krokig ram?

Långa farbron skrev:
Frågar du mig så ...ja.

Personligen skulle jag inte lita på att en "garage" riktad ram blir bra,hur vet du att du får den rak och att du inte misslyckats med härdningen så att den viker sig eller går av rätt som det är ?
Man måste ju chansa lite här i livet!
Gör ni ej det när ni kör hoj??

Om den e rak borde ju gå att mäta upp.
Härdning borde ju räcka med att ha på lite mer alu... bara o TIGa på vid området!
Aluminium som blir svetsat tar ju ett tag o bli genom härdat å så.
Men måste ju gå att hetta upp tills innan smält punkt o rikta upp skiten?
Jaja nu blev det funderingar i tomskallen.
Nu skall jag sova natti natti!

Jag fick hjälpa kompisen att byta ram på hans zx9r i våras efter en lättare touch otroligt vad lätt dom ramarna ger sig.
Tror att mc express kan rikta kanske värt att kolla?
Ett stort lycka till iaf synd på en så fin hoj

Lindén skrev:
Man måste ju chansa lite här i livet!
Gör ni ej det när ni kör hoj??

Om den e rak borde ju gå att mäta upp.
Härdning borde ju räcka med att ha på lite mer alu... bara o TIGa på vid området!
Aluminium som blir svetsat tar ju ett tag o bli genom härdat å så.
Men måste ju gå att hetta upp tills innan smält punkt o rikta upp skiten?
Jaja nu blev det funderingar i tomskallen.
Nu skall jag sova natti natti!

Det står ju var och en fritt att göra vad dom vill med sina grejer,det var min personliga åsikt.

:)

Hej o hallå.Jag skulle försöka rikta ramen.En som kan svetsa ordentligt svetsar lika bra som en japansk svets robot o ramen går o mäta upp så att den är kul rak :)Efteråt alltså

Per Fireblade skrev:
Hej o hallå.Jag skulle försöka rikta ramen.En som kan svetsa ordentligt svetsar lika bra som en japansk svets robot o ramen går o mäta upp så att den är kul rak :)Efteråt alltså
hmmm. fick höra av morsan att vi har en licenssvetsare i släkten, han brukar tydligen svetsa i kärnkraftverk och sånt, tydeligen även duktig på aluminium. får ringa och fråga honom kanske.. tänk att morsan av alla skulle bli lösningen :D

crashtestdummy skrev:
hmmm. fick höra av morsan att vi har en licenssvetsare i släkten, han brukar tydligen svetsa i kärnkraftverk och sånt, tydeligen även duktig på aluminium. får ringa och fråga honom kanske.. tänk att morsan av alla skulle bli lösningen :D
Det du måste göra är att ha nån form av jigg,fixtur så att den inte drar sej när han svetsar

Jag har byggt en jigg som jag håller på och riktar en ram med...
Det är styrhuvudet som viker in sig... så det borde gå att rikta.
Jag återkommer när jag riktat min gamla ram och mätt upp den.

Det fåniga är ett den kröker sig lätt,,, men är hård så in i hel###te att räta ut.....

mvh

Är väldigt intreserad av o se bilder på din jigg. har just köpt en CBR 600 med en lite skev bakram

Öl ja det o muskelstyrka ja det kan vi ordna :-)

Men för o utveckla det hela lite. något smidigt sätt o kontrolera att arbetet har blivit bra?

Öl ja det o muskelstyrka ja det kan vi ordna :-)

Men för o utveckla det hela lite. något smidigt sätt o kontrolera att arbetet har blivit bra?

när det gäller bakramen så funkar ögonmått bra. du kan ta riktpunkter från bakramen till tex. motorfästen, fotpinnar eller liknade om du är skelögd

Man tackar. Skall plocka ner hela hojen nu nästa vecka så ramen är ren o fixa till allt.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back