Krokig framgaffel

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Kan man rikta gaffelben? Efter ett litet missöde idag blev mitt ena gaffelben lite krokigt, inte mycket, men däcket står några cm mer åt höger. Kan firra bilder om så behövs.

Någon som vet vad nypriset för en gaffel till en honda cr250 ligger på? Årsmod 01.

MVH

Det är kanske en dum fråga men är du säker på att den verkligen blev krokig och att den inte bara vridit sig? Ett vanligt fenomen. Lossa på skruvarna i gaffelkronorna, håll emot framhjulet och vrid på styret tills det är rakt igen, dra åt skruvarna, färdig.

RookieSM skrev:
2371053 Det är kanske en dum fråga men är du säker på att den verkligen blev krokig och att den inte bara vridit sig? Ett vanligt fenomen. Lossa på skruvarna i gaffelkronorna, håll emot framhjulet och vrid på styret tills det är rakt igen, dra åt skruvarna, färdig.
händer cross åkare hela tiden!!

Tyckte det inte såg ut som det men jag får väl testa då, tacktack återkommer med hur det gick:)

Prova att lossa hjulbulten och vrid rätt, det kan räcka i vissa fall.
(Lite färre skruv än att lossa styrkronan).

Frågade min enduroåkande chef om det här igår faktiskt. Styret på min Fazer har alltid pekat en aning åt höger, så jag frågade honom hur han gör i såna lägen. Vrid mot styrstoppet och känga till på däcket, sa han. Sagt och gjort, jag lossade lite på övre kronan och gjorde som han sa. Det gick lättare än jag trodde, idag när jag åkte en sväng så pekade styret lite till vänster i stället. Så nu har jag gjort om samma sak åt andra hållet lite försiktigare, får se hur det blev.

Kyckling skrev:
2371189 Prova att lossa hjulbulten och vrid rätt, det kan räcka i vissa fall.
(Lite färre skruv än att lossa styrkronan).
han lär ju lossa i dom 4st skruvarna som sitter på var sida uppe vid gaffelkronan.. och speciellt jobbigt är det inte för tycker man det ska man nog börja lira pingis eller linande:D

ska dras med 12nm typ

blom skrev:
2371773 han lär ju lossa i dom 4st skruvarna som sitter på var sida uppe vid gaffelkronan.. och speciellt jobbigt är det inte för tycker man det ska man nog börja lira pingis eller linande:D

ska dras med 12nm typ
På Termo's hoj (TTE'n) så lossade vi hjulbulten så sa det knaak, sen var det bra.
(Vi behövde inte vrida, det hoppade rätt av sig självt).

Men skit samma, bara skruva och se. :tummenupp

Last edited:
Ralle^ skrev:
2371680 Alltså när man har styret rakt så är hjulet snett, ena gaffelbenet är lite mer bakåt också, ska testa det med styrkronan ikväll. Här kommer en bild

http://i8.tinypic.com/24ez800.jpg

Det är absout inte Gaffelbenet som är krokigt.
Den har bara vridit sig i styrkronan. Händer OFFTA.. det ska till en mega smäll om du ska lyckas böja ett gaffel ben.
mvh
Lossa alla bultarna och dra rakkt. presis som på en cykel.
OBS Dra ej bultarna för hårt..

Däcket var rakt när jag skruvade på det igen, skumt. Tack för hjälpen grabbar :D

hehe jo det där händer ganska ofta, en gång när jag vurpade ganska rejält trode jag att det bara skulle vara o lossa på skruvarna o vrida tillbaka, stog i säkert en timme o försökte benda tillbax gaffeln i kronan slutade att jag tog av gaffelbenen satte upp dom i en svarv o kollade med laser, helt raka, men tillslut efter flera funderingar så märkte jag att kronan var sne...

Kan man rikta gaffelben? Efter ett litet missöde idag blev mitt ena gaffelben lite krokigt, inte mycket, men däcket står några cm mer åt höger. Kan firra bilder om så behövs.

Någon som vet vad nypriset för en gaffel till en honda cr250 ligger på? Årsmod 01.

MVH

Har råkat ut för samma grej.. Har testat att lossa gaffelkronorna. Dock utan något bra resultat.. Sen så har vänster gaffelben börjat läcka.. inget överdrivet men man känner att det är blöt. :( Knäckt eller inte.??

har råkat ut för samma sak fast lite annorlunda, packa om gafflarna o mont ihop hojen igen men då stod styret snett osv men de löste sig med lite våld o just av gafflar i styrkronan dock kvarstår beskymret att när hjulen spårar ej hundra, fram hjulet rullar lite till vä om bakhjulet... bakhjulet sitter rakt o gafflar är exakt lika högt i styrkronan o har lossat skruvarna o vridit gafflar osv men ändå rullar ej hjulena efter varann utan något bredvid varann inget man märker under färd men står man framför eller bakom o kollar när nån annan rullar på gatan tex så ser man att de diffar...
förslag? vart de kan va värt o justera lite...

Som många sagt är dom nog inte böjda.
När jag satte min 625a in i en bil i ca 50 så böjde dom sig inte ens.
Då tog det Tvärstopp o hojjen flög o landa upp o ner typ.
Så det ska Mkt till innan dom böjjer sig :)

det kanske inte räcker att lossa styrkronorna.... en gång fick jag lossa hjulaxeln också då ena gaffelbenet hade tryckts in längre in på hjulaxeln.
gafflarna stod då i en "v-formation"
lossa och skruva åt igen så blev det spikrakt

edit: gammal tråd....

Last edited:
Back