Krokig framgaffel.

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej!

Finns det någon som rätat en gaffel nån gång?

Det är så att ja köpte en klotat fzr600 igår som jag hade tänkt att ha att åka på isen med och det enda är att gaffeln är krokig.

Går det att räta. Behöver ju givetvis inte bli skottrakt, Fjädringsväg får bli begränsad och hojen behöver inte spåra. Bara så jag får den på rull.

Hur går man till väga? Går gaffelbenet att värma på hur som helst eller kan det ta skada? Ska man fylla benet med sand eller likn.? För att det inte ska missformas. Sand är jävligt svårt att få bort efteråt dock, det är lite det som är problemet.

Men iaf nån som gjort nåt likn.?

Hojen kostade mig 400spänn och efterom detta är det som "måste" göras för att kunna få den på rull igen, då den ska ju bara användas till div. lek, så det behöver alltså inte lagas så seriöst.

/ Nicklas

kila ner till mc verkstaden o kolla hur mycket de tar för de.. blir nog billigare o lättare

Grejen är ju att jag har tillgång till det mesta som kan behövas så jag ska så långt det gå försöka slippa lämna iväg grejerna...

då hade jag satt det i ett "rör"så du inte skadar innebenet och sen dragit för kung o fosterland

Men va vet jag

Men risken då är ju att jag få en ny "knäck" och en deformation av benet precis i rörmynningen ju. Lite därför jag undrade om det gick att fylla med sand för att få benet att framstå som "solid" och därför inte få nån deformation.

Men sanden är ju svår att få bort allt av sen när man är klar liksom.

Och sen, kan man värma på ett gaffelben utan att ytan blir förstörd?

Nån måste ju ha gjort såna här försök innan.

/ Nicklas

Jag har lämnat in till verkstad och fått detta gjort, har för mig att de kör de i svarven och liksom valsar de rätt.. har du tillgång till de så kör på

lilltrollet skrev:
Grejen är ju att jag har tillgång till det mesta som kan behövas så jag ska så långt det gå försöka slippa lämna iväg grejerna...
Köp nya innergaffelben finns billiga pirat, kostade hojen bara 400 spänn
har du råd o lägga typ 2000 :- för gaffelben, packboxar samt olja,
och byta dom är snabbt fixat.

Tanken har ju slagit mig, men vill som sagt testa själv först. Mycket för att se om det överhuvudtaget går.

Men ingen verkar veta så ja fyller ut dom med sand, värmer med gasen och stoppar upp dom i pressen så får vi se vad som händer.

/ nicklas

Risken är väl att ev. ytbehandling går åt skogen. Sen om det inte blir helt hundra rakt borde gaffeln kärva en hel del. Plus att den förmodligen inte går att få tät, dvs kommer läcka olja, om det nu spelar nån roll för din del.

Men å andra sidan, benet är ju skrot så det är bara att testa!! I värsta fall får du väl vända dig till en skrot och få tag i ett ben/hel gaffel där.

Lycka till :tummenupp

Ja det är ytbehandligen som jag är lite rädd för att inta paja, men vafan som sagt, benet är ju ändå skrot så det är bara o testa. Blir ju knappast sämre liksom.

Rätade gaffelbenen på en 125:a en gång,gaffeln såg ut som en spiral.

Släppte på skruvarna som håller gaffelbenen,då rätade den ut sig nästan av sig själv.
Fick sedan ta en kompis till hjälp att bryta till det sista genom att slita i frammhjulet.

Instämmer.
Är gafflebenen vridna kan det jag beskrev funka som nödlösning.
Är rören krokiga/bockade är det bara att lämna till proffs eller byta ut.

kan man inte hitta ett rör som e exakt som innerdiametern o bonka in till "böjen..sen värma o fortsätta bonka in osv :va

ozeo skrev:
kan man inte hitta ett rör som e exakt som innerdiametern o bonka in till "böjen..sen värma o fortsätta bonka in osv :va

Smart... det borde ju funka... Om man svarvar iordning en stav som passar exakt i gaffelbenet och sedan rätar samtidigt som man tvingar in dne nysvarvade staven... hmm... helt klart värt att testa...

stordrulen skrev:
Instämmer.
Är gafflebenen vridna kan det jag beskrev funka som nödlösning.
Är rören krokiga/bockade är det bara att lämna till proffs eller byta ut.

Hur gör "proffsen" då?

Tänker inte lämna iväg, utan vill veta hur man ska gå till väga för att göra som "proffsen" gör...

lilltrollet skrev:
Smart... det borde ju funka... Om man svarvar iordning en stav som passar exakt i gaffelbenet och sedan rätar samtidigt som man tvingar in dne nysvarvade staven... hmm... helt klart värt att testa...

jag har mina ljusglimtar ibland...otur att jag har förverka årets på dig
:huvet

Hur gör "proffsen" då?

Tänker inte lämna iväg, utan vill veta hur man ska gå till väga för att göra som "proffsen" gör...[/QUOTE]

Utan att veta skulle jag gissa på hydraulpress och v-block och ev värme.

Jag har rätat krokiga innerrör ett par gånger.
Lägg röret mellan två klykor i en press. Sätt upp mätklocka
och kolla var högsta punkten finns och pressa där.
Mät under själva pressningen. Snurra röret för att för att hitta ny högsta punkt och pressa på nytt osv. En viss överpress behövs då röret fjädra lite tillbaks.
Har lyckats att räta innerrör från 10mm till >0.1mm.

GSRecycle skrev:
Jag har rätat krokiga innerrör ett par gånger.
Lägg röret mellan två klykor i en press. Sätt upp mätklocka
och kolla var högsta punkten finns och pressa där.
Mät under själva pressningen. Snurra röret för att för att hitta ny högsta punkt och pressa på nytt osv. En viss överpress behövs då röret fjädra lite tillbaks.
Har lyckats att räta innerrör från 10mm till >0.1mm.

Ok ja det va så jag hade tänkt att gå till väga... men du menar att röret inte deformeras alltså? Jag brukar ju få det aningens tillplattat just i presspunkten även om man kör med v-block.

Men gaffelrören kanske är såpass stabila så det bara är det böjda som ger med sig...

Blir till att testa på lördag när jag får tillgång till grejerna...

Alla gillar langa raka ben...

Har just bytt ben at en som lamnade in hojen for att (som han trodde) bara byta tatningar.
Ett ben var sa krokigt att det bara gick halvvags ner i nederbenet...
Jag fragade om inte hojen hade knepiga vagegenskaper, och joo sa han det hade den ju. :hihi F-n gaffeln satt ju tidvis fast darnere.

Alltnog, ett bar nya ben senare sa var alles friedchen und frojdchen.

Alternativet var att rikta. Men:

Precis som urban sager sa ar det i stort sett omojligt att gora det bra.

- benet KAN bli rakt, men kommer alltid att ha kvar inneboende spanningar och ha ett "minne" som gor det svagare i bojriktningen

- det ar inte gratis att rikta ett ben, rakna med en tusing. Killen i mitt fall fick tag pa nya ben for 1200:-/st sa det finns ingen anledning att rikta.

Vastmanlanning som jag ar, i kanten av gnallbaltet sa sager jag om gaffelbensriktning:

- De gar aaaaaalldri! A skulle det ga - ja da blir det inte bra anda! :lol

Lite sa ar det faktiskt...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey