Krockvåld mot framgaffel?

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Färden hem från jobbet slutade lite abrupt i häcken på en V70. :crash Lyckades inte få stopp utan bumpar i stödfångaren på bilen. Mister balansen och hojen faller åt vänster. Jag själv klarar mig helt oskadd, faller inte ens omkull(?). Lite öm i ljumskarna kanske. :( Bilisten var rikitgt schysst och hjälpte mig resa upp hojen igen. Skaderapporten består i en trasig framskärm, dislocerad blinkers (men den höll) :) och skrapad styrände, växelpedal, kopplingsgrepp och minimalt skrap längst ned på sidokåpan. Alltså skador man kan förvänta sig när man tappar hojen oavsett situation.

Kör hemmåt och provbromsar (ordentligt!) och svänger av och ann. Ställer den på centralstödet och rycker i framgaffeln. Allt känns som vanligt! Ja, förutom att jag är lite skakis fortfarande. :gnissla Behöver jag vara orolig för att framgaffel, styrkrona eller fälg tagit skada vid en sån här, vad jag tror, minimal sammanstötning?

Dagens gafflar är starkare än ramen.. Eller tvärt om snarare

Sålänge du inte ser att den är skev, och du inte märker nåt vid körning behöver du inte oroa dig

Stog han still å du höll 70, eller hade du 5 km/h högre fart än honom? Jag håller med Ljunghusen, dagens gafflar är starka grejer, kan man gång på gång på gång på gång pallnita å göra stoppies så ska dom tåla att dutta i en bil också.

Fast sen är ju frågan varför du körde på honom, har inte alltid hojar mycket kortare bromssträcka än bilar? ;)

Å svaret på den frågan är: Nej, bilar bromsar i princip alltid bättre än hojar.

Å svaret på den frågan är: Nej, bilar bromsar i princip alltid bättre än hojar.

beror på en mängd faktorer, en superbike förare skulle utklassa vilken volvo som helst i bromssträcka :), dock är det annat med vanliga förare, som jag :p

edit: sen e inte sporthojar optimalt för att bromsa med heller pga den väldigt korta hjulbasen

beror på en mängd faktorer, en superbike förare skulle utklassa vilken volvo som helst i bromssträcka :), dock är det annat med vanliga förare, som jag :p

edit: sen e inte sporthojar optimalt för att bromsa med heller pga den väldigt korta hjulbasen
Javisst, en MotoGP-hoj med varma slicks på bana bromsar bättre än en 245 på lösgrus, men å andra sidan stannar vilken ABS-bil som helst bättre i en kurva på bulten än vilken hoj som helst.

Jag krachade in i ett metallräcke som sitter bredvid vägarna. Blev en rejäl smäll... Jag har bara kollat efter sprickor o d och kollat så att inget har blivit uppenbart snett och sedan provkörde jag, gick hur fint som helst.

Fast sen är ju frågan varför du körde på honom, har inte alltid hojar mycket kortare bromssträcka än bilar? ;)
Jodå, jag nöp till ordentligt. Det blev faktiskt ca 20 cm svart sträck i asfalten, trots ABS. Sen var ju det där med 1 sekund reaktionssträcka... :huvet

Det gick inte alls fort. Onödig skitgrej faktiskt. Den hände vid påfarten mot Eugeniakopplet söderut från norrtull. Det byggs ju för norra länken så filen som bilen och jag ligger i försvinner efter ganska kort sträcka. Bilen framför mig och den i körfältet till höger kan inte komma överens varpå bilisten framför mig ställer sig på bromsen. *smack* :mad: Hade jag bara hållt avståndet så... :rolleyes:

Stötfångaren på en modern bil är väl bara plast och avsevärt vekare än en gaffel? Det blev f.ö. inga märken på bilen och föraren ville inte ens ha mina uppgifter. Jodå, jag fick hans nummer! Inspekterat även idag på morgonen och för mitt öga så är allting rakt och jag har pumpat med våldsamt med framdämparna utan att se något läckage eller uppleva att det känns konstigt. Det är väl bara tuta och köra men nojjig blir jag...

kanske lite OT men.. http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0&feature=related

128km/h till 0 på 42 meter i regn :tummenupp

volvo C70 T5 klarar 100-0 på 37 meter på torr asfalt

Ja. Det är ju så att under ordnade former och med rätt däck så bromsar en hoj på något kortare sträcka än en bil.
Frågan är ju hur underlaget är beskaffat och vilka däck man har.
Olika asfaltstyper ger olika bra grepp och likaså olika däck. Så länge som man har tillräckligt grepp för att ställa hojen på framhjulet så kan en hoj bromsa riktigt snabbt om föraren klarar av att bromsa hårt och kontrollerat.

Dock existerar ju inte kontrollerade former nästan någonstans.
I praktiken så har en bil alltid kortare bromssträcka än en hoj ute i trafiken.

Detta har bevisats många gånger. Exempelvis testet som dom körde några gånger i samband med Street och stunt på Barkarby där en bil körde före och ett antal hojar låg ca 10 m bakom. Trots att det var på raksträcka på torr asfalt och alla förarna var beredda på att det kommer en bromsning var det nästan ingen som klarade av att bromsa innan dom passerade bilen.

Du skulle väl också byta ut hjälmen efter ett stenskott...:rolleyes::D

Märks att du inte har alla hästar hemma i stallet.
Är det nu så att gaffelbenen är något krökta så förändras köregenskaperna så som försprång m.m. Du får en oroligare cykel på vägen.

Och svar på hjälmen, Ja om stenskottet var djup så skulle jag byta hjälm.

Märks att du inte har alla hästar hemma i stallet.
Är det nu så att gaffelbenen är något krökta så förändras köregenskaperna så som försprång m.m. Du får en oroligare cykel på vägen.

Och svar på hjälmen, Ja om stenskottet var djup så skulle jag byta hjälm.

Men till saken hör ju att karln inte märker nån som helst skillnad.:D
:rolleyes:Förövrigt har jag så många kusar i stallet så jag behöver inte ha alla hemma:rolleyes:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back