjulet inte stod rakt när styret stod rakt, hjulet stod då istället åt vänster,
ganska mycket dessutom.

Idag har jag demonterat båda gaffelbenen, jag har använt en lång stållinjal utan att kunna konstatera om de
är sneda eller inte. Det ena gaffelbenet har fått en smäll i nederkant, men jag kan inte se att det är snett.
Nu har jag monterat tillbaka allt och då står hjulet inte alls lika snett, det står fortfarande en aning till vänster,
men mycket mindre är tidigare. Hur kan det bli så? Gaffelkronorna sitter ju där de sitter.

Om nu inte något gaffelben är lite snett...Kan man mäta upp det själv på något smart sätt?

/A

Efter en liten vurpa kan det uppstå spänningar mellan gaffelkronorna så det kan va bra att släppa på bultarna och jucka llite på styret medans man står framför hojen och har framhjulet mellan knäna. Hur du mäter om gaffelbenen är snea gör du enklast om du spänner fast den tjocka delen av gaffeln i en skruvbänk och sen snurrar du på den smala chromade delen. Då ser du om den är böjd. Har du en micrometer ser du med den exakt hur mycket sne den är om den är sne när du placerar den i änden av gaffeln och snurrar på den.
I annat fall kan undre styrkronan fått sig en smäll så den vridit till sig lite. Kika upp den om "pinnen" från den står rakt när du tar loss den och om inte, försök rikta eller köp en ny :)

För att kolla gaffelbenen så kan sättas i en svarv mot en indikatorklocka
Fast jag misstänker det värsta, styrhuvudet har blivit snett när du vurpade.

BMW R90s skrev:
Det kan inte vara möjligt. Jag fick ett släpp bak och hojen kanade sedan på sidan ut i sandfållan,
om styrhuvudet blir snett av det ska jag aldrig mer köpa Yamaha...

Tack för tipset Matti, varför kom jag inte på det enkla tricket själv?

/A

Rundningsmärke skrev:
Det kan inte vara möjligt. Jag fick ett släpp bak och hojen kanade sedan på sidan ut i sandfållan,
om styrhuvudet blir snett av det ska jag aldrig mer köpa Yamaha...

Tack för tipset Matti, varför kom jag inte på det enkla tricket själv?

/A
OK, visste inte hur du vurpat, men var beredd på det värsta

BMW R90s skrev:
För att kolla gaffelbenen så kan sättas i en svarv mot en indikatorklocka
Hur kan hjulet och styret peka åt olika håll för att styrhuvudet är krokigt?

Mattias skrev:
Rätt, jag läste inte ordenligt. Fick för mig att
hjulet var snett i förhållande till lodlinjen tänkt genom
styrhuvudet

Om du inte har en indikatorklocka kan du rulla benet på en glasskiva och mäta eventuellt glapp med bladmått. Och skulle det vara lite snett så är det inga problem för en hyfsad mekanisk verkstad att rikta det åt dig för nån hundring.

Mattias skrev:
Om styrkronorna inte pekar åt samma håll så pekar hjul och styre åt olika håll. Släpp alla bultar (inkl muttrarna till styraxeln) som någon föreslog ovan och ryck lite i bitarna så släpper spänningarna.
Men ett litet tips i sammanhanget kan vara att hänga knarren i taket eller ställa den med domkraft under puffran. Man blir annars rätt förvånad när man lossar sista skruven och gaffelbenen far upp genom kronorna och undre kronan landar på framskärmen! :D
Man har ju dessutom hojfan står på sidostödet med följd att den nu mycket lägre hojen helt plötsligt inte luter åt vänster på stödet. Den lutar åt höger med resultatet att den ramlar åt höger. :D
Nej, jag har inte gjort så men det var bra nära! :tummenupp

OK jag har precis bytt framgaffel efter vurpa, när allt var monterat hade jag exakt samma problem styret rakt hjulet snett. Det visade sig att undre gaffelkrona var sne. Inte själva staget utan kronan. Om du tar ut undre gaffelben och sätter i dina gafflarna så ser du om gafflarna är parralella. Har gafflarna olika vinklar så måste du byta kronan. Jag kan inte garantera att så är fallet hos dig. Men det låter så. Du kan även göra en prov test. Ta av framhjulet ställ styret rakt, har gafflarna olika vinklar....

Lycka till

Rundningsmärke skrev:
ganska mycket dessutom.

/A

Tja!

Samma sak hände med min ZX6R.

Gick i backen och upptäckte genast att framhjulet pekade åt höger fast styret var rakt. Inga probs att köra, inget wobbel eller drag åt höger. Inte ens vid hård inbromsning. Vad göra??? Jo jag hängde upp hojjen i styret med två remmar från garagetaket. Så att framhjulet var ca 1 dec ovanför golvet. Lossade sedan styrkronorna. Efter några välriktade men dock moderata sparkar på framhjulet så var allt rakt igen.

Det blir alltså en vridning av gaffelbenen i styrkronan. Kan dock tilläggas att jag inte hängde upp den från början varpå den sjönk ihop som en säck potatis när jag lossade bultarna. Såg rätt jysst ut när den var sänkt men det gick inte att styra!! Man lär sig av misstagen.

Lycka till :tummenupp

Over and out

JB

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...